Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Sjunde snabbaste i R600 är väl ganska ok, trots att 2 helger hoppades över?Gillar ditt upplägg men tror du borde investera i en till omgång fälgar.
Får man fråga hur långt det räckte resultatmässigt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sjunde snabbaste i R600 är väl ganska ok, trots att 2 helger hoppades över?Gillar ditt upplägg men tror du borde investera i en till omgång fälgar.
Får man fråga hur långt det räckte resultatmässigt?
Gillar ditt upplägg men tror du borde investera i en till omgång fälgar.
Får man fråga hur långt det räckte resultatmässigt?
). Så går gör det ju. Fast jag vet inte om jag pallar en säsong till utan spons. Måste skaffa ny hoj också så nästa säsong = 100k, minst. Får jag inte ihop minst 50k i spons tror jag att jag skiter i det. Faktiskt.
Sjunde snabbaste i R600 är väl ganska ok, trots att 2 helger hoppades över?![]()
Där sitter ju regndäcken.![]()
Som de flesta andra här har jag också varit igenom detta eländeKostnaden hänger väldigt mycket ihop med ambitionsnivån du har. Tid är pengar och det gäller i högsta grad för racing. Att harva runt på en gammal hoj och skrotdäck är nog kul ett litet tag men om du vill bli bättre och börja tävla så måste du också ha råd att träna.
Mina tips är att köpa en någorlunda modern hoj (600 är lättare att lära sig på) som är färdigbyggd för racing, med ett rejält reservdelspaket medföljandes. På så sätt slipper du köpa varenda liten pryttel som kostar skjortan.
Allt detta snack om däck är överdrivet. Bästa nybörjartipen är att antingen köpa beggade däck alt köp nya med hård gummiblandning så håller dom längre. I rookie sammanhang kör man inte ett dugg fortare på mjukare däck, dom bara håller sämre.
Som någon påpekade så är ERF ett jättebra alternativ om man vill tävla till rimlig kostnad. Vi kör i ett toppteam4 i Anderstorp och Mantorp, och det kostar c:a 5´gubbe/race om man inte klotar.
En vis man har talat! Det är precis som Freddie säger! Pungt!Men visst kör väl en rookie fortare med bra däck?
Det är inte en helt enkel fråga! Med dåliga däck får du dålig respons och dåligt förtroende för greppet, hojen och dina prestationer. Racing bygger på självförtroende och förtroende på materialet, åker man då runt och är osäker på greppet så går det långsamt. Dessutom blir man inte säker på om det går dåligt pga skit bakom spakarna eller för att däcken/hojen inte gör som dom ska.Det gör han säkert, precis som han rimligtvis även blir snabbare om han har pengar över till att träna regelbundet.
Och om pengarna bara räcker till det ena, vad väljer man då?
Det är inte en helt enkel fråga! Med dåliga däck får du dålig respons och dåligt förtroende för greppet, hojen och dina prestationer. Racing bygger på självförtroende och förtroende på materialet, åker man då runt och är osäker på greppet så går det långsamt. Dessutom blir man inte säker på om det går dåligt pga skit bakom spakarna eller för att däcken/hojen inte gör som dom ska.
Det är inte en helt enkel fråga! Med dåliga däck får du dålig respons och dåligt förtroende för greppet, hojen och dina prestationer. Racing bygger på självförtroende och förtroende på materialet, åker man då runt och är osäker på greppet så går det långsamt. Dessutom blir man inte säker på om det går dåligt pga skit bakom spakarna eller för att däcken/hojen inte gör som dom ska.
Min åskt är att de slicks som vi kör med är otroligt mycket bättre än de flesta av oss är som förare. Jag skulle tro att en normal rookie nyttjar c:a 50% av tillgängligt grepp på ett nytt däck. Om det sedan slits och ger 80% av sitt ursprungliga grepp så är det fortfarande mer än vad rookien klarar av att nyttja.
Sen är det en helt annan femma att det känns bättre med bra däck.
Lägg pengarna på att träna. Ju fler varv du kör desto snabbare kommer du upp i fart.
Vi kör ERF med hygglig framgång och vi är rätt snåla så vi kör 6 timmar med två bakdäck och ett framdäck. Det betyder att den som går ut på den tredje timmen åker ut på ett bakdäck som är väldigt dåligt efter två fulla timmars körning. På de längre banorna som anderstorp eller mantorp kör vi 1.5-2sek långsammare än första passet med helt nya däck. Dvs i A-torp ligger vi på c:a 1.40-1.41tider med dåliga däck.
Då de flesta rookies inte kör 1.40 med nya däck så är det inte däcken som är begränsningen.
Det där är dock extremt olika för olika förare. Vissa är grymma på att köra på gamla däck, Watz KO72 m.fl.
Jag har varit helt värdelös på att köra med gamla däck men börjar bli ok på det. Jag har kraschat otaliga ggr pga gamla däck!
Vet flera både snabbare och långsammare som är dåliga på att köra med gamla däck.
56 tider för mig är snabbt i Lkpg men långsamt för Watz så det är svårt att jämföra och säga bara för att andra är bra på att köra med gamla däck ska du också vara det.
Edit: Tror dock precis som du att ERF är kanon att börja köra för de som vill få erfarenhet och vill bli snabbare i början! Mil i sadeln är mycket viktigt! Speciellt i början.
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |