Hur mycket kostar "hoj-livet" i andra länder...

att det är dyrare att äga hoj i sverige är sossarnas fel, det ska ju vara skyhöga skatter på allt. Det är mycket dyrare för företag att driva sina verksamheter alltså höga kostnader för försäkringsbolag, verkstäder, hojhandlare etc.. Det är svindyrt att ha anställda.

R1bjorn skrev:
Låter nice... Fattar inte hur japanska grejer kan vara så mycket billigare i USA än EU. Skiljer ju 50kkr :kocko. Man e född i fel land :huvet

Nämn några orsaker att stanna i detta kalla land förrutom familj o vänner.

ja inte fan är det välståndet i alla fall...

eller levnadsstandaden...

eller säkerheten...

eller rättssäkerheten...

eller den låga skatten...

eller för alla arbetstillfällen...

men man stannar i alla fall...

varför??? vet inte...

Det suger väl lika mycket överallt kanske...

...och helt plötsligt blev tråden en "hatasossarnaochdettaskitlandfördetärsåmycketgrönaregräspåandrasidanstaketettråd"
Åter till ämnet, vad kostar det t.e.x. i italien att äga hoj, fanns det inte en sporthojjare därnere?

R1bjorn skrev:
Låter nice... Fattar inte hur japanska grejer kan vara så mycket billigare i USA än EU. Skiljer ju 50kkr :kocko. Man e född i fel land :huvet

Nämn några orsaker att stanna i detta kalla land förrutom familj o vänner.
1. Alla har rätt till A-kassa (förvisso efter inkörningsperioden)

2. Alla har rätt till 240 dagar betalt föräldrarledighet

3. Alla har rätt till minst 5 veckors betalt semester per år

4. Alla har rätt till 4 veckors sammanhängande semester på sommaren (juni-augusti) - dock kan detta avtalas bort.

5. Det finns turordningsregler

6. Det finns långa uppsägningstider

Jämföra med USA:

1. Ingen A-kassa

2. Ingen föräldraledighet.

3. 16 dagar betalt semester per år - när ska du hinna åka hoj???

4. Ingen rätt till sommar ledighet.

5. Ingen turordningsregler.

5. Ofta bara 1 veckas uppsägning.

Jag flyttade hit för 10 år sedan (från Storbritanien) och jag har aldrig ångrat mig. Jag skulle ju få högre lön i Storbritanien, och betala mindre skatt, men som helhet har jag det mycket bättre här.

ksann skrev:
Jämföra med USA:

1. Ingen A-kassa
Arbetslöshetsersättning utgår normalt under en viss period.
ksann skrev:
2. Ingen föräldraledighet.
Föräldraledigt för modern i samband med födseln.
ksann skrev:
3. 16 dagar betalt semester per år - när ska du hinna åka hoj???
Finns nog de med kortare semester än så. Jag har 17, inklusive sjukledighet. Därmed inte sagt att man är på jobbet resterande dagar. Jag och många andra har fast månadslön, utan chans till övertidsersättning, men det är heller ingen närvaroplikt. Jobbar iofs garanterat mer än 40h/vecka i snitt... :(
ksann skrev:
4. Ingen rätt till sommar ledighet.
Vet faktiskt inte hur det är med det. Antar att arbetsgivaren kan strula och neka dig det om han/hon nu skulle vilja.
ksann skrev:
5. Ingen turordningsregler.
Nä och ovanligt med fackförbund också, så det är lite smidigare att ta sig fram på det viset... Positivt alltså. :tummenupp
ksann skrev:
5. Ofta bara 1 veckas uppsägning.
Oftast ingen uppsägningstid alls. Två veckors ömsesidig notis brukar man ge, men det är mest av artighet.

Inte helt riktiga påståenden med andra ord... :7peta

Lugn skrev:
Arbetslöshetsersättning utgår normalt under en viss period.
Inte samma som A-kassa. Är en MYCKET lägre belopp som inte har med personens dåvarande lön att göra. Knappt gå att leva på. Och lägsta lönen är så låga så att man ofta behöver två jobb för att kunna betala hyran och alla räkningar.

Lugn skrev:
Föräldraledigt för modern i samband med födseln.
Kort betald ledighet vid direkt anknytning till födseln bara för mamman, ingen riktig föräldraledighet alltså och ingen alls för män.

Lugn skrev:
Finns nog de med kortare semester än så. Jag har 17, inklusive sjukledighet. Därmed inte sagt att man är på jobbet resterande dagar. Jag och många andra har fast månadslön, utan chans till övertidsersättning, men det är heller ingen närvaroplikt. Jobbar iofs garanterat mer än 40h/vecka i snitt... :(
Så är man sjuk en vecka finns det brara 12 dagar kvar?

Lugn skrev:
Nä och ovanligt med fackförbund också, så det är lite smidigare att ta sig fram på det viset... Positivt alltså. :tummenupp
Det säger alla som har inte ännu blivit lurad av arbetsgivaren.

Lugn skrev:
Oftast ingen uppsägningstid alls. Två veckors ömsesidig notis brukar man ge, men det är mest av artighet.
Detta är bra för att...?

Lugn skrev:
Inte helt riktiga påståenden med andra ord... :7peta
Inga riktiga motargument heller :7peta

Lugn skrev:

Ingen närvaroplikt? Låter väldigt konstigt vilken arbetsgivare kan stå ut med att anställda är frånvarande utan vidare?

USA

Är det så att man skall försäkra med samma trygghet som här hemma blir det dyrt! Särskillt om du inte har något socialsecurity nr. Men försäkra så att det blir lagligt är inte så hiskeligt dyrt. Om det inte händer någonting :rolleyes:

Sedan så är körningen på vägarna i USA mycket annorlunda. När jag var där och jobbade så hörde man på radion att det var en dödsolycka med hoj nästan varje dag. Det händer otroligt mycket på vägarna outav olika anledningar, bilar besiktigs inte som här (det var mer än en gång som jag såg bilar tappa hjul mm), annan syn på att dricka och köra, annan syn på vissa droger. En sak som är en stor faktor till att det är farligt för en mc åkare är alla pickuper!! Folk kör omkring med saker på flaken som inte är fastspännda!

En dag när jag var i Lasvegas så höll jag på att få ett kylskåp rakt i huven på bilen. Var en fuckup som inte hade spännt fast det ordentligt och dessutom körde som en idiot.

Det jag menar med allt detta är att jag inte skulle vilja åka runt halvförs i USA.
Att dessutom vara utlänning betyder att du inte har några rättigheter alls.

Sedan skall man nog tillägga att det säkert kan finnas viss avvikelse mellan vissa stater. Men i Arizona, Californien, Nevada, Utah är det iaf så.

ksann skrev:
Inte samma som A-kassa. Är en MYCKET lägre belopp som inte har med personens dåvarande lön att göra. Knappt gå att leva på. Och lägsta lönen är så låga så att man ofta behöver två jobb för att kunna betala hyran och alla räkningar.
8 veckors lön kan ses som ett normalt avgångsvederlag. Ofta mer beroende på antal år hos företaget. Olika hos olika företag. Dessutom kan du få arbetslöshetsersättning 3-6 månader, normalt 60% av din tidigare lön. Självklart med ett övre tak, precis som A-kassan.

ksann skrev:
Kort betald ledighet vid direkt anknytning till födseln bara för mamman, ingen riktig föräldraledighet alltså och ingen alls för män.
6-8 veckor är ganska vanligt. Beror på företaget. Du kan också bli långtidssjukskriven om du skulle behöva mer tid.
ksann skrev:
Så är man sjuk en vecka finns det brara 12 dagar kvar?
Ja. Är du sjuk längre än fem dagar så blir du långtidssjukskriven och vilken ersättning du får beror på företagets försäkring. Oftast 100% under en viss tid och sedan sjunker det till runt 80%. Vissa företag erbjuder sjukdagar utöver antalet semesterdagar.
ksann skrev:
Det säger alla som har inte ännu blivit lurad av arbetsgivaren.
Jag har nog allt blivit lurad. När jag bodde i Sverige och facket satte sig på tvären för en befodran, pga att det fanns andra med fler år på arbetsplatsen. Kompetens var inte intressant...
ksann skrev:
Detta är bra för att...?
Inget särskilt, men det är iaf sant...
ksann skrev:
Inga riktiga motargument heller :7peta
Det var inte menat som motargument, mer ett förtydligande av hur det verkligen ligger till.

Färnbo skrev:
Ingen närvaroplikt? Låter väldigt konstigt vilken arbetsgivare kan stå ut med att anställda är frånvarande utan vidare?
Man är alltså fortfarande ansvarig för att ens arbetsuppgifter blir utförda, men om jag nu inte är på jobbet, så spelar det ingen roll om jag är på tjänsteresa, hos tandläkaren, eller trycker bullar på ett internet-café.

Vanligaste anställningformerna är Hourly och Exempt.
Hourly=timanställd; stämpelkort eller motsvarande system där antalet arbetade timmar registreras. Tex löpande band personal.

Exempt=undantagen ovan regler. Man är personligt ansvarig för att arbetet blir gjort. Vanligt bland administrativ personal med individuellt satta mål. Krävs det 10h per dag en vecka så är det något man inte får extra betalt för. Samma sak åt andra hållet; går du hem vid lunch ett par dagar en vecka så förlorar du inte pengar på det. "Ansvar under frihet" passar in ganska bra här. Personligen föredrar jag denna anställningsformen.

state side

Hi, I live in the states and can give you some idea on the cost associated, I will even try to do it in Swedish :)

har ar mina kostnader:

Yamaha R1 - 2006.
Pris: $10,000.00
Helforsakring: $400.00 per ar. (inkusive allt, aven sjukvard)

Harley Davidsson Road King Classic - 2003
Pris: $18,000.00

Trackdays: Runt $250.00 per dag med egen hoj up till $2,500.00 med allt inclusive instruction from Freddie Spencer i tva dagar. (dyrt men skit kul!!!!)

X-Swede

bebbe skrev:
USA

Är det så att man skall försäkra med samma trygghet som här hemma blir det dyrt! Särskillt om du inte har något socialsecurity nr. Men försäkra så att det blir lagligt är inte så hiskeligt dyrt. Om det inte händer någonting :rolleyes:
Hmm... Vad täcker en försäkring i Sverige, förutom skador på eget fordon, skador på annans egendom, kroppsskador, stöld, brand, skadegörelse? Finns det en övre gräns för ersättning som betalas ut?
bebbe skrev:
Sedan så är körningen på vägarna i USA mycket annorlunda. När jag var där och jobbade så hörde man på radion att det var en dödsolycka med hoj nästan varje dag. Det händer otroligt mycket på vägarna outav olika anledningar, bilar besiktigs inte som här (det var mer än en gång som jag såg bilar tappa hjul mm), annan syn på att dricka och köra, annan syn på vissa droger. En sak som är en stor faktor till att det är farligt för en mc åkare är alla pickuper!! Folk kör omkring med saker på flaken som inte är fastspännda!
Kan bara hålla med. Grundläggande orsaken är nog en bristande utbildning. Alkogränsen på 0.8 tror jag inte bidrar till så många olyckor, men det har jag inga riktiga belägg för. Problemet är nog som du säger inställningen till alkohol och att man inte vet riktigt var gränsen går. Lite lättare i Sverige där man vet att man inte bör dricka nånting alls.
En annan är ju som bekant inställningen till skyddsutrustning bland vissa hojåkare.
Angående besiktning så är vissa platser i landet undantagna det. Bland annat här i WI.
bebbe skrev:
En dag när jag var i Lasvegas så höll jag på att få ett kylskåp rakt i huven på bilen. Var en fuckup som inte hade spännt fast det ordentligt och dessutom körde som en idiot.
Inte helt ovanligt här på bonnalandet heller... :(
bebbe skrev:
Det jag menar med allt detta är att jag inte skulle vilja åka runt halvförs i USA.
Att dessutom vara utlänning betyder att du inte har några rättigheter alls.
Sedan skall man nog tillägga att det säkert kan finnas viss avvikelse mellan vissa stater. Men i Arizona, Californien, Nevada, Utah är det iaf så.
Jo, men några rättigheter har man väl. Vad skiljer mig från andra amerikaner?

USA skrev:
Hi, I live in the states and can give you some idea on the cost associated, I will even try to do it in Swedish :)

har ar mina kostnader:

Yamaha R1 - 2006.
Pris: $10,000.00

Harley Davidsson Road King Classic - 2003
Pris: $18,000.00

Trackdays: Runt $250.00 per dag med egen hoj up till $2,500.00 med allt inclusive instruction from Freddie Spencer i tva dagar. (dyrt men skit kul!!!!)

X-Swede

Haha, min hoj är $120 billigare per år i försäkring... :7peta Måste bero på att du är 16 år äldre än jag.... Rättvist så det förslår.

Lugn skrev:
Hmm... Vad täcker en försäkring i Sverige, förutom skador på eget fordon, skador på annans egendom, kroppsskador, stöld, brand, skadegörelse? Finns det en övre gräns för ersättning som betalas ut?

Kan bara hålla med. Grundläggande orsaken är nog en bristande utbildning. Alkogränsen på 0.8 tror jag inte bidrar till så många olyckor, men det har jag inga riktiga belägg för. Problemet är nog som du säger inställningen till alkohol och att man inte vet riktigt var gränsen går. Lite lättare i Sverige där man vet att man inte bör dricka nånting alls.
En annan är ju som bekant inställningen till skyddsutrustning bland vissa hojåkare.
Angående besiktning så är vissa platser i landet undantagna det. Bland annat här i WI.

Inte helt ovanligt här på bonnalandet heller... :(

Jo, men några rättigheter har man väl. Vad skiljer mig från andra amerikaner?

Med det första menar jag att det alltid finns en risk för att bli stämd. Har du inget skydd mot detta i trafiken så kommer du antagligen att bli det. Där har man visserligen ett litet plus när man inte har en socialsecuritynr. Kan vara svårt för en amerikan att få reda på vad du så att säga är värd. Dvs svårt att sätta en gräns på beloppet de vill stämma mig på. För gick det tydligen inte att stämma en utlänning i USA med nu går det tydligen. Särskillt om man bevisligen har jobb där. Dvs ett arbetsvisum. En hel förs måste ju täcka så otroligt mycket i USA om man skall försäkra sig mot precis allt. Förs för skada på egen egendom (mest oviktig), annans egendom, mot stämmning, sjukvård, mot att motparten inte är försäkrad mm mm. Finns en oändlig radda med förs för att fylla upp ett fullt skydd. Har du hel förs här hemma täcker ju detta det mesta. Olycksfalls förs mm brukar man ju ha ändå. Man behöver inte påpeka allt detta vid täckning.

Ang dina rättigheter så tror jag att det är extremt svårt att få en advokat som vill driva ett fall för dig om du råkar illa ut. Då gäller det nog att ha försäkrat sig upp till tänderna så att de vet att det finns pengar. Men har du ett fast medborgarskap men har ursprung från ett annat land är det nog en annan sak (då kan det nog i vissa fall vara lättare än för invandrare här hemma)

Tycker att man kan sumera med att du kan förs dig så att du är laglig mycket billigt men det är otroligt mycket som kan gå käpprätt för dig om oturen är framme.

bebbe skrev:
Med det första menar jag att det alltid finns en risk för att bli stämd. Har du inget skydd mot detta i trafiken så kommer du antagligen att bli det. Där har man visserligen ett litet plus när man inte har en socialsecuritynr. Kan vara svårt för en amerikan att få reda på vad du så att säga är värd. Dvs svårt att sätta en gräns på beloppet de vill stämma mig på. För gick det tydligen inte att stämma en utlänning i USA med nu går det tydligen. Särskillt om man bevisligen har jobb där. Dvs ett arbetsvisum. En hel förs måste ju täcka så otroligt mycket i USA om man skall försäkra sig mot precis allt. Förs för skada på egen egendom (mest oviktig), annans egendom, mot stämmning, sjukvård, mot att motparten inte är försäkrad mm mm. Finns en oändlig radda med förs för att fylla upp ett fullt skydd. Har du hel förs här hemma täcker ju detta det mesta. Olycksfalls förs mm brukar man ju ha ändå. Man behöver inte påpeka allt detta vid täckning.

Ang dina rättigheter så tror jag att det är extremt svårt att få en advokat som vill driva ett fall för dig om du råkar illa ut. Då gäller det nog att ha försäkrat sig upp till tänderna så att de vet att det finns pengar. Men har du ett fast medborgarskap men har ursprung från ett annat land är det nog en annan sak (då kan det nog i vissa fall vara lättare än för invandrare här hemma)

Tycker att man kan sumera med att du kan förs dig så att du är laglig mycket billigt men det är otroligt mycket som kan gå käpprätt för dig om oturen är framme.

Okej, håller med i stort sett. Det gäller att se till att försäkringskyddet är ordentligt skottsäkert. Man måste ju som du säger själv specificera skyddet man vill ha. Angående under insured och non-insured motorists så räknar jag in det i benämningen full coverage.
När det gäller stämningar i trafiken så rör det väl sig oftast om att du blir stämd på den delen av beloppet som krävs för att reglera skadorna som överstiger ditt försäkringsskydd.
Jag är fortfarande lite nyfiken på vad man måste försäkra sig emot här, som man inte behöver försäkring för i Sverige. (En ärlig fråga - vill ju såklart vara säker på att jag inte missat nåt. Det är som sagt en djungel...) :)

Lugn skrev:
Okej, håller med i stort sett. Det gäller att se till att försäkringskyddet är ordentligt skottsäkert. Man måste ju som du säger själv specificera skyddet man vill ha. Angående under insured och non-insured motorists så räknar jag in det i benämningen full coverage.
När det gäller stämningar i trafiken så rör det väl sig oftast om att du blir stämd på den delen av beloppet som krävs för att reglera skadorna som överstiger ditt försäkringsskydd.
Jag är fortfarande lite nyfiken på vad man måste försäkra sig emot här, som man inte behöver försäkring för i Sverige. (En ärlig fråga - vill ju såklart vara säker på att jag inte missat nåt. Det är som sagt en djungel...) :)

Det jag menar är att det blir så mycket mer komplicerat. Här (Sverige) har man ju indirekt alla förs man behöver genom kanske tre fyra val medans i US har man hundra val. Det med tex sjukvård behöver man ju inte "direkt" förs för här i Sverige. Medans i Us så måste man ju det. Har jag fel?

bebbe skrev:
Det jag menar är att det blir så mycket mer komplicerat. Här (Sverige) har man ju indirekt alla förs man behöver genom kanske tre fyra val medans i US har man hundra val. Det med tex sjukvård behöver man ju inte "direkt" förs för här i Sverige. Medans i Us så måste man ju det. Har jag fel?
Sjukförsäkring krävs det nästan att man har, ja. Om du inte vill riskera att betala din sjukvård själv. Men det bör du ju ha oavsett om du kör bil/hoj eller inte.
När det gäller sjukvård i samband med en trafikolycka så använder den vållande försäkringen tillhörande det fordon han/hon färdas i. Om nu kostnaderna överstiger dennes skydd, så blir det till att stämma honom/henne på resten. I det fallet så underlättar det ju såklart om du har en egen sjukförsäkring som du kan använda dig av.

Tror vi är inne på samma linje, och största problemet är väl egentligen att man inte har någon rak motsvarighet till trafikförsäkringen som täcker det mesta man kan ställa till med.

Beror pa hur stor formogenhet man har. Har du inget sa finns det ingen anledning att ha hog forsakring, agar man nagot, hus / pengar / aktier sa bor man se till att ha skydd for det. Jag betalar nagra hundra extra for en $3M umbrella som bas. (desutom har jag nagra advokater anstallda)

R1bjorn skrev:
Kommer antagligen att flytta till Autralien, eller annat varmt land om ett par år när utbildningen är klar.

Frågan lyder:

Relativt Sverige, kostar det mer eller mindre med "hoj-livet" (försäkring, banåka, hojköp mm) utomlands. Någon som har erfarenhet?

Autralien, US, södra EU...

Enligt min polare som var i Australien så var det riktigt dyrt att försäkra därnere tyvärr.. så dyrt att många skippade det (turister)

En grej där ang stämningar.
Var över i Canada i somras och reagerade på en grej de tjatade om på nyheterna.
De uppmande alla som skulle ta bilen på semester till US att ha helförsäkring. Anledningen var att majoriteten av alla bilar i US var mer eller mindre oförsäkrade.
En krock kunde resultera i en stämmning som kunde kosta dem hus och lösöre var nyheternas budskap.

Bifogat

• kill.JPG
    kill.JPG
    40 KB · Visningar: 46
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup