Hur mkt glapp är ok på bromsskivor?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Den flytande upphängningen på mina skivor glappar 1-2mm i alla riktningar, radielt, axielt och rotation.
Hojen är en YZF750R -95 som gått över 4000mil och det skakar/vibrerar mkt illa i farter över 130-140 när jag bromsar.

Övriga komponenter i systemet är SBS street sinter, PT 19pump och stålspunnet, dock ej 100% luftat nu.

Är detta glapp för mkt?
Kan vibrationerana uppstå av nått annat?

Glapp i rotation är inte bra, men vidrerar det när du bromsar är det nog dax att byta skivor..
Tips på nya skivor.. Isr.. dom kan du renovera när det börja glappa för mycket, det är enkelt och relativt billigt.

Mattias gav mig ett råd att "slipa av gamla rester av belägg från skivan",
men är detta den troliga orsaken när jag har glapp?

Har ännu inte hittat några skivor, funderar på om det skulle gå at "klämma om" nitarna och få bort glappen.
Shimsa skivorna mot hänget och pressa nitarna i en press med ett dorn tillverat för korrekt passform, helt galet?

Finns det utbytesnitar?

Fann detta när jag sökte på att byta nitar, läsvärt:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml#

Last edited:
Mattias gav mig ett råd att "slipa av gamla rester av belägg från skivan",
men är detta den troliga orsaken när jag har glapp?

Har ännu inte hittat några skivor, funderar på om det skulle gå at "klämma om" nitarna och få bort glappen.
Shimsa skivorna mot hänget och pressa nitarna i en press med ett dorn tillverat för korrekt passform, helt galet?

Finns det utbytesnitar?

Fann detta när jag sökte på att byta nitar, läsvärt:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml#

Finns utbytesnitar till en del performanceskivor men har aldrig sett det till originalskivorna, Erfarenhetsmässigt hade jag dock sagt att det inte är lönt då man kommit så långt i förfallet. Så fort hålet inte är runt längre blir det mest pankaka....

Finns utbytesnitar till en del performanceskivor men har aldrig sett det till originalskivorna, Erfarenhetsmässigt hade jag dock sagt att det inte är lönt då man kommit så långt i förfallet. Så fort hålet inte är runt längre blir det mest pankaka....

De är alltså så att det är i hänget förslitningen är?
Inte i själva niten?

De är alltså så att det är i hänget förslitningen är?
Inte i själva niten?

Tanken är att niten skall vara mjukare än skiva och centrum och därmed deformeras först. Så långt slits inget annat än niten, men när det börjar glappa hamras centrum ovalt och då är man bortom räddning. Det är därför bla Acke rekommenderar att man nitar om hans skivor med jämna mellanrum och inte när de börjar bli ordentligt glapp....

Samma skit är vanlig i kopplingskorgar. När man väl upptäcker att det glappar är skiten för oval för att det skall vara lönt att nita om....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back