Hur mycket får en mellan klass hojj väga?

LukBif

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Honda 750
Ja sitter nu i funderingar på att skaffa mig en mellan klass hojj och tänkte då strypa ner en gammal 80-90 talare för att få ner försäkringen och undrar hur mycket en 25 kw hojj får väga? Är dålig på matte

Försäkringen räknas väl på ursprungseffekten nu tror ja, så det blir nog inte billigare iaf..

20 år gammal hojj på bil och mc försärking går på 1644 kr när du än tagit kortet

Finns inget maxvikt, bara minimumvikt som ligger runt 150-160 kilo.

Jasså så du menar att jag kan köpa en hojj som väger 250kg och strypa ner den till 25 kw och köra? Har hört något om max 0,016kw/kg eller något sånt och är ju inte riktigt hajj på detta:Bugar

MELLANKLASS (Tung mc, begränsad)

Motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

Detta innebär att om hojen väger mer än 156+ kg så får den ha 25 kW

25/156 = 0,16

Men om den väger mindre än 156 kg så fortsätter det bara med 0,16kw/kg vilket betyder att det är mindre än 25kw du får ha på hojen. Men den blir en mellanklass hoj så länge det är 0,16kw/kg.

Det är väl så att till dina 25Kw måste hojen ha en minimivikt, uppåt sen är det inga problem med vikten.

OKej tack för alla svar :D Men tror ni att bil och mc försäkring godtar att man stryper ner hojjen till 25 KW och ändå kör på deras "Classica" försäkring?

Ja det lär jag väl göra :P Men tänkte någon av dessa forum nissar kanske hade ett svar på det :P

OKej tack för alla svar :D Men tror ni att bil och mc försäkring godtar att man stryper ner hojjen till 25 KW och ändå kör på deras "Classica" försäkring?

Den skillnaden som finns är att vi tror en massa. Själv tror jag inte detta spelar någon roll för försäkringspremien, det har fifflats så mycket att de flesta FB nog skiter i detta nu.

Men om du ringer så får du prata med en som inte TROR, utan VET. Hur mycket du värdesätter denna skillnaden vet jag inte. Men jag tror det har betydelse...:tummenupp

Jadå tror jag ska ringa till mc kompaniet först och kolla om dom har strypningar till så gammla hojjar om dom nu har de så ringer jag och hör med försäkringsbolaget ;)

Strypsatserna ligger väl på 1500kr med intyg + regbesiktnig 1500kr =ca 3000kr?

Tror inte du får ner premien mer än 300kr om den ligger på 1644kr/år för trafik nu. Betalar själv 1200kr helår trafik på en -85. Billigare trafik än så tror jag inte du hittar.

Max 300kr säg 200 kr. Detta gör ju att det får gå minst 10år innan du börjar tjäna pengar på din "investering". Det måste ju nästan vara körkortet som gör att du funderar på strypning, du hade bara mellan eller?

KOmmer ta mellan hojj nästa år samtidigt som jag tar bil så jag vill ju inte köra på min 125a när jag fixat kortet så :P Ringde och hörde vad dom sa om strypning om de skulle finnas till hojjen jag tänkte på en Honda VF 750 S 82:A

Finns inga försäkringsbolag som kommer försäkra den på 25 kw! I princip så försäkrar alla på ursprungseffekten alltså med den effekt som den såldes & reggades första gången med! :) så har du "tungt" mc kort så kan du lika gärna ha den ostrypt, kommer bli samma pris! :banana

Jag kör på classica försäkringen, klockrent!!
Men jag skulle välja en så lätt hoj som möjligt
och som ligger så nära 25kw orginal som möjligt.

Jag kör på classica försäkringen, klockrent!!
Men jag skulle välja en så lätt hoj som möjligt
och som ligger så nära 25kw orginal som möjligt.

Varför så nära 25kw som möjligt? Tänkte ju skaffa en tung hojj och strypa ner den till 25 kw just för att jag ska ta mellan kort och för att jag har tänkt ha kvar hojjen när jag har tungt kort

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT