Hur mycket effekt behöver jag..

• Thread starter Thread starter Laggie
  • Start date Start date
Laggie skrev:
Hej, ny här och ganska ny på hoj också för den delen.

Jag ska köpa en motard då jag fått för mig att det är tokskoj.
Jag har kört lite cross och enduro förut men det enda jag prövat på gata är min gamla klx300-97. Med vanliga enduro-fälgar och jag behöver kanske inte säga att det var ganska ointressant.

Frågan är då, "klarar" jag mig med en drz400, exc400 eller måste jag upp på en xr600?

Jag tänker lägga mig runt 30-40000 och jag vill inte ha en massa skruvande. E ganska less på crossar mm.
Jag ska bara köra landsväg och kanske lite stigar ibland. En liten wheelie vill man ju kunna göra utan att slita sönder armar för att lyfta lite.

DRZ400s fungerar alldeles utmärkt men effekten avtar ganska snabbt pga den mindre cylindervolym men funkar bra som instegshoj. DRZ400SM ligger inte riktigt i din prisklass. KTM 400EXC är endurohoj och INTE en hoj du ska köra mkt landsväg. Säg så här: större kubik lugnare motor, mindre kubik behöver mer varv!

30-40000:- nja där får du nog en fin XR600 med förmodlingen dubbla uppsättningar hjul.

Alt är att ev söka efter "supermotard" eller "motard" på blocket och sortera efter pris så ser du på ett ungefär vad som erbjuds!

Laggie skrev:
Ok, jo jag har kikat lite men utbudet är ju mindre här uppe i norra sverige. Är långt att åka och kika på cyklar bara för att kanske bli besviken.

Hittade dock en husqvarna TE570 på blocket som jag läste lite om på forumet. Byta olja mm är ju inte vad jag kallar skruva så det är ok och justera ventiler är väll inte svårare än på bilen antar jag.

Tyvärr vet jag inget om Husky modellerna men KTM LC4 modellerna håller rätt bra likaså yamaha TTR600 alt TT600s eller e, XR600 alt XR650L men XR650 ligger ytterst lite över din gräns!

jag har byggt ihop en xr 600 92 för under 30 papp
då har jag nabb däck och isdäck förutom 17"
den har så länge orginal effekt förblir den inte allt för länge till.
tycker de e hyffsad effekt orginal men de känns som man blir mer nöjd när den fått ett öppnare system ombestyckn o sånt.
den e grymt lättmeckad.
justera ventiler,byta olja/filter byta gaffelolja o sen skifta mellan fälgarna gör jag på ett par tre tim ungefär o då tar jag de lungt.

Utan att låta alltför negativ tror jag att du får svårt att hitta en bländande blank "bling bling" lv-reggad motard med hyffsad effekt som inte kräver en massa skruvande för 30'-40' som funkar både till gata och stigar. Nån stans måste du tyvärr kompromissa tror jag.

Laggie skrev:
Om man säger så här, den ser inte speciellt välhadd ut:-)
Visst kan den vara bra maskinellt men det ger inget bra intryck.
Byta plast kostar många tusenlappar, säkert 2. Tvätta upp är även det dyrt.

OlleR skrev:
Byta plast kostar många tusenlappar, säkert 2. Tvätta upp är även det dyrt.

Mja, jag håller med Laggie. Om man lägger upp en annons där hojen ser ut sådär så känns det inte som den är så välskött.

Emmi skrev:
Mja, jag håller med Laggie. Om man lägger upp en annons där hojen ser ut sådär så känns det inte som den är så välskött.
Hm jag vet inte, personligen har jag erfarenhet av att det man inte ser på utsidan har den på insidan ;)

behöver inte va rat för att hojen ser risig ut..jag håller ordning på min hoj funktionellt..
visst ,skabbig plast, tank o ram men den går riktigt fint
justerar o byter olja o ska plocka ner motorn i vinter för översyn ev bigboreelle öd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT