Hur mycket pengar lägger ni på hojen..

Om hypotetiskt hojen är okey så åker jag omkring på en cyckel som kostar ett minimum av pengar 1680:- i försäkring full/helår samt den soppan den drar naturligtvis.
Desto mer ni dissar mitt idiot project desto mera blir jag beslutsam att genomföra detta.
Om Man kör en riktig räser som ni har ligger väl försäkrngen på 5000-12000:-
Simsalabim så har hojen betalat sig.........:) mentalt iallafall...
Jag råkar gilla gamla järnhästar, särskilt CB1100F är lite speciell :yoparty Skruva själv. Packboxar är enkla saker. Särskilt på gamla hojar. Låt den inte dö för att det blir dyrt! Ett bra begagnat avgassystem behöver inte kosta en förmögenhet.

Något som oroar mig är packboxarna i framgaffeln känner inte till funktionen så bra så 2400:- vill Bike Trollhättan ha för att byta dessa.
Jag har en Verkstadshandbok men den behandlar cb750f-cb900f.


Ps:Picher kåpan skall bort bara jag hittar ersättnings lampa med fäste.
Tänker behålla hojen länge............:)
2400!!? :rofl:rofl:rofl :mad: :kulspruta

Man gör likadant som på en CB900. Eller vilken hoj som helst med konventionell gaffel. Du behöver inte ens några specialverktyg. Packboxar och gaffelolja kostar kanske 400. Det enda du behöver mer i förbrukningsmaterial är lite fett och en del torkpapper. Max 3 timmar jobb om du aldrig gjort det förut. För ett proffs... en timme kanske, om han ska fika också.

Angående Picheler-kåpan, sälj den. Den är skitful men den är kult. Originallykta med tbh. borde inte vara särskilt svår att hitta, lättare än en kåpa i varje fall. Ring 0370-71133. Han har ett stort lager av begagnade delar till Japanska hojar.
 
Last edited:
bytte till mig en fzr-1000 1990 detta har jag har gjort

* Plastat kåpor o målat cir 200 kr
* synkat förgasare+lite ren på firma 1700 kr
* Bytt kamkedjespännare på firma 400 kr jobbet delen 760
* Bytt tändningslås+sadellås 700 kr
* Service 700 kr

totalt 4460 har den kostat mig

kostar o ha hojj men roligt är det
 
Gamla Bettor!

Det låter ju som det lätt går 10,000.-- till. Vad har du då. En gammal stor tung tidig 80-tals hoj med dåliga bromsar (enligt dagens mått), sura förgasare som gör den svårstartad om den stått ett tag! Ett jädra ljud ifrån dreven i växel-lådan. Touring-kåpa på och packväskor, hur många varv har den mätaren snurrat med tidigare ägare. En touringräv lägger ju lätt 2 till 3 tusen mil per år!

Dessa luft-oljekylda storkubikare, om de inte skötts väldigt väl kommer väl en motorrenovering att behövas utföras omkring 10/12 tusen mil för den börjar konsumera stora mängder olja. Jo jo allt hänger på dess tidigare liv! En klassiker som inte är en dussinhoj. Väl värd att vårda. Köra några 100 mil om året.

Har i lokalen 2 CB1100R, rullar lite till och ifrån. Charmiga och får en del uppmärksamhet ifrån den äldre generationen. Men en hoj 15/20 år yngre är ju mycket enklare på något sätt.

Hälsningar ifrån gubbe med en salig blandning utav hojar. Toyman. Sporthoj och fri fart är upphetsande!
 

Bifogat

  • 128 Allarängen hp.jpg
    128 Allarängen hp.jpg
    183.2 KB · Visningar: 54
  • P6130049 hp.jpg
    P6130049 hp.jpg
    246 KB · Visningar: 54
  • P6090100 hp.jpg
    P6090100 hp.jpg
    235.8 KB · Visningar: 59
  • IMG_1902 sh.jpg
    IMG_1902 sh.jpg
    113.1 KB · Visningar: 55
Med andra ord så kan jag fortsätta att renovera med gott samvete
då ni snackar om dessa pengarna så framstår min gammla cbf som en guldkalv i samman hanget.....:yoparty
Men jag är fortfarande inte i fas med total summan som hojen kommer att kosta innan den är besiktigad och klar......:död
Funderar på att köpa en annan hoj och ställa cbf`en i ladan ett tag eller tills nästa generation tar över.

Precis vad jag tänkte föreslå, en så gammal cykel borde ju öka i värde när åren går. Gör en långtidsrenovering.

Dom sista 3 hojarna jag haft har jag knappt lagt ut nånting på rena reparationer, bara olja filter däck osv så en nyare är nog mer ekonomiskt.
 
Detta år:
HOJ
Bakdäck:1500:-
Olja+filter:800:-
Drivpaket:1000:-
Tändstift:800:-
Belägg:800:-

Summa:4900:-

MIG
Skinnställ:1500:-
Hjälm:3500
Spegelvisir:1000:-

Summa: 6000:-


Totalt: 10900:-
 
I år har det blivit:

Slip-on 4500:-
Däck 3000:-
Blinkers bak plus dix till det 500:-

Det blir väl ett däckbyte till i år plus att jag ska köpa nya speglar, nya blinkers fram samt nya kopplings och bromshandtag:)
 
Kåpset
Lackat tanken
Kåpglas
Tankskydd
Styrändar
Handtag
Tankskydd(sidor)
Bakdäck
Backspeglar
Kåpskruvar
Kåpglasskruvar
Synka Förgasare
Bromsvätska
Olja
Oljefilter

Hittills, men snart klart :)
 
Eftersom jag inte tänkt sälja hojen heller så bortser jag helt från kostnaderna. Kollar bara att det finns pengar på kontot innan jag beställer. Av mina Tre Kärlekar så är HD:n det senaste inköpet (2003), så den har ju dessutom still nyhetens behag.

Investeringar är aldrig en förlust om man har kvar objektet tills kostnaden är avskriven. Jag kör upp alla investeringar. Dessutom är det ju kul att tex montera och bänka en motor med säg nya burkar, kolvar och nyportade toppar. Win-win, sommar som vinter.
 
Last edited:
Eftersom jag inte tänkt sälja hojen heller så bortser jag helt från kostnaderna. Kollar bara att det finns pengar på kontot innan jag beställer. Av mina Tre Kärlekar så är HD:n det senaste inköpet (2003), så den har ju dessutom still nyhetens behag.

Investeringar är aldrig en förlust om man har kvar objektet tills kostnaden är avskriven. Jag kör upp alla investeringar. Dessutom är det ju kul att tex montera och bänka en motor med säg nya burkar, kolvar och nyportade toppar. Win-win, sommar som vinter.
:Bugar:Bugar Som vanligt superformulering+supermotivering av dej Jorgen.
Tack nu vet jag hur jag ska tackla familjens 'varfor lagger pappa sa mycket pengar' pa alla sina moppar...hehe:tummenupp
 
Detta år:
HOJ
Bakdäck:1500:-
Olja+filter:800:-
Drivpaket:1000:-
Tändstift:800:-
Belägg:800:-

Summa:4900:-

MIG
Skinnställ:1500:-
Hjälm:3500
Spegelvisir:1000:-

Summa: 6000:-


Totalt: 10900:-

Tändstift 800:-
Belägg 800:-.........:näsblod
Kör ni med Solid Guld i era förbrukningsvaror eller är det jag som är
bakom....???
Känns som gummit är det minsta problemet i renoveringen.....:rolleyes:
Tack till dom flesta för stödet för min gammla järnhäst "det värmde "
Så jag skall nog få fason på Hondan när tiden lider behöver bara ett avgassystem så jag kan åtminstånde besikta cyckeln.
Har sökt av hela nätet(tror jag) men fan i mig inte hittat vare sig 4-1 eller orginal replika till cb1100f-83 .(behöver krökarna med)
Men grejorna är för gammal antagligen så det växer inte på träd längre.
Tipps motages med glädje.............:banana:banana
Som sagt tidigare det är ingen förlust för än man säljer hojen...

Men jag missade tyvärr Bike dagarna i Trollhättan........:gnissla:gnissla
 
Last edited:
Jag lägger det som behövs för att den ska vara i korrekt skick.


I år blir det packboxar och däck som ska bytas.
Fick pris på boxarna förra året, 1000kr
och däckbytet vet jag inte, har egna däck jag fick från min handlare så får se vad det kostar att komma med egna däck till verkstan ?
Och så ska det på skyltbelysning för en 500ing kanske.
Sen är det nog slut på utgifterna för i år.

Jag körde inget förra året så jag funderar fortfarande på om jag behöver göra service med olja och filterbyte inför denna säsong?? Nån som har en åsikt?
 
...Har sökt av hela nätet(tror jag) men fan i mig inte hittat vare sig 4-1 eller orginal replika till cb1100f-83 .(behöver krökarna med)
Men grejorna är för gammal antagligen så det växer inte på träd längre.
Tipps motages med glädje.............:banana:banana

Passar inte systemet från Wemoto?
(inlägg #59)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top