hur mycket $$ på 1à Banhoj.

abborro

abborro
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
gsx-r600
jag åkte lite banåkning i sommras med min KTM-SD och blev helt frälst, har nu anmält mig till en Licenskurs till sommaren.
Men nu till saken, jag funderar på att köpa en banhoj (isf 600cc), ska man plöja ner en 40-50tusen eller lägga sig på en 20-30tusen nivå på en första banhoj?

eller ska ja kitta upp min superduke å köra med den?(känns sådär)

sen en till sak, jag är 190cm above earth. speciell hoj som kan passa bättre?

Last edited:
Bra frågor!
Du kan ju köra BOTT serien med det du har nu (Twin serie).
Annars ska plånboken avgöra.
Om du är grym på att köra kan du komma top 10 utan problem, med en 01:a (20-30 tusen).
Om du ska ha en "normal" racehoj ja då måste lägga 50-70 tusen på hoj.
Jag tycker att det är viktigare att ha råd att köra i början och köper hellre fler däck än en dyr hoj.

Jag har iofs kört en del bana i några år, men i år köpte jag en banhoj. Normalt sett har jag alltid byggt om min gathoj inför varje bankörning, dvs bytt hjul, kåpor, tank, tagit bort bakram mm, ett jävla pyssel. Men eftersom jag tänker ge mig på R1000 nästa år inhandlades en gammal R1, färdigkitad för race, Öhlinsprylar mm, billigt och bra. Gammal ja, trött ja, men jag köper hellre en billig hoj och lär mig på, så jag kan lägga pengarna på däck och bantid istället. För krascha kommer jag ju att göra, och då känns det mycket bättre att skicka en hoj för 25kkr till hojhimlen än en hoj för 75kkr. Man kan ju iofs krascha utan att det blir skrot också, men det är bättre att utgå från det, och bli glad när det gick bra, istället för att göra tvärs om :näsblod

Köp dig en 600cc banhoj, det är praktiskt taget gratis så de nästan kastar den över dig och roligare banhoj kan du inte få.
Nu tänker du "åh 600, slött! jag har ju en super ktm som e skitsnabb med dubbla kubiken " men de e bra sprätt i de nyare 600orna och du kör garanterat bättre tider på dem än på din ktm. Och billigare att krasha.

Jag köpte mig en 04 för runt 40 tusen med maskor av tillbehör men det går att hitta billigare än så, mer valuta för pengarna får man inte.

Jag skulle ha köpt en japansk 600 som är standard i motorn. Eventuellt en 1000, men däckskostnaden sticker gärna iväg med 1000cc. Finns tillräckligt fina för under 40, där skulle jag ha kollat i första hand. Som någon sa, lägg hellre pengarna på att köra.

Tänk på att du förmodligen behöver en hel del utöver hojen också och att det kan påverka hojbudgeten första året. Jag tänker på släp/skåpbil, verktyg för däckkrängning m m och en massa annat. Antingen har du redan detta eller tänker snylta på någon kompis :D men annars kan det som sagt stjäla ett ansenligt antal tusenlappar från budgeten.

Standardrådet är väl att göra som alla andra och köpa en R6 klar för bana med extra fälgar och kåpor. Tänk dock på att värdera prylar efter skicket hårt, att det följer med kraschade kåpor är ju inte så mycket värt, inte heller skeva fälgar eller utslitna kedjor m m. Banåkare brukar spara på all skit.

Tänk på att du förmodligen behöver en hel del utöver hojen också och att det kan påverka hojbudgeten första året. Jag tänker på släp/skåpbil, verktyg för däckkrängning m m och en massa annat. Antingen har du redan detta eller tänker snylta på någon kompis :D men annars kan det som sagt stjäla ett ansenligt antal tusenlappar från budgeten.

Standardrådet är väl att göra som alla andra och köpa en R6 klar för bana med extra fälgar och kåpor. Tänk dock på att värdera prylar efter skicket hårt, att det följer med kraschade kåpor är ju inte så mycket värt, inte heller skeva fälgar eller utslitna kedjor m m. Banåkare brukar spara på all skit.

Ligger mycket i det!
Många tar ganska rejält betalt också!
Men en R6 eller Gixxer 1000 ca -01 är driftsäkra, billiga och finns ganska mycket reservdelar till dom!
Många små grejor i början som kostar mycket pengar som man inte räknat med... :gnissla
Ett bra tips är att ha pengar undanstoppade till Racingen. Men räkna för f-n aldrig på hur mycket pengar du gör av med :näsblod
Men det är nog väldigt få utav oss som börjar köra för att man ska bli rik...:fattartil

Nu vet jag ju inte om Abborro har tänkt att tävla, men om man inte ska det så tycker jag att extra fälgar är överreklamerade. De ligger mest och skräpar i garaget och man ids inte ta med dem till banan. Visst, efter en krasch kan de väl vara bra att ha om de andra blir skrot, men annars vette tusan om de är värda så hiskeligt mycket.

Nu vet jag ju inte om Abborro har tänkt att tävla, men om man inte ska det så tycker jag att extra fälgar är överreklamerade. De ligger mest och skräpar i garaget och man ids inte ta med dem till banan. Visst, efter en krasch kan de väl vara bra att ha om de andra blir skrot, men annars vette tusan om de är värda så hiskeligt mycket.

Även om man bara kör bandagar/träning så är ju ett extra fälgset med regndäck på guld att ha när himlen öppnar sig. Bara att skifta fälgar och åka vidare. Dessutom är det kul att köra i regn om man har rätt däck!

:va :va

Även om man bara kör bandagar/träning så är ju ett extra fälgset med regndäck på guld att ha när himlen öppnar sig. Bara att skifta fälgar och åka vidare. Dessutom är det kul att köra i regn om man har rätt däck!

Exakt!

Last edited:

Det orkade jag aldrig göra, till nästa hoj skippar jag extrafälgarna. Men så är jag lat också...

det resonomanget hade jag innan oxå,vet inte hur många ggr jag missat halvdagar och kört lätt regn med slicks istället för att slita upp ett par dåliga regndäck.extra fälgar är ett måste:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park