hur mycke får man bygga om?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som vet hur mycke man får bygga om en hoj utan att de ska bli sfro bes?
vad som får bytas o hur mycke?
fälgar tex e ju lugnt men fälgar + framgaffel o bromsar o likn?
nån som har nåt projekt o jämföra med som gått igenom en regbes kanske?
 
jag har fått höra att jag måste regga om eftersom jag bytt från 18"- till 17"-hjul, och eftersom hjulbasen ändras med ny sving.
men det beror väl på vad som står i reg-beviset..

och det är som sagt vad jag fått höra av chopperbyggare och andra "kunniga"..
 
beror på årsmodell.

Helfordonsgodkänd får inte ändras ett skit
men t.ex en 95:a får du göra mycket med.



men om du t.ex ändrar storlek på hjul (diameter & bredd) , gaffel (vinkel & längd)
så blir det en typbesiktning.

Nu finns det mycket man får ändra på, så det vore enklare att hjälpa om du preciserade dig lite
 
Mc-boken s.28:

Som ombyggd räknas en mc om:
axelavståndet ändrats
bromsystemet är ändrat eller utbytt
gaffellängd eller gaffellutning ändrats
framgaffeln byts ut mot annan typ
däcksstorleken ändrats med mer än 5 % av däckets omkrets
fotpinnar eller reglage har flyttats
motorn bytts till en annan typ eller storlek
ramen byggts om eller bytts till en annan typ
du monterar sidvagn eller dragkrok


om du har gjort något av detta måste du besiktia max 1 månad efter ändringen.
 
Last edited:
Wargen skrev:
Mc-boken s.28:

Som ombyggd räknas en mc om:
axelavståndet ändrats
bromsystemet är ändrat eller utbytt
gaffellängd eller gaffellutning ändrats
framgaffeln byts ut mot annan typ
däcksstorleken ändrats med mer än 5 % av däckets omkrets
fotpinnar eller reglage har flyttats
motorn bytts till en annan typ eller storlek
ramen byggts om eller bytts till en annan typ
du monterar sidvagn eller dragkrok


om du har gjort något av detta måste du besiktia max 1 månad efter ändringen.


jo de vet jag men undrar om jag måste sfro besiktiga :va

wonderwizard skrev:
beror på årsmodell.

Helfordonsgodkänd får inte ändras ett skit
men t.ex en 95:a får du göra mycket med.



men om du t.ex ändrar storlek på hjul (diameter & bredd) , gaffel (vinkel & längd)
så blir det en typbesiktning.

Nu finns det mycket man får ändra på, så det vore enklare att hjälpa om du preciserade dig lite


som mitt bygge..
har ju bytt framgaffel=kortare men fetare, fetare bromsar, andra fälgar, men framfälgen o bromsar o gaffel e från en o samma hoj.

annan bromsskiva bak men orginal ok
 
ozeo skrev:
jo de vet jag men undrar om jag måste sfro besiktiga :va




som mitt bygge..
har ju bytt framgaffel=kortare men fetare, fetare bromsar, andra fälgar, men framfälgen o bromsar o gaffel e från en o samma hoj.

annan bromsskiva bak men orginal ok

Ja då måste du besiktia!
 
Sök först på "SFRO" här på SH och återkom om det är något mer specifikt du vill vet. Det är svårt att säga exakt i detalj vad som går och inte på olika typer av hojar.
 
ozeo skrev:
nån som vet hur mycke man får bygga om en hoj utan att de ska bli sfro bes?
vad som får bytas o hur mycke?
fälgar tex e ju lugnt men fälgar + framgaffel o bromsar o likn?
nån som har nåt projekt o jämföra med som gått igenom en regbes kanske?
Jag bytte lite delar på min gammel blade 96,a och besiktga den utan problem,
dom reagerade inte på något överhuvudtaget..

framhjul från 16tum till 17
nya bromsar 954,ans med waveskivor
nyare kåpor samt 954,ans bakände
99,ans motor med kahin flatside racing fuggar, samt helsys dock tystat för bes.
 
Vanlig besiktning eller reg-besiktning?
Har bytt framgaffel och bakfälg, flyttat fotpinnnar mm på min hoj.
Wargen skrev:
Mc-boken s.28:

Som ombyggd räknas en mc om:
axelavståndet ändrats
bromsystemet är ändrat eller utbytt
gaffellängd eller gaffellutning ändrats
framgaffeln byts ut mot annan typ
däcksstorleken ändrats med mer än 5 % av däckets omkrets
fotpinnar eller reglage har flyttats
motorn bytts till en annan typ eller storlek
ramen byggts om eller bytts till en annan typ
du monterar sidvagn eller dragkrok


om du har gjort något av detta måste du besiktia max 1 månad efter ändringen.
 
Wargen skrev:
1922150 Mc-boken s.28:

Som ombyggd räknas en mc om:
axelavståndet ändrats
bromsystemet är ändrat eller utbytt
gaffellängd eller gaffellutning ändrats
framgaffeln byts ut mot annan typ
däcksstorleken ändrats med mer än 5 % av däckets omkrets
fotpinnar eller reglage har flyttats
motorn bytts till en annan typ eller storlek
ramen byggts om eller bytts till en annan typ
du monterar sidvagn eller dragkrok


om du har gjort något av detta måste du besiktia max 1 månad efter ändringen.


När dom säger reglage har flyttats, räknas det när man byter från clipon styre (lr vaffan de heter) till crosstyre? man flyttar ju reglagen från ett styre till ett annat. eller har jag missupfattat nåt?
 
t4pp3r skrev:
2379637 När dom säger reglage har flyttats, räknas det när man byter från clipon styre (lr vaffan de heter) till crosstyre? man flyttar ju reglagen från ett styre till ett annat. eller har jag missupfattat nåt?

ingen aning faktiskt. skicka mail till vv o fråga.
 
besiktigade min RGV i våras där jag byggt en egen bakram för att det skulle passa den race bakdel ja köpt. Killen såg och vi pratade om ramen men han sa bara att så länge det inte ändrats något i cykeln styr egenskaper så är det ok..
 
Wargen skrev:
2379656 ingen aning faktiskt. skicka mail till vv o fråga.

Jag läste de förra veckan när jag pluggade till teoriprovet (som jag förövrigt klarade med 10 p marginal:tuttar) och blev lite fundersam, vad är reglage? menar dom flytta typ från styret nån annan stans på hojen lr vaffan menar dom?:va
Får väl slänga iväg ett mejl till dom. va har dom för mejladress?
//Linus
 
Du måste göra en SFRO besiktning.

Jag har en SFRO handbok för en billig peng om du är sugen.
Skicka ett PM

//Peter
 
Sök och du skall finna...

SFRO = Sveriges Fordonsbyggares RiksOrganisation

Sveriges fordonsbyggares riksorganisation, bildades, i jan 1982 , av "drabbade" entusiaster i syfte att möjliggöra registreringar av egenbyggda fordon.
SFROs syfte är att hjälpa fordonsbyggare i Sverige att bygga och besiktiga egentillverkade bilar, motorcyklar och trikar (trehjuliga motorcyklar) .
Dessa hemtillverkade fordon klassas sedan som amatörbyggda fordon.
En annan fordonsgrupp, som SFRO hjälper Svensk Bilprovning med, är ombyggda fordon.


Gå gärna in på www.sfro.com

//Peter
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top