Hur mycket får en mellan klass hojj väga?

Varför så nära 25kw som möjligt? Tänkte ju skaffa en tung hojj och strypa ner den till 25 kw just för att jag ska ta mellan kort och för att jag har tänkt ha kvar hojjen när jag har tungt kort

För om du stryper en hoj som har 110kw orginal till 25kw så går den skitkasst, medans om du stryper en hoj som har 35kw till 25 så går den bara lite sämre

Jag har en 25 kw som är en 91:a, inget körkort.
Trygghansa sket i att det var 25 kw och gick på ursprungs kw.
Länsförsäkringar likaså.
Däremot folksam föräskrade den som en 25 kw och det blev billigare för mig.
Nu har jag ju passerat den magiska gränsen, så jag betalar 1500 kr/år.
Men de hade blivit dyrare om dom gått på orginal kw.

De lustiga med Länsförsäkringar var att när jag gjorde uträkningen på deras hemsida så gick dom på 25 kw, men när jag ringde och dubbelkollade blev det bra mkt dyrare. Förklarigen var just att man räknar med ursprunget.
Lustigt att dom inte gjorde de på hemsidan direkt. Hade jag täcknat försäkringen på deras sida, så hade jag fått mig en otrevlig överaskkning sen när försäkringsbrevet kommit.

Varför så nära 25kw som möjligt? Tänkte ju skaffa en tung hojj och strypa ner den till 25 kw just för att jag ska ta mellan kort och för att jag har tänkt ha kvar hojjen när jag har tungt kort

Precis som GuW säger kommer du få en hoj som går kasst.
Allting är ju anpassat efter ursprungseffekten sånt som
utväxling och växellägen kommer ju bli helt fel...
Hur fel det blir beror på hur mkt du behöver strypa den.

Om jag säger så här då... jag kommer köra med strypningen en vecka för att lära känna hojjen sen pluggar jag ur den....

Varför inte passa på att få prova en extracykel dom åren du ska ha en mellanklassare o SEN köpa stora värstingen när du fyller rätt antal år, ungtuppar i din ålder brukar ju iallafall vilja byta hoj som en annan byter strumpor. Köp dig en strypt offroadare i 650-klassen dom är så lite strypta att dom fortfarande är körbara + att dom är billiga att försäkra.:tummenupp

Om jag säger så här då... jag kommer köra med strypningen en vecka för att lära känna hojjen sen pluggar jag ur den....

Men herregud,,,,av vilken anledning?? onödiga pengar onödigt jobb, du lär ju känna en hoj för att plugga ur o få en annan hoj att lära känna igen, en i mina ögon HELT vansinnig manöver, såg nu att Du bara är 17 så du har väl inte riktigt tänkt klart än bara.:va

Last edited:
Medans jag tar mellan kortet hr jag tänkt att ha hojjen strypt och sen när jag har fått kortet avstryper jag. Vill inte hålla på att byta hojj som en annan byter kalsonger... Tänkte därför skaffa en stor hoj direkt så man slipper hålla på med onödiga pengar, Lägger jag 16 k på att köpa hojjen jag vill ha så kan jag ju ha den så länge den rullar eller hur istället för att behöva byta efter 2 år och hojjen är då värd 7 k?

Den kan väga lika mkt som vad maxvikten för mc ligger på, vilket jag inte vet:confused

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT