Hur mycket pengar lägger ni på hojen..

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Bara undrar var gränsen går......
Min gammla bettan cb1100f-83 jävlas hela tiden med mig.:mad:
Avgassystemet är helt rötet samt måste om packas i framgaffeln samt däck byte.
Däck byte är helt okey slit delar blir det alltid.
Jag har låtit en versktad genom föra broms renovering x3 samt en total service av motorn med alla vätskor och shimsing av kammarna av en kostnad av 9800:-
Lägg då till avgassystem,renovering av framgaffeln samt ny däck...
Börjar bli dyrt nu och då har jag inte räknat med Batteri,Nya blinkers,Kapell,lås....

Men till dess försvar så är hojen riktigt fin och frech samt går som ett Troll.
Vad hadde ni gjort:Fortsatt eller sålt....
 
Jag kör en 88:as FZR1000 den kräver sin tribut i kärlek och omsorg men jag gör all service själv som att packa om gafflar, oljebyten, ventil-inställningar m m... Mest för att jag tycker det är rätt skoj och för att man fick med särdeles utmärkta servicemanualer när man köpte hojen som visar precis vad och hur man ska göra saker :)

Jag tror att förra säsongen kostade mig allt som allt 2000 i servicekostnader inklusive nytt framhjul blir lite mer denna säsong då nytt bakdäck och drivpaket står på menyn och eventuell om-lackering av kåporna men där blir det bara färgen och dekaltryck som kostar lackering görs själv givetvis. :tummenupp
 
Skulle aldrig lägga pengar på en sån hoj nej.

Varför inte ???
Det är en hoj som tillverkades i litet antal...?
Samt att den går så jävla bra så det känns bättre att lägga ytterligare 8000:-
än att ge upp då är alla gammla pengar borta med vinden
Lite kluven men det går inte att sluta mitt i...Eller......??

Ps:Hojen kostade en piss peng då jag köpte den men det skenat i väg..
 
Last edited:
Lägger hellre mer pengar på soppa än service =) Som påpekat redan, om man nu ska hålla liv i en äldre pjäs är det en fördel om man kan göra det själv. Jag kan det inte och inga större ambitioner på att lära mig det heller så nej jag skulle inte lägga ner dom pengarna.
 
Om hypotetiskt hojen är okey så åker jag omkring på en cyckel som kostar ett minimum av pengar 1680:- i försäkring full/helår samt den soppan den drar naturligtvis.
Desto mer ni dissar mitt idiot project desto mera blir jag beslutsam att genomföra detta.
Om Man kör en riktig räser som ni har ligger väl försäkrngen på 5000-12000:-
Simsalabim så har hojen betalat sig.........:) mentalt iallafall...
 
Last edited:
Gillar du hojen och tänker behålla så är det bara att köra på. Jag betalar mer i försäkring per år än va du lagt på hojen totalt.
 
Du har en kanon läge att lära dig meka, bara köpa dig en service manual och göra lite grejer själv ska du se att det både är roligt, lärorikt och lönsamt ifall du inte har tummen mitt i.

Lätt värt det, köper hellre en hoj från en som kan skruva än en som bara kör och kör, sedan säljer när allt behöver vård.
 
Helt ok att lägga ner tid o energi på en så gammal hoj, men som nämnts tidigare skulle jag satsa på att lära mig meka själv. Kan bli ännu roligare faktiskt (och ännu billigare). Att lämna i allt på en så gammal cykel kan ju vara billigare än att äga en flång ny cykel men man kan ju jämföra med att äga något mitt emellan (en tio år gammal cykel). Lika billig i försäkring men kostar inte lika mycket i underhåll som en som är 27 år gammal.
 
Varför ska man inte lägga pengar på en äldre hoj som inte kan vara med i k*k-mätartävlingen vid korvmojen? :confused: En ny hoj kostar 2-5 tusen i månaden bara i värdeminskning, sen ska vi inte prata om försäkring, amortering, ränta mm.

Sen skulle jag ju som många har sagt i tråden mecka själv, det tjänar man massor med pengar på.
 
Jag hade nog inte lagt ut de pengarna på att få en verkstad att serva den men däremot hade jag nog kostat på den delarna och gjort det själv. Det är rätt kul att meka även om tiden alltför ofta saknas...

Är man nöjd med hojen och inte förväntar sig att få tillbaka pengarna den dag man säljer så kör på :)
 
Tack det var nog det jag ville höra lite stöd i allt elende....:)
Jag rockar på med min gammla hoj fast det kostar
men vilken hoj kostar inte.....................!


Håller med, Om du är nöjd med hojen så kör på.
Men det hade nog inte varit fel att försöka meka lite själv (för att få ner kostnaden lite) eller ....:tummenupp
 
1k-15k i månaden brukar mitt hojintresse gå lös på. Utslaget på ett år 50-60k mellan tummen och lilltån. Är för mig ett vemodigt val om man ska köpa att köpa nytt eller begagnat. Båda har sina ofrånkomliga, tyvärr, ekonmiska nackdelar. Inge kul när man köpt ny hoj kört ett halvår och får den värderad till 20 k under inköpspris...
Eller när man måste lägga ut 10k för ny nicasil, ramlager kolv etc på en beg cross efter en säsong :zpy

Men....
hysteriskt kul (när saker funkar), man lär sig nått och ger underbara minnen -> lätt värt pengarna. :banana
Motorintresse kostar rejält med deg. Take it or leave it.
Säkert billigare och samla på underlater eller tvestjärtar, men lika roligt NeJ

Quisten: 9k på två månader har jag lagt på skotern i renoveringar, kört sammanlagt 10 mil under denna tid, du är inte ensam att tvivla på om man ska sälja eller forsätta :gnissla
 
Är man nöjd med hojen och inte förväntar sig att få tillbaka pengarna den dag man säljer så kör på :)
Det får man ändå aldrig, allt med motorer är alltid en förlustaffär! :fakta

Men.... hysteriskt kul (när saker funkar), man lär sig nått och ger underbara minnen -> lätt värt pengarna. :banana
Motorintresse kostar rejält med deg. Take it or leave it.
Säkert billigare och samla på underlater eller tvestjärtar, men lika roligt NeJ
Eller bränna pengarna på krogen och bara minnas huvudvärken och klamydian :rolleyes:
 
I år hittills:

Framdäck: 900 kr
Oljetanklock o sticka: 195 kr
Skruv: 14 kr
Dekaler: 600 kr
Framkåpa beggad: 550 kr
Färg: 170 kr
Besiktning: 265 kr

(Utöver detta naturligtvis bensin o försäkring)

Så 2694 kr i delar på de första 25 milen.:mad:
 
CB1100f 83 e ju en klassiker, hade jag haft plats för det hade jag gärna köpt en sån. Klart du skall lägga det som behövs för att hålla den i gott skick.

Du lär aldrig få igen pengarna, men det är ju inte därför man har hoj. 10-15 papp om året att spendera på hojen ser inte jag som anmärkningsvärt på något sätt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top