Hur man kan få en Husabergare mer lättstartad??

träna vänster benet ;)

som vanligt ventilspel, bra stift ställa den i rätt komp läget å känga till så brukar de gå bra,

de tog mig en hel sommar innan jag hade lärt mig att starta min snabbt å enkelt :)
 
Hade en procedur på min gamla 501 som gick till på följande sätt:

3 fullgasningar med handtaget (mata in soppa med accpumpen)
lägg lätt tryck på kicken låt den gå hela vägen 2-3 ggr utan att ta i

Sen en riktig kick utan choke

detta gjorde mitt Husaliv enklare funkade även på en bekants 600FC

Sitter det SEM tändsystem så ........ofta problem med dessa:näsblod
 
Hade en procedur på min gamla 501 som gick till på följande sätt:

3 fullgasningar med handtaget (mata in soppa med accpumpen)
lägg lätt tryck på kicken låt den gå hela vägen 2-3 ggr utan att ta i

Sen en riktig kick utan choke

detta gjorde mitt Husaliv enklare funkade även på en bekants 600FC

Sitter det SEM tändsystem så ........ofta problem med dessa:näsblod

hehe ok. ska prova de =) de är SEM tändsystem
 
Jag köpte en 650 som jag kick-tränade på tills halva hälsenan och halva vadmuskeln gick av..Den är såld nu..om..om det blir nån mer så blir det med en tung effektiv elstart..ler
 
En anslutningskabel till elstarten på polarens Husa FS650 motard vibrerade loss påväg till butiken. Efter att ha inhandlat ett paket korv var det dags att starta och ge sig av tillbaka. Elstarten var såklart helt död. Tänkte att "det är la bara att kicka igång skräpet". Tog sats med hela kroppen och kickade utav helvete. *BLAM* sa det och hojen gick igång på första försöket! Asnöjd, och tre nya hårstrån på bröstet rikare, körde jag tillbaks till kompisen för att visa hur hans "helt jävla omöjlig att kicka igång"-Husa ska hanteras. Väl tillbaka efter att ha berättat min triumferande historia var det då dags att visa hur man gör. Totalt jävla omöjligt var det att få igång hojen. Försökte en halvtimme för att sedan ge upp. Det lyckade tillfället vid butiken var enda gången den stackars stånkan kickades igång under året i polarens ägo. Aldrig förr, och aldrig senare. Kickstart är bara kul om man kan!!
 
Sätt i en kawasakimotor :D

Jag kickar igång min KX450F på 1-3 kickar, även med växel i.
Inget letande efter komp eller vissa lägen. Jag fäller ut kicken, kickar och motorn startar.
 
Ni som svarar här får ge lite akt på vad det är för hoj TS försöker starta och vilka hojar ni själva tar era erfarenheter från.
Eskilsson är t.ex diskad på en gång :) Modern, helt ny sprutmotor är inte ens från samma planet som en 600-husa av för-förra generationen. Den har SEM-system och ingen accpump. Dessutom av lite manligare storlek som kräver sin karl :D

Kontrollera att ventilspel är rätt, förgasaren ok (så gammal kan ha slitna munstycken mm), ev autodekomp (minns inte hur det var på de gamla). Kolla även efter tjuvluft, speciellt mellan fugge och insug. Kommer det in lite där startar den sällan utan mycket gas och det vill man ju inte ha. Sen handlar allt om teknik.
 
Kan väl passa på att fråga här när vi ändå diskuterar kick och Husaberg... Min FE400 -99 är snudd på omöjlig att kicka igång när den är kall. Vad göra? Varm får man igång den på första om man har lite teknik.. Jag lutar åt bestyckning, vad tror ni?
 
Hade riktiga problem med huskyn förra året, husqvarna 390 från 78 (2takt) och fick ställa den i lutning för att den skulle komma lite lägre och man enklare hoppade upp på kicken och stampade till, nu dock när jag lärt mig den, så står man lugnt på sidan, ja behöver ingen lutning eller sånt tjafs. Jag chokar, ger lagom gas och hittar rätt läge genom att lägga tryck på kicken. Den hamnar i läget just innan tdc skulle jag tro, sen snärtar man till och den hostar igång :)

Sen gillar den ju nya tändstift också :rolleyes:
 
Hej..hade precis samma problem... som nån skrev , ställ in ventiler rätt..ställ in dekompen rätt, kolla så att den öppnar så att pinnen som öppnar dekompen är inte helt nedslitet.. bytt tändstift och att tändningen är inställd rätt.. då ska den vara ganska lätt att kicka igång.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top