Hur mycket är du sjukskriven på ett år?

Hur mycket är du på ett ungefär sjukskriven på ett år?

• Antal röstningar
    0
De senaste tre åren har jag legat 1-2 dagar per år. 2011 verkar skilja sig från mängden, varit sjukskriven 6 dagar hittills i år. Fortsätter det såhär är jag nog uppe på 8-10 dagar i år. Usch.

Jag var aldrig sjukskriven innan jag blev brandman, inte för att jag inte var sjuk, utan för att jag inte tyckte jag var nog sjuk för att gå till jobbet. Nu är jag sjukad kanske 3-5 dagar per år. :tummenupp

Nu jobbar jag på en av de mest larmade stationerna i sverige och sitter bara som rökdykare, vill inte utsätta mig, och framförallt andra för fara om man får något tungt. :näsblod

Och det är ju just därför vi trivs så bra här. En o annan såsse/pöbel har lyckats nästla sig in men det bara livar upp. :banana

Granskar man aktuell statistik i röstningen åtminstone tre såssar, inte så farligt alltså... :D

Har legat på en 5-7 dagar senaste 2 åren, båda gångerna blev jag liggandes en vecka med flunsa och hög feber. Annars 2-3 dagar/år.

Finns ju en del som är sjuka ca två veckor i sträck vartannat år. Troligen blir de sjuka igen i månadsskiftet juli-augusti nästa år....

Intressant med personer som tenderar att bli "sjuka" i anslutning till helg eller semester. Hade en sån medarbetare, men personen i fråga blev snabbt av med "sjukdomsproblemen" när jag informerade om statistiken och det faktum att arbetsgivare är skyldiga att genomföra en rehabutredning om personal har 6st eller fler separata tillfällen av korttidssjukfrånvaro per år... :rolleyes:

Problem solved :whip

På mitt förra jobb så blev jag sjuk en gång under semestern och jag hade fått reda på att om så var fallet så hade jag rätt till sjukskrivning istället för att det skulle ticka semesterdagar. Jag ringer till dåvarande husläkare eller om det var företagets praktikant och förklarar att jag håller på att dö, ni vet när en kille är riktigt förkyld.. då... Denne frågar om jag tagit tempen men icke, blir svårt utan tempometer eller va det heter och de tycker väl att jag bara ska stanna inne o käka alvedon någon dag eller två. Medveten om vilken gnällspik jag är vid förkylning av lite högre rang köper jag resonemanget och stannar bokstavligen hemma. Sedan försöker jag få intyg på att jag varit sjuk men det går ju naturligtvis inte att få retroaktivt vilket jag i sig kan förstå men då kunde dom väl sagt åt mig att pallra mig dit för den sakens skull.

Efter det tycker jag att det här med att vara sjukskriven verkar onödigt så nu har jag inte haft en enda sjukdag på över fem år...minst. Nej jag är inte något sånt där svin som kilar runt och har vardag ändå, snorar, smittar andra utan haft lite flax, prickat helger o lite så men inte varit brakförkyld eller liknande under ovanstående period = nästa gång jag blir det så stryker jag väl med. Dock införskaffat mig en oralometer, de man skjuter i örat var det ingen som rekommendera, varken småbarnsföräldrar, montessorilärare eller drågaffärens egna personal.

Stukade foten en gång vilket ledde till att de skicka hem mig när det var 30 min kvar och jag hade hoppat runt halva dagen på ett ben i min envishet men det var inget som de drog av för eller rapportera som sjukskrivning.

Råkade ut för en smärre matförgiftning under en kurs vilket ledde till att jag stöp och missa två timmar av fem dagar, detta hände ungefär mitt i kursen. Köpte Ipren och youghurt, försökte kasta upp men det gick inte så jag kurera mig på det jag hade och sov sov sov. Klarade kursen och inget räknades som sjukskrivning, kanske för att det ändå gick vägen?

I stort sett aldrig. Lite förkylningar får man stå ut med och håller sig undan så man inte smittar. När ungarna är hemma för att de är krassliga, kan man tillåta sig att vara lagom sjuk under VAB-dagarna (men måste ju hålla dem med service ändå). Är dock i stort sett aldrig magsjuk eller har influensa o.d. Dagisbacillerna har man gått igenom allihop nu, så det är lugnare :)

Skulle gissa på 3-5dar per år, vilket är ca 2 sjukperioder. En av de kan man absolut spåra tillbaka till dagis.
Men någon jag stör mig väldigt mycke på är alla macho killar/tjejer som springer runt å snorar/nyser å har feberfrossa men vägrar stanna hemma... Nu har jag rätt ok immunförsvar men det har inte alla på jobbet.

Men absolut värst är föräldrar som inte kan ta en VAB-dag utan proppar ungen full i ipren å kastar in ungen på dagis för att hinna jobba iaf ½ dag innan dagis ringer å säger att ungen är sjuk...Eller när magsjuka går som det gör 2ggr per år.. "Nej Per har säkert inte spytt på 3h minst så det ska nog gå bra..." Hur svårt är det att stanna hemma å tänka på andra ist för att bara tänka på sig själv??

Har sedan lilltjejen började på dagis höstas nog haft 15 egna sjukdagar.

99% utav dem i direkt anslutning till att fått nån skit ifrån förskolan.

:brinnerup

Har sedan lilltjejen började på dagis höstas nog haft 15 egna sjukdagar.

99% utav dem i direkt anslutning till att fått nån skit ifrån förskolan.

:brinnerup

Intressant detalj i frågeställningen är antal VAB-dagar per år.

Då de flesta småbarnsföräldrar VABar var och varrannan måndag fredag.

• Gilla
Reaktioner: VBK
Ensam anställd bilmek på allbilverkstad.
1 sjukdag senaste tre åren.

HAr inte råd att vara sjuk, då min arbetsgivare anser att inget jobb inga pengar, oavsett anledning :)

Sissta 2,5 åren 1 tillfälle o då va de 3 dagar influensa, innan dess kommer jag inte ihåg

Jobbade på en VVS-grossist dom första 5 åren av mitt verksamma arbetsliv, visserligen var jag sällan sjuk innan. Men efter man tagit emot ordersedlar från rörmockare i 5 års din så är man nog imun mot det mesta.

Samma sak med resor, har varit och rest en del och förut vart man alltid förkyld då man kom hem. Senaste halvåret har jag varit i dubai, frankrike, usa 2ggr och mexico utan att blir snuvig :tummenupp

Intressant är dock att förkylningar och skit verkar komma när man lugnar ner sig, tänk semester, långhelg, etc.

Stress kanske är bra för immunförsvaret?

brukar nrmal vara 2-4 dar på ett år ...
nu senaste året har det blitt mer
har inte egna barn, men har kollegor som har barn i förskole/dagis ålder .... och dessa kollegor sitter o nyser på jobbet :huvet, vilket resultar i 8-10 sjukdagar senase året. :ätapiller

Betydligt mer nu när jag delar kontorslandskap med ett antal småbarnsföräldrar som vägrar stanna hemma och vara sjuka, än innan då jag hade eget kontor.

Nästa gång grannen i landskapet sitter och snyter sig var femte minut så går jag fan in och förklarar för chefen att han får välja vem av oss som skall jobba hemifrån. Jäkla ofog med folk som inte kan hålla sina baciller hemma.

Min företrädare på ett tidigare jobb hade inte haft en sjukdag på 20 år, och var mäkta stolt över det. Att det innebar att han vissa veckor satt inlåst på sitt rum med influensa och inte åstadkom ett vettigt grann var en annan femma...

Back