hur mycket är det rimligt att betala för en hellackering

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
Tjena !
Jag äger en suzuki tl1000r-00 blå-vit
Jag har tänkt polera mina fälgar och vissa delar på ramen blanka.
Ska även lackera om min hoj svart metallic.
Jag undrar då vad det är rimligt att betala för en hellackering med 3 lager klarlack, antingen på papper eller utan.
Och hur jag ska gå till väga när jag ska få bort den vita färgen ifrån fälgarna.

Rock n Roll !!

fäljarna finns ett mycket bra tips! använd din gamla bromsolja! Det är den absolut billigaste metoden. lackpriset beror på så himla mycket! först och främst vilken lack du väljer och om den behöver läggas på något speciellt sätt. Som tex metallic (i vissa fall) Men ett pris på ca 5000:- måste man räkna med om man tänkt göra grundjobb med spackling själv. Kanske mer om nu det är längre process med metallicen

Lycka till! Glöm inte att visa resultat här sen!

Kamelontlacken är ruggit läcker!

tror den ligger på ca 4000kr/litern :banana

Bassel (i Helsingborg) ville ha 6500kr för att lackara hela min hoj.
Inkl förarbete och att fixa bucklan i tanken.
Nu har jag glasfiber kåpor, och enligt honom är det ALLTID en massa extra jävla jobb med sådana.
Och han ger inte rabbat om man för preparerar själv för att han vill göra det jobbet själv, mest för att om han inte gör det kan han inte garantera resultatet.
Väldigt mycket beror på hur bra förarbetet är gjort. Dåligt förarbete ==> lacken ser kass ut.

Han lackade min förra hoj oxå, och jag var nöjd med honom. Då var det visserligen enfärgat silvermetallic. Men snyggt blev det. :)

Är det ORGINAL kåpor du har??
För fan lacka INTE DEM!!!
(Om de är hela) Köp krashkåpor.
Jag kan informera dig om att nya orginal kåpor till TL1000R kostar 35.000kr...

PS. titta in på www.roh.se :) DS.

PS, min hoj är/var/delar är fortfarande svartmetallic... :) DS.

helloo !!

cool_adde skrev:
fäljarna finns ett mycket bra tips! använd din gamla bromsolja! Det är den absolut billigaste metoden. lackpriset beror på så himla mycket! först och främst vilken lack du väljer och om den behöver läggas på något speciellt sätt. Som tex metallic (i vissa fall) Men ett pris på ca 5000:- måste man räkna med om man tänkt göra grundjobb med spackling själv. Kanske mer om nu det är längre process med metallicen

Lycka till! Glöm inte att visa resultat här sen!

Tackar för infon !!
Bromsoljan . . . .löser den upp färgen på fälgarna eller ??
Vad annars ??
Grundjobbet ska man väl passa sig för att fixa själv eller ??
Tycker det låter dyrt med 5000 kr . . . för 8000 får man ju en hel bil lackad. . .. utan papper då förstås.

Ha det gött !!

Förresten hur får man in en bild vid sitt användarnamn när man skriver inlägg ?

tackar

PutteLiten skrev:
Bassel (i Helsingborg) ville ha 6500kr för att lackara hela min hoj.
Inkl förarbete och att fixa bucklan i tanken.
Nu har jag glasfiber kåpor, och enligt honom är det ALLTID en massa extra jävla jobb med sådana.
Och han ger inte rabbat om man för preparerar själv för att han vill göra det jobbet själv, mest för att om han inte gör det kan han inte garantera resultatet.
Väldigt mycket beror på hur bra förarbetet är gjort. Dåligt förarbete ==> lacken ser kass ut.

Han lackade min förra hoj oxå, och jag var nöjd med honom. Då var det visserligen enfärgat silvermetallic. Men snyggt blev det. :)

Är det ORGINAL kåpor du har??
För fan lacka INTE DEM!!!
(Om de är hela) Köp krashkåpor.
Jag kan informera dig om att nya orginal kåpor till TL1000R kostar 35.000kr...

PS. titta in på www.roh.se :) DS.

Tackar för infon !!
Grundjobbet ska man väl passa sig för att fixa själv eller ??
Tycker det låter dyrt . . för 8000 får man ju en hel bil lackad. . .. utan papper då förstås.
Hur mycket får man betqala för kraschkåpor till en tlr då ?

Ha det gött !!

Förresten hur får man in en bild vid sitt användarnamn när man skriver inlägg ?

du får vad betalar för...5000 spänn för met lack på hoj låter helt ok!!!!
jobba som lackare för 6 år sen, då kosta en hel lack på en 740 sedan 12k med kvitto!!!!
vill du ha en bra färg så kostar det lite mer!!!

grund jobb ska du överlåta till den som ska lacka, det är inge kul å lacka på någon annans slipning.

lättaste sättet att polera fälgar...sätt upp fälgen i en svarv & jätte fint sandpapper/smärgelduk & kör tills det är rent på färg.
sen är det bara på med polermedel!!! :tummenupp

lycka till!

Last edited:
Jag skulle lackat min gamla gsxr750 innan jag bestämde mig för att byta bort den, då skulle jag få betala 4000-5000 för grundarbete, lack samt motivlackering (flames) hos den lokale lacknissen.... bara som referens..

//jaG

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...