Vad stämmer inte?
Och jag skrev inte att det inte finns metoder och bedömningsgrunder, tvärtom, jag skrev ju att det är svårt att få till rättvisande system. Ta senaste idiotförslaget tex där försäkringsbolagen skall stå för vårdkostnaden för hojåkare... Gissa vad som händer med premierna. Då vill jag komma med ett motförslag. Alla idioter som super som svin (ca 1/3 av alla vårdplatser som är pga alkohol), röker, åker bräda (har hört att man kan bryta nacken där..), spelar hockey och får ansiktet sönderslaget mm mm...
Och att jag inte anmälde det berodde kanske på att jag var oerfaren? Inte visste vilket försäkringsskydd jag hade? Att jag bara hade ont och var less och inte orkade bry mig? Well.. det var några år sedan dude.
Och om du läser igen så stod det inget om att jag skadade mig själv. Det var en olycka.
Men själva skadebedömningen är just det, en bedömning. Olika läkare kommer fram till olika nivå ganska ofta. Ivjf utifrån vad jag har sett/hört/läst dels i media (hrmpf...) och olika facktidskrifter (främst Dagens Medicin men också olika websiter inom vården) då jag jobbar i en vårdkoncern och har intresse av att hålla mig informerad om det ena och det andra. Inte för personligt bruk men för att patienten allitd är i fokus och det är det vi som levererar vård och stödsystem för det skall ha som fokus också.
Så. Nu kan jag ta av mig lektorshatten och ägna mig åt ngt mer väsentligt