Hur mycket kostar "hoj-livet" i andra länder...

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Kommer antagligen att flytta till Autralien, eller annat varmt land om ett par år när utbildningen är klar.

Frågan lyder:

Relativt Sverige, kostar det mer eller mindre med "hoj-livet" (försäkring, banåka, hojköp mm) utomlands. Någon som har erfarenhet?

Autralien, US, södra EU...

R1bjorn skrev:
Kommer antagligen att flytta till Autralien, eller annat varmt land om ett par år när utbildningen är klar.

Frågan lyder:

Relativt Sverige, kostar det mer eller mindre med "hoj-livet" (försäkring, banåka, hojköp mm) utomlands. Någon som har erfarenhet?

Autralien, US, södra EU...
USA är billigt att köpa.. köpte en -05 cbr600rr för 63000 helt ny!!
försäkringen va billigare än sverige men dyrt för mig eftersom jag ej hade US körkort men ändå så va det mycket billigare att köpa o äga en hoj där..

Det är ju någon kille på sidan som bor i USA, han betalar någonting på tvåtusen i försäkring på sin zx10r. Fyfan vad häftiga fordon man hade ägt om det var så billigt.

FUBAR skrev:
Det är ju någon kille på sidan som bor i USA, han betalar någonting på tvåtusen i försäkring på sin zx10r. Fyfan vad häftiga fordon man hade ägt om det var så billigt.
Vad ingår i en sån försäkring?
Dom har väl inte gratis sjukvård m.m. så då kan det ju inte ingå mycket.

sEiKo skrev:

Det var länge sedan vi i Sverige hade gratis sjukvård.

sEiKo skrev:

Det framgår inte om det är "liabillity" eller "full covarage". Liabillity täcker endast skador på andra/andras fordon(och annat) än dig själv/egna fordonet och brukar vara obligatorisk i de flesta stater. "Full.." motsvarar ungefär våran helförsäkring. Även full coverage är ofta ordentligt billigare än här.

Jag tror bolagen i sverige suger ut extra stålar för att det går. Speciellt med tanke på att de slipper betala sjukvården som betalas av det allmänna. Ganska märkligt.

Chronic skrev:
Vi har det iallafall upp till 20år.
Om det någonsin har varit gratis genom hela livet tror jag inte.

I Australien är inköp av begagnade hojar betydligt billigare än här, givitvis beror det på att man kör med dem året om och anses i många fall som ett bruksfordon (inte som en lyxprodukt som här). Billigare försäkring dessutom. När jag bodde där hade jag ett par olika hojar, den billigaste kostade bara 8000:- inköp och 500:- per år i försäkring (en äldre suzuki), en GPZ900R för ca. 10000 (och det var flera år sen!). Dessutom finns det hojmek i varje liten stad, så reperationer och service är billigare..
Nackdelen är säkerheten: att det är många som kör berusade, roadrage, djur på vägen och det är för värmt att använda skinnställ (så när det smäller, gör det ont).

FUBAR skrev:

Stämmer bra. $280 för att vara exakt. Full coverage, limit $500k. Täcker alltså skador på mitt fordon, annan egendom samt kroppsskador upp till $500k.
Enligt mitt bolag så grundar de premien mer på vem som kör än vilken typ av hoj det är. Ostraffad med fast jobb och ytterliggare fem försärkingar i samma bolag gör säkert sitt till oxå...

Ludde-man skrev:
USA är billigt att köpa.. köpte en -05 cbr600rr för 63000 helt ny!!

Köpte min sprillans för $10k i början av säsongen...
Att sedan olja, delar och tillbehör är billigare är inte heller fel. :tummenupp

Last edited:
Shawn skrev:
Sverige Sverige Sverige....varför så kallt och så dyrt??? :va

Det skulle vara intressant om någon orkade räkna ut vad det kostar att köra hoj per timme eller mil i sverige jämfört med t ex USA eller Australien. I sverige så är ju säsongen bara ca 4-5 månader men i Australien är den ju 12. Dessutom så regnar ju en hel del dagar bort av vår redan decimerade säsong. Huh, jag vill nog inte veta förrästen.

Lugn skrev:
Köpte min sprillans för $10k i början av säsongen...
Att sedan olja, delar och tillbehör är billigare är inte heller fel. :tummenupp

Låter nice... Fattar inte hur japanska grejer kan vara så mycket billigare i USA än EU. Skiljer ju 50kkr :kocko. Man e född i fel land :huvet

Nämn några orsaker att stanna i detta kalla land förrutom familj o vänner.

Ingen som har koll pa kostnaderna för en sporthoj typ CBR600RR i Tyskland? Jag har flyttat hit nu och är sugen pa att köpa nat om jag far ihop budgeten. Har även kikat lite pa en Honda FMX650, nan som har nagon uppfattning om den?

// Palm

R1bjorn skrev:
Låter nice... Fattar inte hur japanska grejer kan vara så mycket billigare i USA än EU. Skiljer ju 50kkr :kocko. Man e född i fel land :huvet

finns inga :( vill oså dra när jag pluggat färdigt dock har jag norra nya zeeland itankarna istället för australien

Palmas skrev:
Ingen som har koll pa kostnaderna för en sporthoj typ CBR600RR i Tyskland? Jag har flyttat hit nu och är sugen pa att köpa nat om jag far ihop budgeten. Har även kikat lite pa en Honda FMX650, nan som har nagon uppfattning om den?

// Palm
Bor du där kan det väl fan inte va svårt o sticka ut näsan o kolla vad en mc kostar...?

Chronic skrev:

Vi har aldrig haft gratis sjukvård. Bara för att staten betalar sjukvården är den inte gratis!!!

Det är väl lite att märka ord... men ... som exempel; Om man jobbar och har ca 20.000 kr i månadslön så betalar du drygt 20.000 kr per år till landstinget i skatt
:brinnerup (rätta mig om jag har fel) Att kalla det gratis... :fatta!

(Det är ingen direkt kostnad för åka mc... men nog sjutton betalar vi för vår sjukvård)

Last edited:
R1bjorn skrev:

Egentligen finns bara en orsak till förutom de du nämnt de fina årstiderna, fast iofs de kan du säkert hitta de i norra USA oxå, jag vill iaf ha en riktig vinter med jämna mellanrum.

Per Fireblade skrev:
Bor du där kan det väl fan inte va svårt o sticka ut näsan o kolla vad en mc kostar...?
Vad en MC kostar är inte svart att kolla, det gar att köpa fran motsvarande 25 000 kr upp till motsvarande 100 000 kr. Det har jag full koll pa.

Nu uppfattade jag traden som att det var övriga kostnader som vi diskuterade. Dvs försäkringar, reservdelar och övrigt som det är betydligt svarare att halla koll än själva hojpriset. Det var därför jag fragade likväl som tradstartaren da det kanske finns nagon pa forumet som har erfarenhet av försäkringskostnader i Tyskland. :fatta!

Ring lite olika Fs bolag i tyskland så ska du nog se att du får svar.

Palmas skrev:
Vad en MC kostar är inte svart att kolla, det gar att köpa fran motsvarande 25 000 kr upp till motsvarande 100 000 kr. Det har jag full koll pa.

Nu uppfattade jag traden som att det var övriga kostnader som vi diskuterade. Dvs försäkringar, reservdelar och övrigt som det är betydligt svarare att halla koll än själva hojpriset. Det var därför jag fragade likväl som tradstartaren da det kanske finns nagon pa forumet som har erfarenhet av försäkringskostnader i Tyskland. :fatta!
Inte arg nu palmas.Jag ska ringa till min kompis Frank Meier o fråga om lite priser.Hör av mej inom kort :pannkyss

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8