Hur mycket drar din mc?

Hur mycket drar din mc?


  • Antal röstningar
    0
Min GS500E -89 drog mellan 0.34 och 0.5 kanske 0.6

0.34 var en gång då jag körde tillsammans med en custom på väg till vaxholm.
Annars låg den oftast på 0.5-0.6

Ger en ganska bra ekonomi totalt sett då jag köpte den för 16.5k
det enda dåliga var att fotpinnarna och avgassystemet tog i,
annars var det en kanon mellanklass/första hoj. Mkt som kunde
vart bättre såklart men till det priset så var det bra.
 
Min drar ca 0,5-0,6 vid en "normal" onsdagskörning vilket inte alltid betyder helt lungt när man måste hävda sig :rolleyes:
På dragstrippen drar den betydligt mer...
Alla hojar jag haft (förutom min KTM Duke) har dragit betydligt mindre efter motoroptimering, läs: trimning.
Min Bandit drog ca 0,75 innan.
 
Det beror väldigt mycket på hur hojen är injusterad. Får några år sedan hade jag en CBR 929. I början var den original förutom ett slip-on och då brukade jag ligga kring 0,5 oavsett hur jag körde, och jag körde alfrig lugnt. Sedan satte jag på helsystem och PCIII och justerade in den. Jag fick markant mer mos i maskinen och främst i mellanregistret. Soppaförbrukningen gick upp till att för det mesta tangera litern. Om jag minns rätt så kom jag aldrig under 0,8 efter ändringarna. Men det var värt varenda krona, det är trots allt ett nöjesfordon:tummenupp
 
Har som vana att nolla tripp-mätaren för att hålla koll på hur mycket bensin jag har kvar i tanken. Lägligt att känna till ungefärlig räckvidd om man befinner sig långt ute på landet någonstans där det är glest mellan bensinmackar. Räknar med att min 748R drar ca 0.5- 0.6l per mil vid landsvägskörning.

Jag kan förstå de som är frustrerad över att deras motorcykel drar mycket samtidigt som tankarna är små. Det är irriterande att ha en allt för liten räckvidd. Många ägare till nyare prestanda bilar som BMW M5 och Audi RS4 brukar anmärka på just liten räckvidd.
 
0,20 :D får ut sen 50 mil innan den ens börjar säga ifrån.. och då tar man bara reserven..

Gissar dock att det ändras drastiskt när man hämtar ut 600:an :)
 
1300cc 230kg och den drar 0,53. 50% är mes transport emellan "banorna" och resterande fullgas till 140-160.
 
ZX7R-98. 0,66l/mil skulle jag tro. Samma som min Fiat Punto, fast mycket roligare då. Siffran gäller för blandad körning. Mysiga(nåja) långkörningar 0,5 kanske. Riktigt hetsigt - ingen aning. Blandade körningen är riktigt hetsig för en snubbe med mina ringa skills :)
 
min zx7-a ligger på ca 0,65 den med vid vanlig körning men på bana vill den ha dryga litern. Min gamla cb500 Four-75 ville ha 0,5 på vägen och ca litern på bana, men då fick den också slita hund.
Ha de.......Per :squid
 
Min Superduke vill normalt ha ca 0,6-0,8 och vid bankörning ca 1L/mil. Har faktiskt kört den under 0,6 med men då var det extrem fiskörning.
Ska man ha en snål hoj med lite hästar så rekommenderar jag Trumphs Tripplar. Min Daytona 955 från -02 (149hk) fick jag aldrig att dra mer är 0,8 även vid bankörning. Normalt drog den 0,5-0,6. En R1a jag hade tidigare ville mist ha 2 dl mer per mil.
Snålaste hojen jag haft var en Kawasaki KL 650. Den drog aldrig över 0,45 trots fullgas på grusvägar.
Igentligen är ju inte soppaförbrukningen så intrssant på en hoj, men eftersom jag brukar nolla trippen när man tankar så är det ju lätt att kolla.
 
Hade tidigare en sv650 som tog ca 0,6l/mil. Tjejen hade då en bandit 600 som sällan tog över 0,5. Min nuvarande drz400 drar nog mellan 0,5-0,6 vid busåkning. Räckvidden är överlägset längst på banditen eftersom den dessutom har större tank än de två andra. Så vill man ha en bra och skön "lagomhoj" så är nog bandit 600 ett alternativ.
 
0.45 brukar min snitta. Men jag kör nog rätt så lugnt.

Ahaa...det ante mig! Du HAR alltså en CBR600 gömd nånstans... ;)


@TS: Min Blackbird går att köra hur snålt som helst.
Gjorde nån mätning i somras när jag var ute md ett par st. och vi höll hastighetsbegränsningarna... Men neråt 0,5 är inga problem i det läget.
Kör man däremot som man ska, eller vill, så ligger den på 0,6.
Gasar man hElveT så kan den nog suga i sig 0.85-1.0 L

DIN Bandit kan du ju alltid dreva upp med två extra kugg fram, och ge fan i att acca som en tok! 0,6-0,65 borde den lätt klara.
 
Last edited:
ZX10R 2004:A ligger runt 0,8 blandad körning!!
Kan säkert sjunka en del om man inte var så barnslig och måsta gasa hela jävla tiden!!
 
:tuttar sluta kör hoj då snål werner..... min motard drar kring 1.
 
XJR1300:an drar runt 0,55l/mil och då går den lite fett enligt uppgift efter bänkning hos MC-Xpress. Skulle säkert kunna få ner den till 0,45l/mil med lite justeringar. Drar kanske 0,60-0,65l/mil med passagerare, och då har det varit två fullvuxna karlar (överlast m.a.o.).

GSX1100:an drar väl omkring 0,65-0,80 beroende på hur intensivt man kör och då har den ändå haft problem med förgasare, insugsgummin och bränslekran.
 
Min ZX7a ligger runt 0,5 när jag cruisar runt... Fast jag brukar köra rätt lugnt, så det är svårt att veta hur mycket den drar när man gasar på lite :)

Vad ZX10an har jag ingen aning om, för den har jag knappt använt...

/J
 
Jörgen, sluta nu blanda gallons med liter. Det är faktiskt skillnad :nicka

Det är väl inte så konstigt att Jörgens HD drar lite soppa.
-En vevtapp istället för fyra, två ramlager istället för fem-sex stycken beroende på vart kamkedjan sitter, jättesmala kamaxlar med få lager och nockar, endast två cylindrar, inte alls en helregnskog med ventilfjädrar och en massa annat som skapar negativt vridmoment i motorn och därav drar massa sås i onödan. Sedan gissar jag att den är en av foruments mest välavstämda cyklar också.

För min egen del så är nog min hoj någon form av rekordmakare.
Den drar ingen soppa alls!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top