Hur monterar jag ringen?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Ska byta kolv i mi dt... nu undrar jag bara hur man skall montera den lilla "oljeringen" som man får med kolvringarna?

Någon som vet? (gärna bilder)

Mvh erik.
 
bossjan skrev:
Ska byta kolv i mi dt... nu undrar jag bara hur man skall montera den lilla "oljeringen" som man får med kolvringarna?

Någon som vet? (gärna bilder)

Mvh erik.

för på den som en kondom!

när du ska trä in den i slidan[cylindern] så ser du till att ringen ligger mot den lilla knoppen som sticker ut på kolven så är de bara att trycka ihop
 
RS "Alex" skrev:
för på den som en kondom!

när du ska trä in den i slidan[cylindern] så ser du till att ringen ligger mot den lilla knoppen som sticker ut på kolven så är de bara att trycka ihop

Menade hur ringen ska sitta innanför den andra...
 
du monterar den bara som en vanlig kolvring. ska inte ha någon betydelse åt vilket hål den är vänd. Ska sitta under den understa ringen.
 
philsson skrev:
du monterar den bara som en vanlig kolvring. ska inte ha någon betydelse åt vilket hål den är vänd. Ska sitta under den understa ringen.

alltså.. har du fått 2 kolvringar... titta mitt skriv bord menar du så?
 
RS "Alex" skrev:
alltså.. har du fått 2 kolvringar... titta mitt skriv bord menar du så?

Ja, men under innanför den understa ringen ska det sitta en liten ring, undrar om det bara är o klämma dit den så är det bra sen eller?
 
RS "Alex" skrev:
alltså.. har du fått 2 kolvringar... titta mitt skriv bord menar du så?
RS kanske bara har en kolvring!. vad vet jag.. DT har 2 vad jag kan minnas i af.. :va
bossjan skrev:
Ja, men under innanför den understa ringen ska det sitta en liten ring, undrar om det bara är o klämma dit den så är det bra sen eller?
Ja under den understa. Bara att klämma dit Så är det bra sen.. :tummenupp Inte så svårt..
 
bossjan skrev:
Ja, men under innanför den understa ringen ska det sitta en liten ring, undrar om det bara är o klämma dit den så är det bra sen eller?

innanför alltså humm säg under i stället!

du har fått 2 kolvringar kan du ju skriva :tummenupp

montera båda kikadant se till att dom ligger rätt när du sätter över cylindern.. finns en knopp som öppningen på ringen ska ligga emot så dom inte kan snurra

En vanlig Rs har en kolvring ... min har 2 :hihi men har hört något om att det ska vara bättre med 1:( men vem vet
 
RS "Alex" skrev:
innanför alltså humm säg under i stället!

du har fått 2 kolvringar kan du ju skriva :tummenupp

montera båda kikadant se till att dom ligger rätt när du sätter över cylindern.. finns en knopp som öppningen på ringen ska ligga emot så dom inte kan snurra

En vanlig Rs har en kolvring ... min har 2 :hihi men har hört något om att det ska vara bättre med 1:( men vem vet
jopp.. bättre med 1.. :mattias eller åtminstonde mer effekt..
 
philsson skrev:
vet faktiskt inte.. du borde få sämre komp men en 2t lever ju på varv så?. fråga någon som vet.. :hihi

blev lite ot i tråden

sämre komp.. humm kolvringen är ju den som tätar mot cyl med 2 så borde det ju bli tätare :3freak

ska höra mig lite för om det... återkommer :gnissla
 
RS "Alex" skrev:
blev lite ot i tråden

sämre komp.. humm kolvringen är ju den som tätar mot cyl med 2 så borde det ju bli tätare :3freak

ska höra mig lite för om det... återkommer :gnissla
Jag menade just att du skulle få sämre komp med en kolvring.. Men en 2t lever inte direkt på komp. Det viktigaste är varvtalet.
 
philsson skrev:
Jag menade just att du skulle få sämre komp med en kolvring.. Men en 2t lever inte direkt på komp. Det viktigaste är varvtalet.


aha okey

Men utan komp så kan du inte komma upp i varv :arsele

2-taktare har ju högt komp.... jag har 14,1:1 nu:)
 
RS "Alex" skrev:
aha okey

Men utan komp så kan du inte komma upp i varv :arsele

2-taktare har ju högt komp.... jag har 14,1:1 nu:)
:rofl My ass! en 2t brukar ha 6 bar vad jag vet.. en 4t ca 10 och en diesel ca 20. Föresten. bara du får upp en 2t i varv så behöver du knappt kolvringar för att den ska gå. Syftar då på höga varv.
 
philsson skrev:
:rofl My ass! en 2t brukar ha 6 bar vad jag vet.. en 4t ca 10 och en diesel ca 20. Föresten. bara du får upp en 2t i varv så behöver du knappt kolvringar för att den ska gå. Syftar då på höga varv.

ska jag knäppa ett kort till eller?

14.4:1 var det
 

Bifogat

  • Bild 012.jpg
    Bild 012.jpg
    16 KB · Visningar: 67
Last edited:
RS "Alex" skrev:
ska jag knäppa ett kort till eller?

14.4:1 var det


ja kompritions förhållande! det menas med att det som finns i kolven när den e längs nere tryck ihop 14,1 gånger när den e i högsta läget. Det har inget med kompet att göra och på min dt är det inte så högt bara 6,5:1
 
whitesnake skrev:
ja kompritions förhållande! det menas med att det som finns i kolven när den e längs nere tryck ihop 14,1 gånger när den e i högsta läget. Det har inget med kompet att göra och på min dt är det inte så högt bara 6,5:1
du menar alltså att det inte finns någon koppling mellan kompressionsförhållande och komp? eeeh, ja, det var ju också en tolkning...
 
zhapod skrev:
du menar alltså att det inte finns någon koppling mellan kompressionsförhållande och komp? eeeh, ja, det var ju också en tolkning...
Det är helt enkelt 2 helt olika saker!. du kan inte komma och säga att du har 12 i kompression när du mätt upp kompressionsförhållandet. :fatta! Mät upp kompet istället.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top