Hur mycket kostar "hoj-livet" i andra länder...

Lugn skrev:
Tror vi är inne på samma linje, och största problemet är väl egentligen att man inte har någon rak motsvarighet till trafikförsäkringen som täcker det mesta man kan ställa till med.

Japp, precis så :)

Sedan så kan man ju inte nog understryka vilket fantastiskt land USA kan vara att åka hoj i!! Var ute på en sväng över en helg med några killar när jag bodde i Phoenix. Vi körde en sväng norrut mot ett ställe som heter Prescott, sedan vidare till Jerome, Payson och sedan tillbaka till Phoenix. En av de bättre mc turerna jag har åkt i hela mitt liv (trotts att det var på en Harley :rolleyes: )

En länk med bilder och lite annat http://www.apg-riders.carlssons.org/ . Turen jag var med i var den som började 4 Nov :)

Till trådstartaren: Det må visserligen vara möjligt att köra hoj i Australien året runt, men det är så varmt under sommaren att skinnställ bara är att glömma. Jag vet inte hur det är med dig, men jag känner mig betydligt mer utsatt när jag kör utan skinnställ, vilket drar ner körglädjen lite. Sedan så är det fullt med fartkameror och strikta poliser på vägarna, iallafall i Queensland.

jag bor i italien, alt hojrelaterad e billigare her. pluss att jag kan aaka hoj 11.8 maaneder pr aar. :)

Lugn skrev:
Man är alltså fortfarande ansvarig för att ens arbetsuppgifter blir utförda, men om jag nu inte är på jobbet, så spelar det ingen roll om jag är på tjänsteresa, hos tandläkaren, eller trycker bullar på ett internet-café.

Vanligaste anställningformerna är Hourly och Exempt.
Hourly=timanställd; stämpelkort eller motsvarande system där antalet arbetade timmar registreras. Tex löpande band personal.

Exempt=undantagen ovan regler. Man är personligt ansvarig för att arbetet blir gjort. Vanligt bland administrativ personal med individuellt satta mål. Krävs det 10h per dag en vecka så är det något man inte får extra betalt för. Samma sak åt andra hållet; går du hem vid lunch ett par dagar en vecka så förlorar du inte pengar på det. "Ansvar under frihet" passar in ganska bra här. Personligen föredrar jag denna anställningsformen.

Ja, självklart .

Det är lika överallt nästan exmpt brukar ju jmf med sverige vara kopplat till resultat ansvar, jag har själv jobbat under liknande premisser under tio års tid.

Tyvärr så brukar ju verkligheten bli att man får längre arbetstid än 8 timmar,för mig så hamnade det på ett snitt om ca 45-48 timmar/vecka, i viss mån så kompenseras det av en relativt generös lön.

Färnbo skrev:
Det är lika överallt nästan exmpt brukar ju jmf med sverige vara kopplat till resultat ansvar, jag har själv jobbat under liknande premisser under tio års tid.
Hmm, den där meningen var lite svår att förstå :va. Men om du menar att det även i Sverige finns tjänster där man har "fri" arbetstid så stämmer ju det, jag har inte ens en fast arbetsplats utan kan jobba hemma eller ute på en parkbänk (3G-kort och fläskigt batteri till laptopen rules :)) eller vart jag vill (om jag inte måste sitta ute hos kund) så länge jag gör mitt jobb.

Frihet under ansvar är väl rätt vanligt i konsultbranschen och många andra tjänstebranscher och är ju inget som är unikt för ett visst land.

Per Fireblade skrev:
Inte arg nu palmas.Jag ska ringa till min kompis Frank Meier o fråga om lite priser.Hör av mej inom kort :pannkyss
Inte arg bara lite upprörd. :( Kolla gärna för jag är gladare att fa läsa information pa ren svenska än att försöka läsa nagot eller prata med nagon pa tyska. Är ärligt talat rätt kass pa tyska och har bara varit här i 6 veckor sa min tid har lagts pa andra saker än hojförsäkringar som tex att fixa papperna pa arbetet, registrering i Tyskland, hitta bostad och sant.

Och som svar pa fragan varför man flyttar till Tyskland om man inte kan spraket, jo för att man har fatt jobb här och för att man inte funderar sa mycket utan tänker att det ordnar sig säkert.

sgtpepper skrev:
Hmm, den där meningen var lite svår att förstå :va. Men om du menar att det även i Sverige finns tjänster där man har "fri" arbetstid så stämmer ju det, jag har inte ens en fast arbetsplats utan kan jobba hemma eller ute på en parkbänk (3G-kort och fläskigt batteri till laptopen rules :)) eller vart jag vill (om jag inte måste sitta ute hos kund) så länge jag gör mitt jobb.

Frihet under ansvar är väl rätt vanligt i konsultbranschen och många andra tjänstebranscher och är ju inget som är unikt för ett visst land.

Ja exmpt är ju ett helt nytt ord :D kände ju inte ens till det själv.

Nej helt rätt det är inte specfikt för nåt land

Färnbo skrev:
Ja exmpt är ju ett helt nytt ord :D kände ju inte ens till det själv.
Hehe, alltid lika effektivt att hitta på nya ord, det är så språket utvecklas :D.

Här är motorcyklarna svindyra, pris exempel: Beg R1 2005, 250000:-,
vstrom 1000 2005, 198000:-, suzuki boulevard 1500 2005, 210000:-

Däremot är 125:or billiga, får en ny honda cg för 12000:-

Helförsäkring är generellt 10% av det belopp man anger att motorcykeln är värd.
Sjukvård ingår inte.

Att serva är däremot billigt, arbetskostnaden ligger på 40-60kr/tim.
Reservdelar kostar dock som i sverige.

Jag lämnar in min varje vecka för oljebyte, smörjning och tvättning, det kostar 86:- inkl. material.

Fast man åker ju året runt här :)

I Italien är det enkelt och billigt att ta körkort.Lite enklare regler där, om man har Bkort=inget teoriprov, köra i en åtta, köra 25m och stanna i en ruta på1m och nån grej till.Inget körprov i trafik, kan de här reglerna bero på att italien har en av Europas största mcindustrier?
Skiss över förarprovet:
http://www.patente.it/info/patenteA.htm

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien