Hur mycket pengar lägger ni på hojen..

Usch då, jag skulle inte våga räkna på vad jag lägger på hojen....bara iår när fjädringen byttes rök semesterkassan :)
 
Om man inte skruvar själv så tycker jag inte man ska ha en gammal hoj från -83. Bättre att sälja den och lägga pengarna på att köpa en nyare hoj som inte kräver lika mycket underhåll.

Och så överlåter man till dom som skruvar själva att bevara hojen åt eftervärlden.

Så resonerar i alla fall jag...
 
På rubrik-frågan svarar jag: Alldeles för mycket :näsblod

Räknade på vad hoj-hobbyn har kostat mig totalt hittills. Slutade räkna efter 150 lax, ville inte veta. Och då har jag bara kört hoj sen 2007 :död:huvet:gnissla
 
hojen inköpt för 37 000 pengar lagda på prylar på två år hittills: 58 000 inte räknat med bensin och småsaker typ kedjespray osv.
 
Vad rolig läsning det blev av detta inlägget....:)
Tackar alla som tog sig tid och skriva så mycket i denna tråden.
Jo visst kan jag meka men osäkerheten på motorns kondition
tog jag besluten att låta en proffs mek gå igenom motorn samt
att alla blunschar i broms oken satt väldigt fast inte min favorit syssla
att meka bromsar då jag hadde pengarna så var saken biff.
All annan mekning försöker jag klara av själv både för själv kännslan
och plånboken.
Något som oroar mig är packboxarna i framgaffeln känner inte till funktionen så bra så 2400:- vill Bike Trollhättan ha för att byta dessa.
Jag har en Verkstadshandbok men den behandlar cb750f-cb900f.
Har inte hittan någon bok om cb1100f.
Kolla in länken 6 ägare totalt men bara 3st verkliga har gjort en bakrunds koll på Trafikverket.
Motorn var i kanon skick sa min proffs mc mek men puttsen är ett gigantiskt jobb som man får ta lite efter vart. Efter som huvudsaken är att hojen
är fresh i mekaniken....

http://www.cb1100f.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51841

Ps:Picher kåpan skall bort bara jag hittar ersättnings lampa med fäste.
Tänker behålla hojen länge............:)
 
Last edited:
Släng bort husvagnskåpan så är det definitvt en keeper! Den kan du göra kanonfin!

Vad rolig läsning det blev av detta inlägget....:)
Tackar alla som tog sig tid och skriva så mycket i denna tråden.
Jo visst kan jag meka men osäkerheten på motorns kondition
tog jag besluten att låta en proffs mek gå igenom motorn samt
att alla blunschar i broms oken satt väldigt fast inte min favorit syssla
att meka bromsar då jag hadde pengarna så var saken biff.
All annan mekning försöker jag klara av själv både för själv kännslan
och plånboken.
Något som oroar mig är packboxarna i framgaffeln känner inte till funktionen så bra så 2400:- vill Bike Trollhättan ha för att byta dessa.
Jag har en Verkstadshandbok men den behandlar cb750f-cb900f.
Har inte hittan någon bok om cb1100f.
Kolla in länken 6 ägare totalt men bara 3st verkliga har gjort en bakrunds koll på Trafkverket.
Motorn var i kanon skick sa min proffs mc mek men puttsen är ett gigantiskt jobb som man får ta lite efter vart. Efter som huvudsaken är att hojen
är fresh i mekaniken....

http://www.cb1100f.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51841

Ps:Picher kåpan skall bort bara jag hittar ersättnings lampa med fäste.
Tänker behålla hojen länga............:)
 
Jag kan inte lägga så mycket som jag vill! Har inte råd helt enkelt.

När det kommer till ens främsta intresse så FÅR det kosta, så enkelt är det.
 
Förra sommarn första med hojen, blev väl runt 8k (exkl försäkring&bensin), men då lämnade jag in den på service och bytte däck på firma också.

Känns som småpengar när man tänker på hur kul det är! Är lite luttrad efter att ha lagt en hel del på bilen också :näsblod
 
Eller bränna pengarna på krogen och bara minnas huvudvärken och klamydian :rolleyes:
Herpes, ett minne som varar.

Själv har jag lagt närmare 25K sen i höstas på hojen. Men då ingår en motor samt en hel del verktyg i det. Sen 6K i försäkring nu i april och så tillkommer driftskostnaden över sommaren. Ett normalt år däremot så blir det nog bara 10-15K totalt.
 
Så jag vill påstå att alla som äger en sporthoj av nyare modell och inte är 70 år gamla har dyrare månadskostnader för hojen än vad min häst kostar ink allt ;)

Jag säger inte emot dig. Mina kunskaper om hästar är rätt begränsade. Vi kan väl enas om att hästhobby kostar en hel del om man ska hyra in sig på ett stall som inte ligger långt ute på landet där bensinkostnaden istället blir en stor parameter när man ska köra mellan stall och bostad.

För övrigt svarade jag aldrig på hur mycket jag lägger på motorcykeln. Det varierar. Vanligtvis är det regelbunden service årligen. Ibland får man byta slitdelar. Inför förra säsongen bytte jag t ex koppling. Ett par tusen årligen får man nog räkna med minst för att hålla motorcykeln i skick.
 
Efter att jag sålde min Triumph TT600 räknade jag ihop vad den kostat mig. Hade den 3 år och totalt med värdeminskning, försäkringar, service mm blev det 75. 25 per säsong alltså.
 
Efter att jag sålde min Triumph TT600 räknade jag ihop vad den kostat mig. Hade den 3 år och totalt med värdeminskning, försäkringar, service mm blev det 75. 25 per säsong alltså.

Med andra ord så kan jag fortsätta att renovera med gott samvete
då ni snackar om dessa pengarna så framstår min gammla cbf som en guldkalv i samman hanget.....:yoparty
Men jag är fortfarande inte i fas med total summan som hojen kommer att kosta innan den är besiktigad och klar......:död
Funderar på att köpa en annan hoj och ställa cbf`en i ladan ett tag eller tills nästa generation tar över.
 
Ligger säkert på 100lök+ eller nåt, men då är det ju 4 hojar förvisso..
Det är ungefär som ett småbarn helt enkelt :)
(mycket orsakat av att jag köpte ny hoj förra året såklart..):tungan
 
Med tanke på dom kulor du nu lagt så skulle jag absolut lagt det sista och njutit av att ha en gamling i bra skick, du har inte förlorat ett öre förrän du säljer den så ta o behåll den tills du glömt utgifterna. Se det som lite kulturvård.:tummenupp
 
Helt klart så ska du hålla gamla 1100:an i gott skick. Den växer inte längre på träd och de som finns börjar ha sett bättre dagar...

Med andra ord: du gör helrätt i att lägga pengar på den. :tummenupp

Själv börjar jag väl ha gått för långt. Gammal sunkig GSX1100:a från -84 får en makeover.

Har väl kostat mig mot 55 000kr med inköp.

DSC_0007-9.jpg


Stötdämpare: 6000kr
Förgasare: 6000kr
Framgaffel + bromsok: 4000kr
Kåpa + lyse: 4000kr
Svingförlängningar + gaffelkronor: 3000kr
Fälgar: 7500kr
Kamaxlar + andra motordelar: 5000kr
Oljekylare + slangar: 1500kr
Lack: 1500kr

Listan kan göras längre...

Själv tycker jag det är mycket coolare med en pimpad 80-talare än en sprillans ny -10:s R-hoj.
 
Last edited:
Helt klart så ska du hålla gamla 1100:an i gott skick. Den växer inte längre på träd och de som finns börjar ha sett bättre dagar...

Med andra ord: du gör helrätt i att lägga pengar på den. :tummenupp

Själv börjar jag väl ha gått för långt. Gammal sunkig GSX1100:a från -84 får en makeover.

Har väl kostat mig mot 55 000kr med inköp.

DSC_0007-9.jpg


Stötdämpare: 6000kr
Förgasare: 6000kr
Framgaffel + bromsok: 4000kr
Kåpa + lyse: 4000kr
Svingförlängningar + gaffelkronor: 3000kr
Fälgar: 7500kr
Kamaxlar + andra motordelar: 5000kr
Oljekylare + slangar: 1500kr
Lack: 1500kr

Listan kan göras längre...

Själv tycker jag det är mycket coolare med en pimpad 80-talare än en sprillans ny -10:s R-hoj.


Men woooow....:2cool: vilken hoj det blev då...:yoparty
Behöver jag säga mer.... Tack för stödet men dom pengarna lägger jag inte på Hondan bara Ölinarna går väl lös på minst 10 000:- eller mer..på min hoj...
Nä jag skulle hellst orginal renovera men delarna finns tyvärr inte har sökt på dom ställen jag vet men nada eller svin dyrt..
 
Last edited:
Ähhh... har man börjat så är det bara att fortsätta, det är bara dom första 10-15.000kr som svider :) efter det så gömmer man undan kvitton och bara betalar.

Tips: Nytt komplett avgassystem - 3.800:- + frakt eller nya dämpare - 2.400:- från Wemoto
 

Bifogat

  • 10005104.jpg
    10005104.jpg
    23.5 KB · Visningar: 47
  • 10005136.jpg
    10005136.jpg
    24.6 KB · Visningar: 36
Värt varenda öre....

Helt klart så ska du hålla gamla 1100:an i gott skick. Den växer inte längre på träd och de som finns börjar ha sett bättre dagar...

Med andra ord: du gör helrätt i att lägga pengar på den. :tummenupp

Själv börjar jag väl ha gått för långt. Gammal sunkig GSX1100:a från -84 får en makeover.

Har väl kostat mig mot 55 000kr med inköp.

DSC_0007-9.jpg


Stötdämpare: 6000kr
Förgasare: 6000kr
Framgaffel + bromsok: 4000kr
Kåpa + lyse: 4000kr
Svingförlängningar + gaffelkronor: 3000kr
Fälgar: 7500kr
Kamaxlar + andra motordelar: 5000kr
Oljekylare + slangar: 1500kr
Lack: 1500kr

Listan kan göras längre...

Själv tycker jag det är mycket coolare med en pimpad 80-talare än en sprillans ny -10:s R-hoj.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top