Hur mycket hatar ni 125:or? [poll]

hur mycket hatar du 125or?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Självklart kan ni ju gilla 125or och då är la alternativ 1 för er, kan säga att jag röstade på 2!
varför? jo eftersom att det är som de flesta sagt, 125 är en möjlighet att komma in i mclivet och det är ju något man inte är emot... problemet jag har med 125or är att dom flesta är sega utav helvete om man inte kör 2takt, Åker själv med större hojarna i borlänge bikers och man är ju med i kurvorna och tar folk där men så fort en raka kommer så försvinner ju alla framför en, sen borde alla få testa en omkörning på en normal mc väg i 90-100 på 125a, en halv minuts skrikande är det man gör :D
Hastigheten är det enda problemet jag har med 125or men det är ju tur att dom inte går så fort när man ser hur vissa kör, JJCBRJJ kanske inte var den bästa föraren men jag har nog sett två eller tre som var sämre. Men det är alltid lika kul att planera körningen för minimalt användande av bromsen, förlorar du 20 km/h i en kurva ska du få tillbaka dom över en sträcka, lyckas du sakta ner med 5 eller inte sakta ner alls så har man större chans att hänga på längre, man får vinna i kurvorna för att ha råd att förlora på rakorna :rolleyes:
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tja vad ska man säga.. hur kan man hata en cylindervolym? gick direkt på tung så jag har aldrig provat en 125a i trafik.. eller jo min gamla oreggade 150cc nv knarr från 53 men den är ju otroligt charmig. Nä jag älskar alla hojar. Och jag kommer t.o.m sörja jjcbrjj när han kör ihjäl sig. För jag tror inte dom kommer få bukt med hans vansinnesbeteende på körskolan den här gången heller. Hör du mig junior?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Alla tidsmaskiner verkar vara upptagna

För mig var 125:a porten till mclivet.

Jag tyckte det var kul att köra 125:a.
Åkte RD 125 till Rutger Fuchsgatan för att spana in alla häftiga hojar på Rickmanagenten, stannade till efter Sveavägen (McDonalds) och häpnades.

Det var inte ofta man hängde på större knarrar men killarna och tjejerna var trevliga ändå. Istället blev vi några på 125:eek:r som knattrade runt tillsammans. Med expansionskammare...:yoparty

Nu knappt trettio år senare är det jag som sitter på en större maskin.
Har inga som helst problem med er på 125:eek:r och tänker överhuvudtaget inte i såna banor.

Röstade på alt 1

Vart fan är alla tidsmaskiner när man skulle behöva en, just nu! :gnissla Nostalgitripp i megaformat!:hihi
Visserligen gjorde jag inte mina liknande grejor i Sth utan längre västerut...
Bekymmerfritt, visserligen skenbart så men iaf...men känslan av odödlighet, nej jag funderade inte ens i såna termer då. Det fanns liksom inte på kartan...jag saknar nog känslan mer än 125:eek:rna. Vad skulle man inte ha gett för Cagiva Mito:Bugar eller nåt sån i slutet på 70-talet...det hade vart grejor det!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag velar mellan "Jag bryr mig öht inte" och "De är väl för söta?" :hihi
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Röstade på första alternativet.

Problemet med dagens 125:eek:r är att de är så hårt strypta.:dummer Så i praktiken så går de inte fortare än en herrejösses trimmad moppe. Den Suzuki GP(?) 125 (11hk) jag hade låg väl ungefär där i effekt, och den kändes definitivt som en trimmad moppe. YZ 125:an gick betydligt bättre :rock, men den hade andra nackdelar...
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Röstade på första alternativet.

Problemet med dagens 125:eek:r är att de är så hårt strypta.:dummer Så i praktiken så går de inte fortare än en herrejösses trimmad moppe. Den Suzuki GP(?) 125 (11hk) jag hade låg väl ungefär där i effekt, och den kändes definitivt som en trimmad moppe. YZ 125:an gick betydligt bättre :rock, men den hade andra nackdelar...

varadero 125 gör 120... känns som att man kan välta överbeväxta moppar eller miniatyr hojar.
Dock är det ju skönt att ta 4t istället för tvåtakt, kan man stå ut med ljudet och motorn när man åker längre...
 

Mcuffe

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
1982 suzuki GSX 750
125 e ju skitkul, jag har just skruvat ihop en fin gammal honda cb 125 som grannen tyckte att jag skulle få ta hand om :) och vilken körglädje sen!
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Jag tog alt 3 pga rent onska från imorse, på väg till jobbet.
Två 125:eek:r "bombar" (runt 80-90) igenom en omärkt korsning och tvingar en stackars tant att hoppa undan.
Litar aldrig på högerregeln, så jag hade låg hastighet, så för mig var det ingen fara. Dock hade jag kommit lite längre fram med fronten, så hade jag touchat dem och då hade de inte mått så bra. De gjorde fel, men jag hade behövt mått dåligt för att jag hade skadat dom.

Du när jag har lugnat mig lite, så kan jag säga att alla motorcyklar är välkomna! :smasha
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag tog alt 3 pga rent onska från imorse, på väg till jobbet.
Två 125:eek:r "bombar" (runt 80-90) igenom en omärkt korsning och tvingar en stackars tant att hoppa undan.
Litar aldrig på högerregeln, så jag hade låg hastighet, så för mig var det ingen fara. Dock hade jag kommit lite längre fram med fronten, så hade jag touchat dem och då hade de inte mått så bra. De gjorde fel, men jag hade behövt mått dåligt för att jag hade skadat dom.

Du när jag har lugnat mig lite, så kan jag säga att alla motorcyklar är välkomna! :smasha

Om samma personer suttit på varsin "1000" så hade det inte gått i "bara runt 90-100" så egentligen skulle du gilla 125.or :D
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Får starka lustkänslor och habegär till skämthojar som Monkeybike eller dess moderna reinkarnation MSX125 men pluttmotorn dödar grejen lite för mig. Jag vet fartkänslan är helt annan på en sån maskin men det känns som att landsvägskörning skulle bli lite för tradigt. Varför släpper de inte MSX250 liksom? Den hade jag faktiskt kunnat tänka mig ny.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Dont worry be happy. Passa på att njut av tiden på 125:a.
Tids nog hinner du köra tyngre och snabbare maskiner.

Jag övningskörde på en Yamaha XT 125. Med den agerade jag bromskloss på motorvägen mellan Valbo och Gävle.
Skulle inte ha nånting emot att äga en sån idag.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kommer ihåg Zundapp KS 125, Gick som ett skållat ollon med bara 17 hk.
(Jag hade ingen, men kompisen hade)
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Dont worry be happy. Passa på att njut av tiden på 125:a.
Tids nog hinner du köra tyngre och snabbare maskiner.
Man är ju glad att man har en sak på två hjul som går mer än hundra! njuta gör man när man lyckas ta större hojarna och lite kaxiga killar i kurvorna! :D
Kommer ihåg Zundapp KS 125, Gick som ett skållat ollon med bara 17 hk.
(Jag hade ingen, men kompisen hade)

17 häst är ju lite mer än vad man nu får ha så den gick nog bättre, idag är det 14.7 häst om jag inte har helt fel men sen förlorar man lite, skulle inte förvåna mig om jag har 11-12 häst på bakhjulet... :näsblod
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Finns väl inte så mycket att störa sig på tycker jag?? En 125a håller ju ändå hyggligt tempo och tar ju inte så mycket plats vilket gör det enkelt att köra om vid behov.. annat är det med epa-traktorer :mad:
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
125:eek:r e coola. Jag hälsar alltid på newbisarna och behandlar de som en fullvärdig medlem i mc-kollektivet :tummenupp
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Finns väl inte så mycket att störa sig på tycker jag?? En 125a håller ju ändå hyggligt tempo och tar ju inte så mycket plats vilket gör det enkelt att köra om vid behov.. annat är det med epa-traktorer :mad:

Epa-traktorer och de förbannade mopedbilarna :mad:
 

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Skåneland
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Varför skulle jag hata någon som kör en 125:a???
En hoj är en hoj och gillar man att köra hoj så spelar det väl ingen roll vad det är för något?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Självklart kan ni ju gilla 125or och då är la alternativ 1 för er, kan säga att jag röstade på 2!
varför? jo eftersom att det är som de flesta sagt, 125 är en möjlighet att komma in i mclivet och det är ju något man inte är emot... problemet jag har med 125or är att dom flesta är sega utav helvete om man inte kör 2takt, Åker själv med större hojarna i borlänge bikers och man är ju med i kurvorna och tar folk där men så fort en raka kommer så försvinner ju alla framför en, sen borde alla få testa en omkörning på en normal mc väg i 90-100 på 125a, en halv minuts skrikande är det man gör :D
Hastigheten är det enda problemet jag har med 125or men det är ju tur att dom inte går så fort när man ser hur vissa kör, JJCBRJJ kanske inte var den bästa föraren men jag har nog sett två eller tre som var sämre. Men det är alltid lika kul att planera körningen för minimalt användande av bromsen, förlorar du 20 km/h i en kurva ska du få tillbaka dom över en sträcka, lyckas du sakta ner med 5 eller inte sakta ner alls så har man större chans att hänga på längre, man får vinna i kurvorna för att ha råd att förlora på rakorna :rolleyes:

Vilket får mig att minnas ett uppkörningsögonblick för ca 33 år sedan till A-kortet där uppkörningsläraren frenetiskt skrek gaaasssaaa i en brant backe och den stackars lilla Honda 125 XL maskinen som redan kämpade tappert med gasen i botten inte hade minsta reserv över för denna önske acceleration.Har för mig att mätaren då pekade på 90 km/h i denna uppförsbacke.

Idag kan jag plana in på ca 300 km/h med plastraketen men har fortfarande svårt för att bestämma mig om det är farten i sig själv som är viktig eller om det är den brutala kraften från hojen på väg upp i fart som gör dessa ögonblick så fantastiskt beroendeframkallande.

Eller som Groucho Marx sa : Man ska inte trassla till saken genom att komma dragandes på en massa trovärdig fakta.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top