Hur man kan få en Husabergare mer lättstartad??

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
träna vänster benet ;)

som vanligt ventilspel, bra stift ställa den i rätt komp läget å känga till så brukar de gå bra,

de tog mig en hel sommar innan jag hade lärt mig att starta min snabbt å enkelt :)
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Hade en procedur på min gamla 501 som gick till på följande sätt:

3 fullgasningar med handtaget (mata in soppa med accpumpen)
lägg lätt tryck på kicken låt den gå hela vägen 2-3 ggr utan att ta i

Sen en riktig kick utan choke

detta gjorde mitt Husaliv enklare funkade även på en bekants 600FC

Sitter det SEM tändsystem så ........ofta problem med dessa:näsblod
 

DjPerra

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Grängesberg
Hoj
Husaberg 600 -00
Hade en procedur på min gamla 501 som gick till på följande sätt:

3 fullgasningar med handtaget (mata in soppa med accpumpen)
lägg lätt tryck på kicken låt den gå hela vägen 2-3 ggr utan att ta i

Sen en riktig kick utan choke

detta gjorde mitt Husaliv enklare funkade även på en bekants 600FC

Sitter det SEM tändsystem så ........ofta problem med dessa:näsblod

hehe ok. ska prova de =) de är SEM tändsystem
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag köpte en 650 som jag kick-tränade på tills halva hälsenan och halva vadmuskeln gick av..Den är såld nu..om..om det blir nån mer så blir det med en tung effektiv elstart..ler
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
En anslutningskabel till elstarten på polarens Husa FS650 motard vibrerade loss påväg till butiken. Efter att ha inhandlat ett paket korv var det dags att starta och ge sig av tillbaka. Elstarten var såklart helt död. Tänkte att "det är la bara att kicka igång skräpet". Tog sats med hela kroppen och kickade utav helvete. *BLAM* sa det och hojen gick igång på första försöket! Asnöjd, och tre nya hårstrån på bröstet rikare, körde jag tillbaks till kompisen för att visa hur hans "helt jävla omöjlig att kicka igång"-Husa ska hanteras. Väl tillbaka efter att ha berättat min triumferande historia var det då dags att visa hur man gör. Totalt jävla omöjligt var det att få igång hojen. Försökte en halvtimme för att sedan ge upp. Det lyckade tillfället vid butiken var enda gången den stackars stånkan kickades igång under året i polarens ägo. Aldrig förr, och aldrig senare. Kickstart är bara kul om man kan!!
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Sätt i en kawasakimotor :D

Jag kickar igång min KX450F på 1-3 kickar, även med växel i.
Inget letande efter komp eller vissa lägen. Jag fäller ut kicken, kickar och motorn startar.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ni som svarar här får ge lite akt på vad det är för hoj TS försöker starta och vilka hojar ni själva tar era erfarenheter från.
Eskilsson är t.ex diskad på en gång :) Modern, helt ny sprutmotor är inte ens från samma planet som en 600-husa av för-förra generationen. Den har SEM-system och ingen accpump. Dessutom av lite manligare storlek som kräver sin karl :D

Kontrollera att ventilspel är rätt, förgasaren ok (så gammal kan ha slitna munstycken mm), ev autodekomp (minns inte hur det var på de gamla). Kolla även efter tjuvluft, speciellt mellan fugge och insug. Kommer det in lite där startar den sällan utan mycket gas och det vill man ju inte ha. Sen handlar allt om teknik.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Kan väl passa på att fråga här när vi ändå diskuterar kick och Husaberg... Min FE400 -99 är snudd på omöjlig att kicka igång när den är kall. Vad göra? Varm får man igång den på första om man har lite teknik.. Jag lutar åt bestyckning, vad tror ni?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hade riktiga problem med huskyn förra året, husqvarna 390 från 78 (2takt) och fick ställa den i lutning för att den skulle komma lite lägre och man enklare hoppade upp på kicken och stampade till, nu dock när jag lärt mig den, så står man lugnt på sidan, ja behöver ingen lutning eller sånt tjafs. Jag chokar, ger lagom gas och hittar rätt läge genom att lägga tryck på kicken. Den hamnar i läget just innan tdc skulle jag tro, sen snärtar man till och den hostar igång :)

Sen gillar den ju nya tändstift också :rolleyes:
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Hej..hade precis samma problem... som nån skrev , ställ in ventiler rätt..ställ in dekompen rätt, kolla så att den öppnar så att pinnen som öppnar dekompen är inte helt nedslitet.. bytt tändstift och att tändningen är inställd rätt.. då ska den vara ganska lätt att kicka igång.:tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top