Hur mycket har ni pröjsat totalt i påställningsavgifter 2014?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Va? Jag har ställt på min hoj rätt mycket, det gav ett antal fler Kw och därtill Nm. Avgiften blev väl sådär 2000kr till bänkning. Är det någon mer avgift man måste betala när man ställer på??
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag njuter av att köra min zx6 på bana och på kurs, på kurser måste den vara påställd, försäkrad och besiktigad.
Jag tycker den är skittråkig att köra på allmän väg, så jag kör den inte där.
Jag ställer på den när jag ska på kurs, thats it. Den är med andra ord påställd max en månad per år sammanlagt. Finns ingen som helst anledning att ha den trafikförsäkrad och påställd när den står i garaget där en försäkring inte behövs eller körs på en bandag där försäkringen inte gäller.

Du menar att detta förfarande är att inte ha råd - jag menar att det är att inte vara dum i huvudet.


Jag förstår att du gärna vill att jag ska ha den påställd året om och betala 30000/år istället för 3000, du lever i tron att då kommer alla premier sänkas så att du har råd att köpa en roligare hoj, men så enkelt är det inte riktigt. Dels för att försäkringsbolag är vinstdrivande företag - de behåller vinsten som sedan blir utbetald till aktieägare och chefer eller används till löneökningar till handläggare, säljare osv. Och dels för att jag inte har någon lust att i praktiken ge bort mina pengar för ingenting.

Det vill ju inte du heller göra uppenbarligen, eftersom jag inte fick ställa av och på din hoj och tjäna pengar på det.

Försäkringsbolagen är dessutom smarta nog att se till att de tjänar pengar. Tror inte du att de har räknat med att folk ställer av och på hojar när de säljer avställningsbara försäkringar för 10000:-/månad?

Min GS dock, den kostade 4 gånger mer än räsern i inköpspris, men 4900 om året för en helårsförsäkring. Den tog jag, och då är den påställd året runt med. Jag följer villkoren med båda hojarna, men jag ger dem inte mer än jag måste, för den dagen dagen det är dags för dig att få pengar av ett försäkringsbolag, då kan du ge dig fan på att de inte kommer ge dig en krona i onödan.
Nu har jag kört sporthoj i 18 år ( slutade med det för 2 år sen ) detta på grund av personliga själ.
Under dessa 18 år så hade jag motorcyklarna alltid helförsäkrade och påställda under sommarhalvåret.
Jag vet att jag betalade tusentals och tusentals kronor för försäkringen, trots detta så har jag aldrig kraschat en hoj "peppar peppar" :) Återigen, att köra hoj är en jävligt dyr hobby! Det kan inte vara normalt att ställa av och på hojen 10-20 ggr per säsong, jag köper inte det. Det jag försöker säga är enkelt, köp saker som du har råd med! Du vet vad försäkringen kostar, du vet vad självrisken är och du vet säkerligen om vad du själv tjänar. Det finns Mcdonalds anställda som bor i lägenheter här på Sveavägen och Vasastan, Varför är det så viktigt att bo så fint och centralt när dom måste leva på bröd och vatten? Varför måste du ha en sporthoj när du inte kan ha den påställd under hela sommaren då den ska köras?
Ställer du av din bil när du inte kör den?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu har jag kört sporthoj i 18 år ( slutade med det för 2 år sen ) detta på grund av personliga själ.
Under dessa 18 år så hade jag motorcyklarna alltid helförsäkrade och påställda under sommarhalvåret.
Jag vet att jag betalade tusentals och tusentals kronor för försäkringen, trots detta så har jag aldrig kraschat en hoj "peppar peppar" :) Återigen, att köra hoj är en jävligt dyr hobby! Det kan inte vara normalt att ställa av och på hojen 10-20 ggr per säsong, jag köper inte det. Det jag försöker säga är enkelt, köp saker som du har råd med! Du vet vad försäkringen kostar, du vet vad självrisken är och du vet säkerligen om vad du själv tjänar. Det finns Mcdonalds anställda som bor i lägenheter här på Sveavägen och Vasastan, Varför är det så viktigt att bo så fint och centralt när dom måste leva på bröd och vatten? Varför måste du ha en sporthoj när du inte kan ha den påställd under hela sommaren då den ska köras?
Ställer du av din bil när du inte kör den?

http://youtu.be/WL1foQKD3OI

MEN DEN SKAAAAA JUUU IIINTE KÖÖRAS PÅÅÅ AAAALLLMMMMÄÄÄÄÄNNN VVVVÄÄÄÄGGGG NÄÄÄÄÄÄRRRR DEEEEENNNNN ÄÄÄÄÄÄRRRR AAAAAAAVVVVSSSSSTTTTTTÄÄÄÄLLLLLDDDD!!!!!!
gå o banka huvudet i en vägg och gör ett nytt försök att förstå!

Och ja, det gör jag, om jag vinner på det ekonomiskt. Åter igen, ska fordonet inte användas finns det ingen anledning att ha det i trafik, eftersom det inte är i trafik!
För övrigt bränner jag nog mer pengar på bandagar o kurser än vad du gjort på försäkringar, jag blir en bättre förare, medan du tydligen bara försämrar din förmåga att läsa och förstå text.
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
När jag var en chipp och trånade efter en specifik motorcykel som jag inte kunde leva utan, då gick försäkringskostnaden före föda.
Det kan låta konstigt att folk ställer av och på en hoj som är så dyr att försäkra att man inte har råd att låta den vara påställd hela tiden.

Men:

Om jag har en Panigale 1199 S som är det vackraste jag vet så hade jag gjort likadant om möjligheten fanns.
Jag njuter hellre två dagar i månaden på en Ducati än lider på en helt ointressant hoj bara för att den är billig att försäkra.
Pungt.

Alltså: var och en gör precis som den vill.


Peace
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har för första gången läst om någon som bara har hojen påställd på kurser, för att gatförsäkring krävs.

Upp-å-nervända världen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Helt naturligt att ställa av fordon som inte används, görs inom alla verksamheter där någon med hjärna sitter.

Åkerier, entrepenörer, jordbruk och liknande verksamheter som drivs med, om inte vinstintresse så åtminstone viljan att verksamheten ska gå ihop, där ställer man av fordon som ska stå även fast man vet att det ska användas om ett tag igen men inte när.

Kommunala och statliga verksamheter är kanske en annan sak, är ju "någon annans" pengar det handlar om där.....

Så, att Inte ställa av är ju kapitalförstöring, det kan kommunen och staten få pyssla med tills det kommer in folk med ekonomiskt ansvar, vi hojåkare ska väl inte hänge oss till detta iaf.
Är inte dom stora inkomsterna som gör någon rik, det är dom små utgifterna!

Ställ av, gott folk, ställ Av (men, inte när det ska köras då...)! :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
http://youtu.be/WL1foQKD3OI

MEN DEN SKAAAAA JUUU IIINTE KÖÖRAS PÅÅÅ AAAALLLMMMMÄÄÄÄÄNNN VVVVÄÄÄÄGGGG NÄÄÄÄÄÄRRRR DEEEEENNNNN ÄÄÄÄÄÄRRRR AAAAAAAVVVVSSSSSTTTTTTÄÄÄÄLLLLLDDDD!!!!!!
gå o banka huvudet i en vägg och gör ett nytt försök att förstå!

Och ja, det gör jag, om jag vinner på det ekonomiskt. Åter igen, ska fordonet inte användas finns det ingen anledning att ha det i trafik, eftersom det inte är i trafik!
För övrigt bränner jag nog mer pengar på bandagar o kurser än vad du gjort på försäkringar, jag blir en bättre förare, medan du tydligen bara försämrar din förmåga att läsa och förstå text.

Moget skrivet, nu sjunk du just från lågt till lägre.
Håll dig på banan du så jag slipper se dig på vägarna.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ställer du av din bil när du inte kör den?

Självklart! Om den inte ska användas på ett tag, där "ett tag" bestäms utifrån hur mycket försäkringen kostar på fordonet.

Tycker du jag ska ha min pickup påställd också hela året som jag använder fåtalet dagar per år utöver min bruksbil. Vilket försäkringsbolag arbetar du åt sa du?

Det är som att brassa elementen, golvvärmen och låta TVn stå på i ens sommarstuga trots att man inte är där för att man visst "har råd".
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Moget skrivet, nu sjunk du just från lågt till lägre.
Håll dig på banan du så jag slipper se dig på vägarna.

Äntligen har du förstått! :krama
När du säger åt mig att min hoj borde vara påställd hela somrarna är det som att du säger åt amishgänget borta i jänkeland att skaffa "hemelektronik extra"försäkringen för 30000! Härligt att se att poletten äntligen trillade ner!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
När jag var en chipp och trånade efter en specifik motorcykel som jag inte kunde leva utan, då gick försäkringskostnaden före föda.
Det kan låta konstigt att folk ställer av och på en hoj som är så dyr att försäkra att man inte har råd att låta den vara påställd hela tiden.

Men:

Om jag har en Panigale 1199 S som är det vackraste jag vet så hade jag gjort likadant om möjligheten fanns.
Jag njuter hellre två dagar i månaden på en Ducati än lider på en helt ointressant hoj bara för att den är billig att försäkra.
Pungt.

Alltså: var och en gör precis som den vill.


Peace

För dom flesta är Ducati en ointressant hoj Sportbike :krama
Nu är det försäljningsstatistiken som pratar och inte jag.
Alla tycker att dom är snygga, men när det väl kommer till kritan så tar man sin vanliga kebabpizza!
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Sluta kivas. :)

Ställde på den i våras, helförsäkrad för under 3k om året. Sitter och kissar för det mesta och tjejerna blir ändå imponerade. ;)
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Enligt min åsikt så är det upp till var och en att avgöra om man vill ställa på och av sin hoj 20 gånger per säsong. Det som jag kan tycka vara tråkigt, är det kortsiktiga tänkande i detta förfarande då det sannolikt kommer att avspegla sig på prisbilden på sikt. I värsta fall så uppstår det ett nollsummespel trots idogt på och avställande. Något att tänka på för dessa "jag skiter i orsak-verkan bara jag tjänar på mitt handlande idag"-människor eller "det blir så varmt och skönt i byxorna när jag kissar på mig"....
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Nu har jag kört sporthoj i 18 år ( slutade med det för 2 år sen ) detta på grund av personliga själ.
Under dessa 18 år så hade jag motorcyklarna alltid helförsäkrade och påställda under sommarhalvåret.
Jag vet att jag betalade tusentals och tusentals kronor för försäkringen, trots detta så har jag aldrig kraschat en hoj "peppar peppar" :) Återigen, att köra hoj är en jävligt dyr hobby! Det kan inte vara normalt att ställa av och på hojen 10-20 ggr per säsong, jag köper inte det. Det jag försöker säga är enkelt, köp saker som du har råd med! Du vet vad försäkringen kostar, du vet vad självrisken är och du vet säkerligen om vad du själv tjänar. Det finns Mcdonalds anställda som bor i lägenheter här på Sveavägen och Vasastan, Varför är det så viktigt att bo så fint och centralt när dom måste leva på bröd och vatten? Varför måste du ha en sporthoj när du inte kan ha den påställd under hela sommaren då den ska köras?
Ställer du av din bil när du inte kör den?
Var går gränsen för hur många gånger man kan ställa av en hoj och ändå anser du att personen har råd med den? Är det ok att ställa på den i maj och ställa av den i okt eller skall den vara påställd året om?

Om jag har en Corvette tex, är det ok att jag ställer av den i sept när jag inte kommer att köra med den mer förrän i april året efter? Om jag skall tolka din text ovan är det inte ok att göra så.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Var går gränsen för hur många gånger man kan ställa av en hoj och ändå anser du att personen har råd med den? Är det ok att ställa på den i maj och ställa av den i okt eller skall den vara påställd året om?

Om jag har en Corvette tex, är det ok att jag ställer av den i sept när jag inte kommer att köra med den mer förrän i april året efter? Om jag skall tolka din text ovan är det inte ok att göra så.

Ditt inlägg är verkligen väldigt vettig! Skrämmande likt det jag tänker, självklart när det gäller en sporthoj så ställer man på den i mitten av april och av i slutet av september ( mellan tummen och pekfingret)
Nu till Corvette frågan, det låter väldigt logiskt att ställa på en sommarbil i mitten av April och av i slutet av September. Självklart så ska inte en sporthoj eller en sommarbil vara påställd året runt, det har jag inte skrivit någonstans i tråden.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Att ha en hoj helförsäkrad med en årspremie på typ 50 000kr när den inte ska användas är väl ungefär lika smart som att ha full värme på i kåken o sänka innetemperaturen med en fet A/C bara för att man har råd

:7peta:7peta:7peta
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top