Hur mycket har ni pröjsat totalt i påställningsavgifter 2014?

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Vad gör egentligen försäkringsbolagen för bedömningar?

Kollade för skojs skull hur mycket en Ducati Streetfighter 848 (ruggigt snygg för övrigt :rolleyes:) som väger 169kg och ligger på 132hk hade kostat mig, dryga 6000 helförsäkring helår ungefär, visst jag är 40+ men ändå...

Klassas inte en sån som en sporthoj bara för att den är en nakenhoj? En likvärdig sportigare variant med ungefär samma prestanda (hk/kg) kunde jag bara trafikförsäkra tex. :confused:

Nu kollade jag på Svedea men misstänker att jag får ungefär samma svar på Bilsport o Mc...

Bilsport&mc samt svedea är nog billigast på de flesta hojtyper förutom just sporthojar.
 
Jag har bara ägt gamla billiga skithojar. Alla pengar jag har fått över har jag dyngat in i motortekniska prestandaförbättringar.
 
Last edited:
Vtr1000f pga husrenovering- och tillökningsfas. Påställning+helförsäkring för 2013 & 2014 = 968kr
Ca 80 mil körda :huvet ger då totalt ca 25kr/mil inkl bränsle..... Biiiiiilliiiigt!!! Chachachatjiiiing!! :dollarsmily
(Kan jämföras med bladen som låg 4,5-5 gånger högre och då på halvförsäkring.)

Fast till våren säljs den nog till förmån för något sportigare igen! :banana
/KaliZ
 
Vtr1000f pga husrenovering- och tillökningsfas. Påställning+helförsäkring för 2013 & 2014 = 968kr
Ca 80 mil körda :huvet ger då totalt ca 25kr/mil inkl bränsle..... Biiiiiilliiiigt!!! Chachachatjiiiing!! :dollarsmily
(Kan jämföras med bladen som låg 4,5-5 gånger högre och då på halvförsäkring.)

Fast till våren säljs den nog till förmån för något sportigare igen! :banana
/KaliZ

Det var rätt billigt det, vilket bolag har du då?
 
Ok, note to self:
Man ska köpa en hoj man egentligen inte ha råd med.
Man ska försäkra den de dagar man ska åka på den.
Man måste ha en hoj som man får respekt hos brudarna med.
Man ska inte sitta och kissa, för då kan man bli kommunalpolitiker.
Rätt uppfattat?

Egna åsikter:
Jag köper det jag har råd med.
Jag försäkrar den ofta helår.
Jag köper en hoj som JAG har respekt för.
Det är lika skönt att sitta och kissa som att stå, dock inte med skinnstället på.
Det var en rolig tråd och snart är det vinter :tummenupp
 
Vad är det för vits att köpa en hoj man inte har råd med?
Visst jag kan gå på Stureplan och leka allan en kväll och säkert få med mig en schysst bimbo hem, men i slutändan så lurar jag ju bara mig själv när hon vill ha saker som jag inte har råd att köpa åt henne.
Det Mr Miagi försöker säga är att ge fan i att köp en hoj som du inte har råd att försäkra!
 
Kan customåkare och andra sittkissare hålla sig ifrån att svara i den här tråden?

Jag har ställt på kanske 15 ggr.

Hur gick det med det där att Transportstyrelsen skulle ta bort påställningsavgiften? Och, finns det nån lobbyverksamhet inom SMC för att få Transportstyrelsen att ta jobba bort systemfelet att man inte kan ställa av samma dag som man ställer på?
Då jag hade folksam så gick det bara att ställa på veckovis så då såg jag till att köra hela veckan. Kolla med fb om det inte är så för dig med.
 
Vad är det för vits att köpa en hoj man inte har råd med?
Visst jag kan gå på Stureplan och leka allan en kväll och säkert få med mig en schysst bimbo hem, men i slutändan så lurar jag ju bara mig själv när hon vill ha saker som jag inte har råd att köpa åt henne.
Det Mr Miagi försöker säga är att ge fan i att köp en hoj som du inte har råd att försäkra!

Han har ju råd att försäkra den genom att ställa på och av den,
precis det som denna tråd handlar om.
Frågan i tråden är ju hur mycket man betalat i påställningsavgift,
inte vilken hoj eller vilken ekonomi man har :)
 
Last edited:
Han har ju råd att försäkra den genom att ställa på och av den,
precis det som denna tråd handlar om.
Frågan i tråden är ju hur mycket man betalat i påställningsavgift,
inte vilken hoj eller vilken ekonomi man har :)

Bara för att han ställer en fråga så utesluter det inte att Mr Miagi kan ge några visa tips.
Ett exempel...
Om du köper en bil med en V8 men inte har råd att köra den till och från jobbet så har du ju knappats råd med bilen eller hur?
Det dyra är ju inte själva inköpet, det är driftkostnaden.
Jag tror att ni hittar gillaknappen själva ;)
 
Bara för att han ställer en fråga så utesluter det inte att Mr Miagi kan ge några visa tips.
Ett exempel...
Om du köper en bil med en V8 men inte har råd att köra den till och från jobbet så har du ju knappats råd med bilen eller hur?
Det dyra är ju inte själva inköpet, det är driftkostnaden.
Jag tror att ni hittar gillaknappen själva ;)

Köper han bilen för att använda den till att köra till och från jobbet och
inte kan betala soppan ja då har han såklart inte råd med bilen.

En ganska dålig jämförelse.
 
Köper han bilen för att använda den till att köra till och från jobbet och
inte kan betala soppan ja då har han såklart inte råd med bilen.

En ganska dålig jämförelse.
Ja om man inte förstår så kan man uppleva det som en dålig jämförelse.
 
Ja om man inte förstår så kan man uppleva det som en dålig jämförelse.

Du menar alltså att du inte förstår mitt inlägg?

Du menar att köpa en hoj som man inte skall använda primärt för att ta sig
mellan A till B och ställer av den under tiden man inte använder
den för att inte betala onödiga pengar på ett fordon
man inte använder dagligen är att likställa med:

Att köpa en bil med användningsområdet för att ta sig till och från
jobbet som drar så mycket soppa att man inte har råd att åka med
den till och från jobbet och därför måste åka kommunalt...

Om du tycker att det är en bra jämförelse då vet jag iallafall vem av oss som inte fattar :krama
 
Last edited:
Det Mr Miagi försöker säga är att ge fan i att köp en hoj som du inte har råd att försäkra!

Du menar köp inte en hoj som du inte har råd att ha helförsäkrad 365 dagar per per år, helt i onödan, trots att du endast kör en bråkdel av de dagarna, är det korrekt uppfattat? :rolleyes:

Ska jag ha båda mina bilar helförsäkrade och påställda hela åren också trots att jag använder min pickup ungefär 2 dagar per år, för annars "har jag inte råd" att äga den? Vad kallas egentligen den här filosofin? Ni måste vara bolagens drömkunder.
 
Last edited:
Han har ju råd att försäkra den genom att ställa på och av den,
precis det som denna tråd handlar om.
Frågan i tråden är ju hur mycket man betalat i påställningsavgift,
inte vilken hoj eller vilken ekonomi man har :)

Håller med, märkligt resonemang kring detta huruvida andra ska deklarera vad man har råd med eller ej. Visst fan har jag råd o pröjsa 40-50.000 per år i försäkring för en hoj, men varför i h*v€#""e skulle jag göra det när den används ca 40 / 365 dagar och jag istället kan pröjsa 10 lax och få 30-40.000 över per år till andra skojiga grejer, typ ännu fler fordon jag kan försäkra och bränna pengar på :tummenupp
 
Du menar alltså att du inte förstår mitt inlägg?

Du menar att köpa en hoj som man inte skall använda primärt för att ta sig
mellan A till B och ställer av den under tiden man inte använder
den för att inte betala onödiga pengar på ett fordon
man inte använder dagligen är att likställa med:

Att köpa en bil med användningsområdet för att ta sig till och från
jobbet som drar så mycket soppa att man inte har råd att åka med
den till och från jobbet och därför måste åka kommunalt...

Om du tycker att det är en bra jämförelse då vet jag iallafall vem av oss som inte fattar :krama

Ja, det är jättesvårt att förstå...
Har du inte råd att ha motorcykeln försäkrad under sommarhalvåret utan att hålla på och ställa av och på så ska du inte ha den.
Vi måste ta in en hjärnfysiker för att reda ut detta :rolleyes:
Det kostar att köra mc, frågan är om man ska ha sporthoj då man inte kan ha den påställd under sommaren.
Men det är ju såklart bara min åsikt, det är säkert jättenormalt att hålla på och ställa av och på hojen 20ggr om året :rolleyes:
 
Du menar köp inte en hoj som du inte har råd att ha helförsäkrad 365 dagar per per år, helt i onödan, trots att du endast kör en bråkdel av de dagarna, är det korrekt uppfattat? :rolleyes:

Ska jag ha båda mina bilar helförsäkrade och påställda hela åren också trots att jag använder min pickup ungefär 2 dagar per år, för annars "har jag inte råd" att äga den? Vad kallas egentligen den här filosofin? Ni måste vara bolagens drömkunder.

Vart skrev jag 365 dagar per år :va
 
Har du inte råd att ha motorcykeln försäkrad under sommarhalvåret utan att hålla på och ställa av och på så ska du inte ha den.

Har du inte råd att käka oxfilé varje dag hela året så ska du inte äta oxfilé enstaka gånger heller, för det bestämde jag precis! :tummenupp
 
Du menar köp inte en hoj som du inte har råd att ha helförsäkrad 365 dagar per per år, helt i onödan, trots att du endast kör en bråkdel av de dagarna, är det korrekt uppfattat? :rolleyes:

Ska jag ha båda mina bilar helförsäkrade och påställda hela åren också trots att jag använder min pickup ungefär 2 dagar per år, för annars "har jag inte råd" att äga den? Vad kallas egentligen den här filosofin? Ni måste vara bolagens drömkunder.
Samtidigt så finns det en annan filosofi, man kan äga i stort sett vad som helst, bara man använder fordonet tillräckligt lite, eller att man hoppar över maten, hyran? Lyxfällan? Möjligheterna är oändliga beroende på vad man är villig att uppoffra. En modern sporthoj är snuskigt dyr att försäkra, och med handen på hjärtat så är det inte alla som är förmögna att ha den påställd under sommarhalvåret utan att ställa på och av, på och av, och så vidare. Varför ställer man inte av och på en standardbil dom dagarna man inte använder den? Enkelt, för att man har helt enkelt råd att ha den påställd. Det finns inget rätt eller fel, det enda vi vet med säkerhet är att det är dyrt att äga sporthoj, men det finns halvförsäkring, möjlighet att ställa av och på. Som sagt, möjligheterna är oändliga för att det ska bli mindre dyrt att försäkra och kanske mer dyrt om man kraschar.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top