Hur mycket kostar RR

Kul att du vill börja köra racing! Det är nog det bästa beslut du kommer att göra och oavsett var din ambitionsnivå slutar så går det att komma ganska billigt undan. Som du själv skriver vill du köra på amatörnivå (just nu) och då går det att komma undan för 20 000. Det enda du ska tänka på är att hålla koll på dina utgifter och kanske ta dig en tankeställare när det är uppnått.

Däck är ju som sagt den kostnaden som man kan styra mest själv och skiljer väldigt mycket mellan olika förare. Mitt tips som amatör är att hänga på SM/SO-tävlingarna och köp/hitta däck som passar för dig. Du kommer snart att lära dig kränga däck på 5 minuter och inse att det är väldigt bra att vända på däck! Och kan du köra fort på sämre däck så kommer du att kunna köra fortare på nya däck, spar det bara tills du vill ta dig råd.

Ett annat bra tips är att ha koll på dina bromsok. Behöver du byta belägg innan sommaren bör du byta packningar och se över kolvarna. Annars kan det bli dyrt...

Lycka till! Det går att köra snabbt utan att ha nya däck och mest effekt!

/Lena
 
Inte för att vara pessimistisk, men 20k låter väldigt lite.

Jag har gjort av med mer än det dubbla och då är jag ändå riktig amatör, gatåkare som kör bana lite ibland.

Visst, själva bantiden blir nog billigare för dig om du kör kvällsträningar osv. Men den utgiften känns som det minsta problemet.

Beror ju på hur du räknar såklart, men ska du få in alla j*vla transporter (om du inte bor nära en bana), boenden, bensin, olja, tillbehör, däck osv i din budget så är 20k för lite.

edit: ser nu att jag i princip upprepade posten innan.. :huvet

Jag var nog lite otydlig med budgeten. 20 000 lägger jag undan nu under högsäsongen. Jag jobbar med däck så det finns möjlighet att jobba över väldigt nu mellan oktober till december och det brukar bli en 20 000 som man kan lägga undan. Det hade jag tänkt att lägga på anmälningsavgifter och däck. Resten utav kostnaderna som transport till och från banan, bensin, mat osv får jag ta ifrån det som blir över utav lönen varje månad. Så med andra ord så hade jag inte tänkt att klara en säsong på bara 20 000. Allt som allt så hoppas jag att komma undan med cirka 40 000. Men efter ha läst igenom tråden så verkar det vara väldigt lite även det. Fördelen för min del är att jag får nya däck för halva priset vilket sänker kostnaderna rejält.

Vilken får mig att undra hur i helvete har ni råd att hålla på med rr?
Eller är ni alla som kör rr höginkomsttagare? Får helt enkelt ta och hitta en rik sambo :tungan
 
Rik sambo är att föredra!
Höginkomsttagare och/eller högt belånade...

Jag var nog lite otydlig med budgeten. 20 000 lägger jag undan nu under högsäsongen. Jag jobbar med däck så det finns möjlighet att jobba över väldigt nu mellan oktober till december och det brukar bli en 20 000 som man kan lägga undan. Det hade jag tänkt att lägga på anmälningsavgifter och däck. Resten utav kostnaderna som transport till och från banan, bensin, mat osv får jag ta ifrån det som blir över utav lönen varje månad. Så med andra ord så hade jag inte tänkt att klara en säsong på bara 20 000. Allt som allt så hoppas jag att komma undan med cirka 40 000. Men efter ha läst igenom tråden så verkar det vara väldigt lite även det. Fördelen för min del är att jag får nya däck för halva priset vilket sänker kostnaderna rejält.

Vilken får mig att undra hur i helvete har ni råd att hålla på med rr?
Eller är ni alla som kör rr höginkomsttagare? Får helt enkelt ta och hitta en rik sambo :tungan
 
Du kan lägga alla pengar du kan avara så länge du känner att det är värt det.
Själv har jag gjort som så att jag lägger så mycket jag kan utan att vare sig låna eller hamna snett i den övriga ekonomin,,snålt som fan blir det och inget annat finns det plats för.
Nånstans runt 50-60 kommer du nog att får räkna med lite beroende vart du bor och hur mycket vill köra.
Mer pengar=träning=mer fart=roligare race




Jag var nog lite otydlig med budgeten. 20 000 lägger jag undan nu under högsäsongen. Jag jobbar med däck så det finns möjlighet att jobba över väldigt nu mellan oktober till december och det brukar bli en 20 000 som man kan lägga undan. Det hade jag tänkt att lägga på anmälningsavgifter och däck. Resten utav kostnaderna som transport till och från banan, bensin, mat osv får jag ta ifrån det som blir över utav lönen varje månad. Så med andra ord så hade jag inte tänkt att klara en säsong på bara 20 000. Allt som allt så hoppas jag att komma undan med cirka 40 000. Men efter ha läst igenom tråden så verkar det vara väldigt lite även det. Fördelen för min del är att jag får nya däck för halva priset vilket sänker kostnaderna rejält.

Vilken får mig att undra hur i helvete har ni råd att hålla på med rr?
Eller är ni alla som kör rr höginkomsttagare? Får helt enkelt ta och hitta en rik sambo :tungan
 
Vilken får mig att undra hur i helvete har ni råd att hålla på med rr?
Eller är ni alla som kör rr höginkomsttagare? Får helt enkelt ta och hitta en rik sambo :tungan

Jätteenkelt, sponsorer och återigen sponsorer!
Utan sponsorer så kommer du förstöra din privatekonomi mer än totalt. Att jobba med sponsorer är ett arbete i sig och inte många hanterar det på ett så bra sätt att det betalar sig bra.

/Nitrous
 
I början är det inte så farligt ändå, för då sliter det inte så mkt däck. Hoppas du har köpt en färdigbyggd hoj för annars kostar det hur mycket som helst att köpa på sig grejer som man kommer på att man måste ha. :tummenupp
 
I början är det inte så farligt ändå, för då sliter det inte så mkt däck. Hoppas du har köpt en färdigbyggd hoj för annars kostar det hur mycket som helst att köpa på sig grejer som man kommer på att man måste ha. :tummenupp

Check..

Jag inser hur mkt jag sparade på att få några kåpset, flera kompletta hjul, extra däck och depåstöd. Det med att hojen var hyfsat färdig med det mesta utom QS hade nog kostar MÅNGA tusen om jag köpt en standardhoj.


Själv önskar jag mig en lottovinst så jag har råd med en racebuss. Inte plats för kärran hemma, och har bara en bil :(.
 
Största besparingen gör man helt klart genom att köra på beggade däck, jag körde hela min rookie säsong endast på begagnade däck och snittade en bit under 10.000kr per tävlingshelg inklusive allt. Mat, träning, däck, anmälningsavgift, resor, vurpor mm

Körde 7 tävlingshelger, tre vinster och tre vurpor det året...

Så är det. Bli kompis med någon som kör Pro Sbk (för du körde väl 1000?), de boysena byter däck så tidigt att du inte märker att de är långsammare än nya. Min Rookiesäsong köpte jag däck av en kille som körde Supersport-VM och det blev BILLIGT! Och bra!
En polare till mig köper Slicks för 500 kronor setet....
 
Varför alltid denna ständiga jakt på körkvantitet, istället för kvalitet?!

-För att hålla nere kostnaderna o bli bättre som rookie: kör bara på enbart hemmabanan 1:a säsongen o lägg allt krut på att behärska den banan fullt ut.

-Skippa all vårhets o hybris som alltid råder i RR-Swe här på hemmaplan i Mars-Maj o skit i alla dessa utlandsträningar hit o dit. Träna stenhårt på motionscykel + core-strength + balansövningar hela vintern/våren o börja kör bana i Juni-Sept då det ändå kasst grepp, dammigt o kallt i backen innan dess o så att man inte riskerar att fördärva både sig o hela sin budget i förtid o för resten av säsongen.

-Vill du briljera med bra placeringar? Satsa allt till sista finalerna på året när alla andra rookies har kört slut på sig, pengarna o hojen :tummenupp

-När du börjar bli varm i kläderna o bekväm på hojen, fega inte med regnträningen = den klart bästa teknikträningen.

Lycka till o skynda långsamt!
 
Last edited:
Fråga Henrik :hihi kan bli dyrt utan att ha kört så mycket ändå.
Förra året körde jag alla bankörningar man kunde och 1 tävling.
I år körde jag bara 2 banhelger på gotland o så 4 tävlingshelger.
Blev ändå lika dyrt som förra säsongen :näsblod
 
Årets säsong, första i R600.

5 Rookierace (med fredagsträning)
2 Klubbmästerskap
15 Kvällsträningar
3 Krasher varav en som krävde stora reparationer
2 Framdäck
7 Backdäck
1 Set regndäck

Summa: 65000:-
 
Årets säsong, första i R600.

5 Rookierace (med fredagsträning)
2 Klubbmästerskap
15 Kvällsträningar
3 Krasher varav en som krävde stora reparationer
2 Framdäck
7 Backdäck
1 Set regndäck

Summa: 65000:-


Ärligt talat, efter att ha räknat på det, så är det helt osannolikt billigt. Det måste finnas massa kostnader i det som du inte tar upp.

Alla verkar överens om att en Rookiehelg kostar minst ca 8k. Det innebär för dig att du kört 2 km, 15 träningar och kraschat 3 ggr för 25 lax :va??


Så antingen: "Vad missar du"?

eller "Vad är hemligheten Zartax"? ;)
 
Jag har ingen licens och är total amatör. Har kört till banan med hojen forrutom vid ett tillfälle. Har kanske 10 tillfällen i år och det har säkert kostat 20k totalt :rolleyes:
 
Ärligt talat, efter att ha räknat på det, så är det helt osannolikt billigt. Det måste finnas massa kostnader i det som du inte tar upp.

Alla verkar överens om att en Rookiehelg kostar minst ca 8k. Det innebär för dig att du kört 2 km, 15 träningar och kraschat 3 ggr för 25 lax :va??


Så antingen: "Vad missar du"?

eller "Vad är hemligheten Zartax"? ;)

När de räknar på 8k räknar de in däck (right?). Jag har använt de däck som står där och endast de. Mitt framdäck köpte jag i april innan första träningen och satte på det nya till torsdagsträningen på mantorp nu i oktober. Dvs, ett framdäck hela säsongen, i princip. Vad gäller bakdäck sätter jag på ett nytt till det första racet varje racehelg, kränger av det och sätter på ett begagnat till kvalet, kränger om till nästa race och sätter på det nya igen, fast vänt. Utom på Falken där jag inte krängde om, körde slut på bakdäcket på 2 kval + race och letade igenom TL:s slänghög efter ett lättare begagnat bakdäck till sista racet. Krashade ur från andraplats på sista varvet pga. framhjulssläpp pga. dåligt inställda dämpare. Det var inte bakdäckets fel m.a.o.

Alla träningar är på beggade däck från race. En träning kostar 50:- + soppa (250:-) = 300:-. 15 träningar blir 4500:- utöver däck, som jag ändå köper till racen.

Det som inte är medräknat är värdeminskning på hojen. Men det är nog inte mycket i jämförelse med resten på en R6 -03.

Jag har försökt vara väldigt noga med att alltid lägga över pengar från mitt RR-konto så fort jag köpt något som har med racing att göra. Det gäller alltså även nya verktyg, glasfiberväv och liknande. Totalt har jag haft 60k på det kontot. Anmälningsavgift till Mantorp tog jag från vanliga kontot och den helgen räknar jag med kostade runt 5k, med avgift. Bor ju nära. :)
 
Last edited:
Allt som allt så hoppas jag att komma undan med cirka 40 000.


Bara att knacka in vad du tycker att saker kostar (hempaddlad ostmacka eller oxfilé) och se hur mkt du har råd att köra! :tummenupp

(Hoppas det här funkar nu...)

Edit:

Funkar inte.. Hur får man en excel (ändrade ändelsen till txt men den läses fortfarande som xls) att funka för uppladdning här då ni som vet???
 
...bakdäck sätter jag på ett nytt till det första racet varje racehelg,

...kränger av det och sätter på ett begagnat till kvalet,

...kränger om till nästa race och sätter på det nya igen, fast vänt.


:tummenupp Gillar ditt upplägg men tror du borde investera i en till omgång fälgar. :)

Får man fråga hur långt det räckte resultatmässigt?

Funkar inte.. Hur får man en excel (ändrade ändelsen till txt men den läses fortfarande som xls) att funka för uppladdning här då ni som vet???

Högerklicka, och välj sedan "Rename"(eller vad Bill nu kallar det på svenska)
 
Last edited:
Margareta Sandstedt kan hjälpa er med matematiken;

Haha! sjukt vass... trots att hon suttit hemma och räknat ihop det på en miniräknare, och skrivit ner svaret på en fusklapp, blev 400 000 euro, ca 40 000 miljarder svenska kronor :banana:banana
Ska hon inte söka posten som finansminister nästa val ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top