Hur mkt värme tål buntband?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Ska göra en tillfällig lösning i väntan på att rätt grejer beställs.
Hur mycket värme klarar svarta buntband?
Tänkte använda ett runt mitt bolton i kolfiber & fästa i fotpinnehållaren, då dom ofta används i motorutrymmen etc antar jag att det borde klara ett avgas i kolfiber...

Någon som vet?

Passar på att fråga vilka som säljer lite fetare buntband, ca 6 mm brett.

Tack!

Annars finns det buntband i stål också. Borde finnas på vilken bygghandel som helst. Annars har dom på Ahlsell om du har tillgång till att handla där.

Klamman behöver nog vara ca 30 mm bred och med gummi under för att inte spräcka ytan på CF-dämparen.

Aj aj...saken är den att jag gick & köpte ett gammalt ovalt Micron blås till min hoj, men säljaren hade tappat bort fästet...så jag försöker komma på nödlösning...ingen säljer ju dessa längre i Sverige! :-(

Köp såna där stålband på metervara och bocka till samt borra där det behövs, sen kan du ju klippa till en gummibit och ha som "packning" under.

Aj aj...saken är den att jag gick & köpte ett gammalt ovalt Micron blås till min hoj, men säljaren hade tappat bort fästet...så jag försöker komma på nödlösning...ingen säljer ju dessa längre i Sverige! :-(

Klipp till en plåt och värm på svart krympslang så ser det köpt ut och skyddar bra :)

:gnissla

Last edited:
DEt borde väl funka med vilket ovalt fäste som helst, ring s-racing och fråga de är bra.
Annars så länge så blir det ju inte jättevarmt på ljuddämparen så buntband/slangklämma med gummi/trasa under så det inte repar borde funka så länge. Passar inte "universal" fäste i fotpinnen så kan du ju alltid köpa/bygga ett fäste som ersätter fotpinnen om du inte måste skjutsa folk såklart.

Krympslang va en bra ide, tål hög värme !

Last edited:
Sydney! grym ide!!!

Var tusen köper man krympslang då? Classe O eller?

Saken är att det inte funkar med några andra ovala fästen..
mitt bolton hamnade en mm från fästet, finns knappt plats alls...
Så det får nog bli att klippa alu / plåt & krympslang...kan bli ganska clena, speciellt mot ett svart kolfiberblås.

Last edited:
Tog en bild (ursäkta skitig hoj..) idéer kan ni ju fortsätta komma med! :tummenupp
Det roliga är, avgaset väger inte mycket, & det sitter som berg bara med dom 3 insexbultarna...så "upphängningen" är nästan bara en mindre avlastning, mer än ett fäste.

Bifogat

• DSC01595.JPG
    DSC01595.JPG
    56.5 KB · Visningar: 237
Tog en bild (ursäkta skitig hoj..) idéer kan ni ju fortsätta komma med! :tummenupp
Det roliga är, avgaset väger inte mycket, & det sitter som berg bara med dom 3 insexbultarna...så "upphängningen" är nästan bara en mindre avlastning, mer än ett fäste.

Snyggt :tummenupp Helt klart värt att göra ett fäste som inte pajar den fina ytan. Elfa ligger i Solna om du inte redan visste det.

Tackar, ska kolla upp Elfa! :-)
Härifrån kommer inspirationen till bygget...Evo Blade från 1998..*dreggel*

Bifogat

• evo06.jpg
    evo06.jpg
    41.7 KB · Visningar: 131
Last edited:
Biltema har krympslang annars. Art nr. 35-377 Finns i olika färger och storlekar.

Vanliga buntband brukar tåla 85 grader, de finns dock speciella varianter som tål mer. Köper man dem på Classe eller Rusta skulle jag inte bli förvånad om de tål ännu mindre.

Jag tycker dock också att metallband med krympslang på är ett bättre alternativ. Se till att köpa bra slang bara, normalt tål de bara lite över 100 grader i kontinuerlig drift. PTFE är lite dyrt, men bra skit, tål 250 grader. :tummenupp

vitt buntband klarar 249 grader svart 255 :tummenupp :fakta
Och svarta bilar går i 300... :tungan

Det är materialet, inte färgen, som är avgörande, och 255 är definitivt inte typfallet för buntband (oavsett färg).

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...