Hur mycket pengar har du kvar?

Hur mycket har du kvar?

• Antal röstningar
    0
Fick ut 25K efter skatt och förmånsavdrag... 15K efter räkningar och storhandlande.... Det märks oxå att det är vintersäsong eftersom hojen inte kostar nått...

Vad som däremot känns grymt bra än så länge är tjänstebilen...
Den kostar mig ca: 1700:- i mån i förmånsavdrag.... men... jag betalar inte för nya vintersulor... inte för installation av motor/cupé värmare.... inte för service... inte för biltvätt... ingen bilskatt... ingen försäkring... etc etc..

Jag tänkte nog inte på hur dyr min privata bil jag hade innan egentligen var... :näsblod

Mavve skrev:
Hade över 50lax vissa månader o fick ut 24 från det - INTE ENS HÄLFTEN.

Det där kan inte stämma.
Du betalar endast kommunalskatt, ca 30%, på de första ~24 (7200) och ca 55% på resterande (14300) - dvs totalt 21500 i skatt och då bör du ha 28500 i handen.

Har väl en 11000 efter allting är betalt, men nu när jag flyttar till Norge kommer man att få ut mer och ha mer i plånboken efter att allt är betalt.

Lönen är cirka 45.000 i månaden

Japps skrev:
Har väl en 11000 efter allting är betalt, men nu när jag flyttar till Norge kommer man att få ut mer och ha mer i plånboken efter att allt är betalt.

Lönen är cirka 45.000 i månaden

Antar att du vet hur dyrt det är att bo och leva i norge. :gnissla Även om norrmännen själva tjänar mer så äts det upp av att allt är så dyrt.

Fotrally skrev:
Johodå! :tungan

Är själv student och har 5800 kvar efter jag betalt mina räkningar...gäller att vända på slantarna :rolleyes:

Känns lite sjukt faktiskt att spara pengar som man lånar... :3freak
har du bara räkningar för 1000 spänn...då måste du bo hemma hos mamma eller nåt...eller så jobbar du xtra

Farbrordane skrev:
har du bara räkningar för 1000 spänn...då måste du bo hemma hos mamma eller nåt...eller så jobbar du xtra

:gnissla

Jag kommer väl med sanningen då, bor i tjejens studentrum... hyra/el/bredband =2250:- delat på 2 pers. Dock tillkommer försäkringen på hojen, men redan betalt den efter lönen från sommarjobbet.

Tror det är på 20kvadrat lr nått. Funkar faktiskt riktigt bra! Vi har det vi behöver/använder.

Fast vi letar faktiskt något större :3freak ...men det är hopplöst att få tag i en vettig lägenhet här i umeå än fast man stått i bostadskö länge. Inte så mkt att göra åt, men det fungerar bra som sagt. :)

DaLorD skrev:
Fick ut 25K efter skatt och förmånsavdrag... 15K efter räkningar och storhandlande.... Det märks oxå att det är vintersäsong eftersom hojen inte kostar nått...

Vad som däremot känns grymt bra än så länge är tjänstebilen...
Den kostar mig ca: 1700:- i mån i förmånsavdrag.... men... jag betalar inte för nya vintersulor... inte för installation av motor/cupé värmare.... inte för service... inte för biltvätt... ingen bilskatt... ingen försäkring... etc etc..

Jag tänkte nog inte på hur dyr min privata bil jag hade innan egentligen var... :näsblod

Jag skulle gärna ta en tjänstebil om jag hade den möjligheten. Svårt att få hos oss tyvärr. Men 1700:- för en ny bil att fara runt i är praktiskt taget gratis.

Markus skrev:
Det där kan inte stämma.
Du betalar endast kommunalskatt, ca 30%, på de första ~24 (7200) och ca 55% på resterande (14300) - dvs totalt 21500 i skatt och då bör du ha 28500 i handen.

Jodå, det kan mycket väl stämma. Efterssom Mavve hade en så pass hög lön så hade han säkert även förmåner på sitt jobb. Då går det till så att om han har förmåner på 10000kr och en lön på 50000kr så skattar han på 60000kr. Alltså försvinner det mycket mer pengar från lönen.

Nu säger jag inte att det var så i det här fallet men det är mycket möjligt.

Wesslan skrev:
Jodå, det kan mycket väl stämma. Efterssom Mavve hade en så pass hög lön så hade han säkert även förmåner på sitt jobb. Då går det till så att om han har förmåner på 10000kr och en lön på 50000kr så skattar han på 60000kr. Alltså försvinner det mycket mer pengar från lönen.

Nu säger jag inte att det var så i det här fallet men det är mycket möjligt.

Jojo, men om han har fått förmåner så har han ju i alla fall i teorin tjänat mer än 50 också. Annars är det ju bara att avsäga sig förmånerna om det inte är värt det, hela grejen med förmåner ska ju vara att det är förmånligt. :tomten

2fast4hjo skrev:
Antar att du vet hur dyrt det är att bo och leva i norge. :gnissla Även om norrmännen själva tjänar mer så äts det upp av att allt är så dyrt.

Visst är de dyrt i Norge, men vi är 2 st som delar lägenhet och delar på alla kostnader rakt av...

2fast4hjo skrev:
hm..har gemensam ekonomi med 2fast4some Jag får ut sjukersättning och han får ut mellan 260000-30000 efter skatt.

Räkningar mellan 12000-16000, vissa månader är värre, t ex kostade det 4000 att fixa kyl o frys.
Har man hus har man alltid hål att stoppa pengarna i.

Edit. Amorterar kraftigt på huslånet så att det är helt återbetalt om 10år därav höga räkningar, kan ju minskas vid eve ekonomisk kris.

Amortering är väl helt onödigt nu när räntorna är så låga, samtidigt äter ju inflationen upp delar av lånet.
Personligen hade jag hellre placerat amorteringspengarna i något som ger högre avkastning, då jag ser amortering som en sparform.

SirDave skrev:
Amortering är väl helt onödigt nu när räntorna är så låga, samtidigt äter ju inflationen upp delar av lånet.

Farsan gjorde så och han betalar idag fortfarande av på ett hus som han sålde i 1997. Det är inte så enkelt och fint som bankerna vill få det att låta. Idag är han 70, har en låg pension och betalar fortfarande av lån. Lever mycket knappert.

Killen(och jag) vill kunna äga huset när vi blir äldre, ett hus som han som snickare har gjort allt själv på så det kommer inte att säljas. Killens föräldrar är 50 och dem äger deras hus sedan flera år tillbaka(huset är betalt när han är 43). Man vet aldrig hur ekonomin blir senare, så har man pengar så är det lika bra att betala av.

I och med att vi har amorterat så pass mycket så har vi fått beviljat 100 000 till i lån utan att månadskostnaden ökar:banana , bra att ha om det är ngt man vill ha.

Har ändrart om lånet så att topplånen har försvunnet och har redan en låg fast ränta på lånen.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...