hur mjuk/hård ska gaffeln vara?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
har en suzuki gsx 750 es -84 som jag tycker gaffeln är lite mjuk på. (kan ha fel!)
har provat att ställa om lite på skruvarna på toppen av dämparna, dock utan resultat, tycker inte det vart någon skillnad alls!

om jag håller in frambromsen och drar bak hojen så höjs den och sen när jag släpper så sjunker den ner ca 0,5-1 dm.

om jag sen när hojen står normalt och håller in frambromsen och trycker ner/fram så får jag ner den ca 1-2 dm.
antar att det är för mjukt, el ska d va så på dessa äldre hojar? om inte, vilken är då den lämpligaste åtgärden?

har ingen manual till den men har letat på nätet och kommit fram till att oljan kan va gammal!? någon här som vet vilken olja och hur mkt det skall vara?

el att fjädern har tryckts ihop? måste man byta den då el kan man sträcka ut den? läste lite om distanser, ska dom ligga uppe på fjädrarna då el!?

nån som vet om man kan få nerslag på bes för detta?

tacksam för svar! :Bugar
 
Har du olja i öht? Kolla om du kan få tag på en repairmanual där i står allt. Det låter som att den är för mjuk ja :)
 

Ang fjäderstyrka/förspänning: Kolla i länken under "Check Sag and Rideheight"
Det som står där är rätt generellt och funkar på din hoj också.
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Brukar även stå en del i manualen eller mekhandboken till din cykel.


Sen ger man sig på dämpningen, det beror lite på vilka justeringar du har. Viktigt också att man har rätt oljemängd och viskositet i gaffeln innan man börjar ratta på ev dämpinställningar.
Jag är dålig på dämpning, men det finns det ju banåkare här på forumet som kan svara på.
 
Last edited:
När var det sist något gjordes åt framgafflarna?
Jag skulle undvika att shimsa, kolla hänget som dom säger, byt fjäder enligt rek om det är fel.
 
Nedslag på Besiktning?
Ja, om den är FÖR mjuk och sladdrig, om fjädringsvägen är för kort eller om framskärmen slår i kåpan vid inbromsning!

Höjden/längden på benen har inget med oljan att göra. Den dämpar bara rörelsen beroende på viskositet och gaffelinställningar

Distanserna ska ligga ovanpå fjäder.

Är den luftassisterad? Kolla att det är rätt tryck i gaffeln enl rephandbok eller dyl. :fakta
ANVÄND EJ KOMPRESSOR ELLER "LUFTKULAN" PÅ MACKEN VID PÅFYLLNING :ajjabajja
Då blåser du packboxarna innan du hinner säga Oj!
Använd en liten handpump för t.ex Mountainbikes och dutta i luften försiktigt, mät, och dutta lite till! :tummenupp
 
Tror du ska börja med att ta fram tumstock och mäta.

Fjädringsväg på 300mm (3dm) hade nog inte ens crosshojarna av dessa årgångar.

Sedan var det mjuk sättning på äldre hojar, en ny hoj är STUM i jämförelse.

Fjädern har säkert blivit lite ledsen genom åren, så nya fjädrar (allra helst lite hårdare än original) kan säkert göra susen. Ett tattartrick är att göra fjäderdistanser tex 30mm för att förspänna den förslappade fjädern lite mer. Inte lika bra som fräscha fjädrar men man får ibland väga pengar mot hur tillräckligt bra det blir.
 
Drenera gaffeln på oljan (finns oftast drenerings plug längst ner på dom)
sedan mät den mängd du får ut, köp gaffelolja med 15-20w och lägg till en halv deciliter utifrån de måtet du fickoch se hur den reagerar.

Min RD var exakt som du förklarade, jag fick dock shimsa fjädern för den var så tråkigt trött, kompenserade även upp den med 20w olja och istället för 10w
fick även ut 2dl så hällde jag i 3dl istället.
blev perfekt!
 
Gamla hojar är i regel mjuka och sladdriga i framändan, var väl först under 80-talets andra hälft dom började få någorlunda grejjer på hojarna. Min GSX1100EF var bedrövligt mjuk fram men för mig var det inget problem då gaffeln ändå skulle bytas ut mot en modernare.

Jag hade gjort ett fjäder- och oljebyte. Blir det inte bättre med det så byt ut framändan till en från en GSX-R eller liknande.
 
Har du olja i öht? Kolla om du kan få tag på en repairmanual där i står allt. Det låter som att den är för mjuk ja :)

he he ja nog finns det lite oja i, vet dock inte hur mkt, el hur mkt det skall vara..
försöker dock få tag på en bok... :)

Ang fjäderstyrka/förspänning: Kolla i länken under "Check Sag and Rideheight"
Det som står där är rätt generellt och funkar på din hoj också.
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Brukar även stå en del i manualen eller mekhandboken till din cykel.


Sen ger man sig på dämpningen, det beror lite på vilka justeringar du har. Viktigt också att man har rätt oljemängd och viskositet i gaffeln innan man börjar ratta på ev dämpinställningar.
Jag är dålig på dämpning, men det finns det ju banåkare här på forumet som kan svara på.

mmm det var ngt att gå efter tack för den info´n.. :)


mmm intressant.. blir vaken ett tag till mao.. :S

När var det sist något gjordes åt framgafflarna?
Jag skulle undvika att shimsa, kolla hänget som dom säger, byt fjäder enligt rek om det är fel.

vet inte.. köpte den bes å så när jag skulle övningsköra.. fick inte med några papper :)

sorry men vad är shimsa!? :huvet

Nedslag på Besiktning?
Ja, om den är FÖR mjuk och sladdrig, om fjädringsvägen är för kort eller om framskärmen slår i kåpan vid inbromsning!

Höjden/längden på benen har inget med oljan att göra. Den dämpar bara rörelsen beroende på viskositet och gaffelinställningar

Distanserna ska ligga ovanpå fjäder.

Är den luftassisterad? Kolla att det är rätt tryck i gaffeln enl rephandbok eller dyl. :fakta
ANVÄND EJ KOMPRESSOR ELLER "LUFTKULAN" PÅ MACKEN VID PÅFYLLNING :ajjabajja
Då blåser du packboxarna innan du hinner säga Oj!
Använd en liten handpump för t.ex Mountainbikes och dutta i luften försiktigt, mät, och dutta lite till! :tummenupp

nä har aldrig fått den att slå igenom, har dock inte kört så hårt med den.
tror inte den är luftassisterad men ska kolla igen..
 
Last edited:
Om du vill ha gaffeln lite hårdare utan att kosta på för mycket pengar så kan du sätta i längre distanser i den. Hur mycket längre än originalen de ska vara är något man får chansa på eller prova sig fram, men ett par centimeter längre brukar vara lagom. Distanserna sitter längst upp i gaffeln så de är lätta att byta utan att spilla ut olja och så.

Jag rekommenderar dock att du plockar ner gaffeln och ger den en liten renovering. Byte av packboxar, skrapringar, olja m.m brukar göra susen på gamla gafflar.

Men det är ingen modern sporthoj, så den kommer aldrig bli riktigt bra.
 
Om du vill ha gaffeln lite hårdare utan att kosta på för mycket pengar så kan du sätta i längre distanser i den. Hur mycket längre än originalen de ska vara är något man får chansa på eller prova sig fram, men ett par centimeter längre brukar vara lagom. Distanserna sitter längst upp i gaffeln så de är lätta att byta utan att spilla ut olja och så.

Jag rekommenderar dock att du plockar ner gaffeln och ger den en liten renovering. Byte av packboxar, skrapringar, olja m.m brukar göra susen på gamla gafflar.

Men det är ingen modern sporthoj, så den kommer aldrig bli riktigt bra.

nä d e väl plocka isär som skulle va d bästa, har packboxar liggandes till denna.. måste bara läsa på lite mer då jag aldrig gjort detta förut :gnissla
 
nä d e väl plocka isär som skulle va d bästa, har packboxar liggandes till denna.. måste bara läsa på lite mer då jag aldrig gjort detta förut :gnissla

Om den inte läcker olja nu, så är bara chansen större att det gör det efter du bytt packboxar om du har otur!

Pumpa ihop gaffeln några gånger så syns/känns det på gaffelbenen om den fuktar/inte skrapar av ytan på benen!

(Men om det inte finns någon eller otillräcklig oljevolym i gaffeln så blir ju testen naturligtvis missvisande!)



Det som först behöver kontrolleras är fjäderspänning så att du får upp rätt höjd på hojen, och byta olja till rätt volym och viskositet. Efter det så pumpa ihop gaffeln några gånger för att se om det läcker!

Laga inte sönder prylarna i onödan!

(Är den tät då så kör, börjar den senare läcka så byt packboxarna då istället! Ca 2-3 tim arbete om du har passande verktyg och läser instruktionsboken mellan momenten.) :tummenupp
 
du måste byta fjädrar det är det enda riktiga som funkar...:)

Jag kan bara hålla med. Att sätta distanser är som sagt bara en tattarlösning som inte gör någonting bättre med fjädingen, bara några cm högre.

Oljans volym eller rättare sagt, luftens volym inne i gaffeln påverkar också fjäderkonstanten.
Med rätt fjäder Vilket väldigt sällan är bra från början), rätt höjd på oljan och rätt tjocklek/viskositet på oljan så kan gaffeln blir riktigt bra faktiskt.
Kanske inte så bra som en ny Sporthojsgaffel.
Är man riktigt entusiastisk kan man montera i ett ventilsystem som gör gaffeln nästan lika bra som en modern gaffel. RaceTech som exempel.

Mats
 
tack för alla svar!
blir till att börja byta olja, så att jag har rätt mängd och viskositet.
ingen här som råkar veta vad det skall vara?
har inte fått tag på nån bok ännu.. :)
 
tack för alla svar!
blir till att börja byta olja, så att jag har rätt mängd och viskositet.
ingen här som råkar veta vad det skall vara?
har inte fått tag på nån bok ännu.. :)


En snabb gissning är att du ska ha 120mm luftpelare kvar med hoptryckt gaffel och urplockad fjäder.

Det är inte antalet milliliter som är det viktiga, utan vettig och lagom höjd på luftpelaren.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top