Hur mycket HP vinner man på ett helsystem?!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det har alltid varit blandade meningar här på forumet om hur mycket HP man vinner på ett slipon eller ett helsystem eller på att ta bort katalysatorn för den delen.

Jag hittade denna video där de deformerar grenrören ganska rejält på en högprestandamotor och sedan kör den i bänken före och efter. Allt för att se hur mycket effekt man förlorar på att göra rören smalare och ojämnformade.

Helt klart att avgassystemet har mycket liten betydelse för prestandan. Är kanske bättre att behålla original och enbart lägga pengarna på en riktig justering av insprutet istället?

http://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där är förgasarhästar!
Går inte att jämföra med insprutat, no way José!

Trodde jag alla visste.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
på en hoj kan man väl spara vikt på avgassystemet oxå? några kilo gör ganska mkt % på en hoj kontra en bil, sedan hur mkt skillnad det gör på verklig prestanda vet jag inte, och hur mycket påverkar motståndet i katalysatorn samt ljuddämparen? (något som inte finns med i videon).

Sedan 2taktare vet vi ju alla hur mycket ett avstämt avgassystem gör, men det är lite annorlunda ;)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Det där är förgasarhästar!
Går inte att jämföra med insprutat, no way José!

Trodde jag alla visste.

vad är då skillnaden på insprut och förgasare i de här fallet? insprut/förgasare ändrar väl bara prestandan på inlopps sidan, hur skulle fördelningen av bensin göra skillnad i den här videon?

ja köper inte det du sa men prove me wrong :)
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Intressant video, sett den tidigare, men amerikansk V8, högprestandamotor?
Den ger inte ens 100hk per liter, en sporthojsrova idag ligger på 200hk per liter.

Största vinsten av ett helsystem+mappning på en modern hojmotor är att du kan ta ut det där sista som tillverkaren inte kan ta ut p.g.a. avgasreningen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Största anledningen att byta till helsystem är vikten, mååånga kg där på en del.

Leta hg här och gram där så tappar man över 5kg på systemet om man har rätt hoj. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
vad är då skillnaden på insprut och förgasare i de här fallet? insprut/förgasare ändrar väl bara prestandan på inlopps sidan, hur skulle fördelningen av bensin göra skillnad i den här videon?

ja köper inte det du sa men prove me wrong :)

Bra att du är vaken mitt i natten:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...t-motorcykel&p=5640346&viewfull=1#post5640346



Intressant video för de som nojar över en liten buckla på ett rör.
Headers/avstämda rör/extraktorrör skall ju fungera så som att slutet på en avgaspuls från en cylinder skall "dra med sig" början på nästa tändföljdscylindersavgaspuls(!) nere i collectorn där avgaserna möts.

Kanske är denna videon beviset för att den effekten är viktigare än dimensionering och (inre) utformning av varje enskilt rör i set-upen?
Det hade varit intressant att se samma motor körd med vanliga gjutjärnslimpor med tidig samling av avgaspulserna, men en sådan video kanske redan ligger uppe...?

Allra viktigaste effektökningen med headers på en järnjänke är dock att man får ut hundra extra akustiska hästar - gärna parat med en lite för vass kam så att det plötsligt låter 'bra' när motorn står och missar på tomgång.

Stickreplik:
"Nej, jag måste dra. Stiften slår igen om jag står på tomgång vettdu..."
*ciggpaketit-skirtärmen*



Ämnet/MC liksom:
Viktminskning för helsystem kontra slip-on är väl inte sådär jättestor, kantänka.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När Ducati satte Motorn från multi-nånting i Diaveln fick de ut 20 hästar till genom falukorvstjocka krökar.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Avstämda avgasrör har en väl dokumenterad effekt. Det videon påvisar är att flödesdynamiken är tämligen okänslig för skador/bucklor. Designen gör skillnad.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
effekten en påverkas nog inte så mycket, utan hur den levereras.
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hej.

Jag har mappat min R1 -07 med Graves helsystem i titan och bmc race luftfilter, fick 172Hk på bakhjulet.
Några veckor senare mappade jag den med org avgasrör utan katalysator och utan Exup ventil , 167Hk på bakhulet.
Samma däck och samma däcktryck.
Jag vann alltså 5Hk på ett system för 25000kr , men det väger en hel del mindre och låter betydligt roligare.
Men hojen går sämre på bana med helsytemet då jag måste använda DB killers och därav kör jag med org avgasrör.
Hade jag inte tagit bort katalysatorn och exup ventilen så hade det sett lite annorlunda ut, säkerligen 2-5 Hk sämre.
Nu köpte jag mitt avgasrör för betydligt mindre pengar än 25000, så vid det tillfället tyckte jag det var värt merskillnaden.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att platta till ett grenrör eller att göra en stor buckla på grenröret behöver inte betyda att man ändrar dess flöde eller dess avstämning. Det finns andra variabler som är mer kritiska, till exempel grenrörets längd och dess utformning där det går in i collectorn.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja ha! Det är en tävling där man ska säga nåt smart som nån annan redan sagt fast med andra ord.


isof säger jag att längderna på rören har större betydelse än cirkulariteten!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu svarar jag lite snabbt på din fråga... (är lite stressad och trött ) (ångest inför helgen) (Inte på världens bästa humör heller)
Nu så...
Om vi tar en literhoj och monterar på helsystem, PC och ett annat luftfilter och mappar skiten så får man ut cirka 8-10hk till på bakhjulet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu svarar jag lite snabbt på din fråga... (är lite stressad och trött ) (ångest inför helgen) (Inte på världens bästa humör heller)
Nu så...
Om vi tar en literhoj och monterar på helsystem, PC och ett annat luftfilter och mappar skiten så får man ut cirka 8-10hk till på bakhjulet.
Om det helsystemet är optimalt för just den motorn och det användningsområdet, ja ;) Det gäller ju också att det är avstämt för den karaktär man vill ha, maxeffekt eller en bra kurva.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om det helsystemet är optimalt för just den motorn och det användningsområdet, ja ;) Det gäller ju också att det är avstämt för den karaktär man vill ha, maxeffekt eller en bra kurva.

Precis! Avgassystemets tryckvåg går mellan kollektorn och några centimeter ovanför insugstrattarna, hela den sträckan skall vara avstämd när det skall gå som bäst. Ganska fränt att köra en hoj i bänk utan luftburk, då ser man tydligt tryckvågen när den ligger och dansar strax ovanför insugstrattarna...:tummenupp

Kör man 4-1 system så får man effekt på höga varv men halvtaskigt mellanregister, tryckvågen som kommer tillbaka och återfyller förbränningsrummet stämmer bara i ett smalt område högt upp i registret, var exakt är beronde av hur långa rören är.
Kör man med 4-2-1 så får man dubbla tryckvågor, en från den första 4-2 kollektorn och en från 2-1 kollektorn. Eftersom dessa kollektorer befinner sig på olika avstånd från avgasporten så får man två olika studsar beroende på varvtal och då kommer den tidiga studsen att återfylla förbränningsrummet tidigare i varvregistret, dvs mer effekt på mellanregister.

Det intressanta är då att tryckvågen går genom förbränningsrummet och upp ovanför trattarna innan den vänder igen. Den nedåtgående tryckvågen kommer då att ta med sig mer luft (och soppa) in i förbränningsrummet vilket ökar effekten ännu mer. När man pratar avstämd motor så är det alltså hela vägen man menar. Från trattarna, via insugskanaler, ventiler (kamaxelduration och öppning) förbränningsrum, grenrör ner till kollektorn. Det som är efter kollektorn är ganska ointressant förutom för att dämpa ljudet och vara "snyggt" :)

I princip alla originalsystem är av typen 4-2-1 i olika varianter, detta för att hojen ska ha ett körbart register. När man trimmar motorn för hög effekt så offras mellanregistret (och körbarheten) och man kör då 4-1 istället. Precis som med kamaxlar så får man egentligen inte högre effekt, man samlar den bara på olika ställen och olika mycket så att säga. Mer effekt får man bara genom högre varvtal eller mer kubik.

När vi då byter till ett helsystem så är det ofta ett 4-1 vi monterar och tack vare dess utformning så får vi en brantare effektkurva vilket vi upplever som att hojen går vassare men i själva verket så är det mindre effekt på mellanregistret, och hojen får sämre körbarhet...

...men det låter ju fränt... :D
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Precis! Avgassystemets tryckvåg går mellan kollektorn och några centimeter ovanför insugstrattarna, hela den sträckan skall vara avstämd när det skall gå som bäst. Ganska fränt att köra en hoj i bänk utan luftburk, då ser man tydligt tryckvågen när den ligger och dansar strax ovanför insugstrattarna...:tummenupp

Kör man 4-1 system så får man effekt på höga varv men halvtaskigt mellanregister, tryckvågen som kommer tillbaka och återfyller förbränningsrummet stämmer bara i ett smalt område högt upp i registret, var exakt är beronde av hur långa rören är.
Kör man med 4-2-1 så får man dubbla tryckvågor, en från den första 4-2 kollektorn och en från 2-1 kollektorn. Eftersom dessa kollektorer befinner sig på olika avstånd från avgasporten så får man två olika studsar beroende på varvtal och då kommer den tidiga studsen att återfylla förbränningsrummet tidigare i varvregistret, dvs mer effekt på mellanregister.

Det intressanta är då att tryckvågen går genom förbränningsrummet och upp ovanför trattarna innan den vänder igen. Den nedåtgående tryckvågen kommer då att ta med sig mer luft (och soppa) in i förbränningsrummet vilket ökar effekten ännu mer. När man pratar avstämd motor så är det alltså hela vägen man menar. Från trattarna, via insugskanaler, ventiler (kamaxelduration och öppning) förbränningsrum, grenrör ner till kollektorn. Det som är efter kollektorn är ganska ointressant förutom för att dämpa ljudet och vara "snyggt" :)

I princip alla originalsystem är av typen 4-2-1 i olika varianter, detta för att hojen ska ha ett körbart register. När man trimmar motorn för hög effekt så offras mellanregistret (och körbarheten) och man kör då 4-1 istället. Precis som med kamaxlar så får man egentligen inte högre effekt, man samlar den bara på olika ställen och olika mycket så att säga. Mer effekt får man bara genom högre varvtal eller mer kubik.

När vi då byter till ett helsystem så är det ofta ett 4-1 vi monterar och tack vare dess utformning så får vi en brantare effektkurva vilket vi upplever som att hojen går vassare men i själva verket så är det mindre effekt på mellanregistret, och hojen får sämre körbarhet...

...men det låter ju fränt... :D

Hur blir det då med en radtrea? Den brukar ju iofs alltid gå 3-1 så kanske är samma som 4-1?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
4-2-1 på bägge mina helsystem så att säga att de flesta är 4-1 stämmer inte med mina erfarenheter... ;)

Vikt, "viktminskning helsystem kontra slipon är väl inte sådär jättestor kantänka", om man inte har R6 -06 och framåt då, där är i princip hela viktminskningen på över 5kg på delarna mellan cylindrarna till slipon, att bara byta slipon ger förmodligen nära 0 gram viktminskning då orginal redan är viktbesparad bla. genom att vara tillverkad i titan och kort, -10 och framåt kan man kanske spara några hg då den är längre pga ljudkrav.

CBR 08 och framåt ser väl ut ungefär samma som R6 så troligen ligger större delen av vikten även där innan slipon/slutburk, får nog kolla hoj för att uttala sig om var vikten sitter och om det är lönt eller inte.

Ett helsystem med tillhörande db-killer för att klara ljudnivån ger inte på mina hojar mer effekt utan mindre, tappade 3hk mot orginal, kan ersätta burken och killer med en stoor burk och klara ljudet utan att tappa effekt men har inte orkat krångla med det ännu, det inte är de sista kusarna som fattas för mig att bli snabb så jag låter det vara sålänge.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
4-2-1 på bägge mina helsystem så att säga att de flesta är 4-1 stämmer inte med mina erfarenheter... ;)

Vikt, "viktminskning helsystem kontra slipon är väl inte sådär jättestor kantänka", om man inte har R6 -06 och framåt då, där är i princip hela viktminskningen på över 5kg på delarna mellan cylindrarna till slipon, att bara byta slipon ger förmodligen nära 0 gram viktminskning då orginal redan är viktbesparad bla. genom att vara tillverkad i titan och kort, -10 och framåt kan man kanske spara några hg då den är längre pga ljudkrav.

CBR 08 och framåt ser väl ut ungefär samma som R6 så troligen ligger större delen av vikten även där innan slipon/slutburk, får nog kolla hoj för att uttala sig om var vikten sitter och om det är lönt eller inte.

Ett helsystem med tillhörande db-killer för att klara ljudnivån ger inte på mina hojar mer effekt utan mindre, tappade 3hk mot orginal, kan ersätta burken och killer med en stoor burk och klara ljudet utan att tappa effekt men har inte orkat krångla med det ännu, det inte är de sista kusarna som fattas för mig att bli snabb så jag låter det vara sålänge.

på en gsxr600-750 från 2006 (och 2008< även ljuddämparen e rätt stor) måste det väl vara en del besparning på att bli av med cat iaf, den där klumpen under hojen är ju "enorm". körde lite i somras utan ljuddämpare o det lät faktiskt inte farligt högt alls, som vilken annan hoj som helst med ett rejält avgassystem utan dbkiller bara ^^

vet dock inte hur mkt man skall kunna spara men vissa hävdar allt mellan 3.5-5kg (antar att val av slipon efter är den avgörande faktorn i besparningen upp till 5kg)

Lite nyttig info i tråden om 4.1 och 4.2.1 system, helt klart intressant info. Från är, hur påverkar det en hoj som varvar 15-18k rpm som topp ? eller är det generellt beteende oavsätt hög och lågvarvigare motorer? någon som vet
 

Friman

Medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Bmw s 1000 xr ,Bmw HP2 sport -09,Suzuki 1250 bandit,Monarped 50cc
På min bandit 1250 så gjorde det ca: 20 hk , men då är det både mod. på avgas och insprutning :)
På min nya Bmw s 1000 xr så blev det mindre ca: 5hk men alla "svackor" på både vrid och effekt är borta !
Ett stor plus är vikten 8-10 kg är ju effekt det med. Och UTSEENDET är ju helt oslagbart :) Bara frågan vad man vill lägga sina surt förvärvade slantar på !
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top