Video Hur man INTE bromsar en mc.

Undrar hur vittnena tänker... Fyra-fem stycken rusar fram till MOTORCYKELN och börjar dra i den, EN bryr sig om föraren efter ett bra tag..:va
 
Undrar hur vittnena tänker... Fyra-fem stycken rusar fram till MOTORCYKELN och börjar dra i den, EN bryr sig om föraren efter ett bra tag..:va

Dom är motorcyklister själva och fokuserar på det viktiga...? :D

Nej, men sådant irrationellt beteende ser man ofta på olycksplatser: även vittnen blir chockade.
Det har hänt mer än en gång att jag har fått trösta och lugna ner vittnen.
...när det är jag själv som stått på öronen. :crash
 
Med abs....

Eller menar du att han borde haft det?

Bosch : The first rule of braking with ABS: Brake as though you did not havet ABS.
Dvs på svenska, du ska bromsa likadant med ABS, som när du inte har ABS.
Och sedan följer en beskrivning av hur man ska bromsa.
I korthet, börja med bakbromsen, sedan frambromsen, dra åt hårdare och hårdare, lätta på slutet, tex om bakhjulet lättar eller hjulen börjar kana.
 
Bakbromsen på mina hojar brukar becka ihop då jag alldrig använder den.
 
Undrar hur vittnena tänker... Fyra-fem stycken rusar fram till MOTORCYKELN och börjar dra i den, EN bryr sig om föraren efter ett bra tag..:va
För att allt bilisterna tänker på är att få iväg MC'n från vägen då de själva står mitt i vägen = fara att bli påkörd bakifrån.
Samt att de ser att föraren ser hyfsat ok ut...

Hade troligen varit annorlunda om föraren låg kvar på vägen.
 
Haft lappen i 30år och varför ska man börja med bakbromsen? Jag använder enbart frambromsen, utom då jag avsiktligt bromsar enbart bak för att den inte ska becka igen...

För att hojen ska sätta sig och det ska bli stabilare under hård inbromsning.
I princip alla använder bara frambromsen, möjligtvis med undantag för de som kör glidare där frambromsen mest är för syns skull. :hihi
 
Haft lappen i 30år och varför ska man börja med bakbromsen? Jag använder enbart frambromsen, utom då jag avsiktligt bromsar enbart bak för att den inte ska becka igen...

Hur många gånger har du bromsat ända tills framhjulet börjat kana på asfalten?
Aldrig?
I så fall kör ut på en gräsmatta och bromsa till framhjulet börjar kana.

Jag har bromsat omkull mig tre gånger, alla tre gångerna har jag enbart använt frambromsen.
Med både bak och frambroms har jag klarat 50 meter med tjutande däck,
klarat att kasa fram på snedden på hal asfalt utan att gå omkull.
Och hur kontrollerar man wheelies, jo med bakbromsen såklart !
Eller om bakhjulet släpper under acceleration, bakbromsen !
 
För att hojen ska sätta sig och det ska bli stabilare under hård inbromsning.
I princip alla använder bara frambromsen, möjligtvis med undantag för de som kör glidare där frambromsen mest är för syns skull. :hihi

Många hojar har ju även sk. integralsystem på bromsarna som mer eller mindre sofistikerat (ofta tillsammans med ABS) aktiverar även bakbromsen när handbromsen används. Huruvida systemet funkar så att bromstryck automatiskt först läggs där bak och hojen därmed "sätter sig" innan bromstrycket byggs upp där fram låter jag vara osagt och det skulle möjligen kunna vara så att man även med integralbromsar får optimal effekt genom att börja med bakbromsen. Har t ex försökt begripa vad de egentligen menar med följande något tvetydiga stycke i manualen till min hoj :va

Hur uppnår man kortast bromssträcka?
Vid en inbromsning förändras den dynamiska lastfördelningen mellan fram- och bakhjulet. Ju kraftigare inbromsningen är, desto mer belastas framhjulet. Ju högre hjultryck, desto mer bromskraft kan överföras.
För att uppnå så kort bromssträcka som möjligt, måste handbromsen dras in snabbt och successivt kraftigare. Därigenom utnyttjas den dynamiska lastökningen vid framhjulet optimalt. Samtidigt ska även kopplingen manövreras. Vid de ofta övade "kraftiga tvärbromsningarna", där bromstrycket utnyttjas så snabbt som möjligt och med all kraft, går retardationen för snabbt för den dynamiska lastfördelningen och bromskraften kan inte fullständigt överföras till vägbanan. Detta kan leda till en längre bromssträcka. Använd båda bromsar. Bakhjulet kan tendera att lyfta. BMW Bakhjulsassistent förhindrar bakhjulet från att lyfta.
 
Många customåkare kör ju sådär, stor pedal som i bilen, den trampar vi på allt vad det går.
Jag har nog aldrig sett en paddel-gök med kontroll.
 
Många hojar har ju även sk. integralsystem på bromsarna som mer eller mindre sofistikerat (ofta tillsammans med ABS) aktiverar även bakbromsen när handbromsen används. Huruvida systemet funkar så att bromstryck automatiskt först läggs där bak och hojen därmed "sätter sig" innan bromstrycket byggs upp där fram låter jag vara osagt och det skulle möjligen kunna vara så att man även med integralbromsar får optimal effekt genom att börja med bakbromsen. Har t ex försökt begripa vad de egentligen menar med följande något tvetydiga stycke i manualen till min hoj :va

"...Bakhjulet kan tendera att lyfta. BMW Bakhjulsassistent förhindrar bakhjulet från att lyfta."

Bakhjulsassistent låter fränt. En tjock tysk BMW-spätta typ.
 
Last edited:
"...Bakhjulet kan tendera att lyfta. BMW Bakhjulsassistent förhindrar bakhjulet från att lyfta."

Bakhjulsassistent låter fränt. En tjock tysk BMW-spätta typ.

Haha, ja precis! Tyskarna är för övrigt rätt roliga när det gäller att krångla till det. Så här beskriver de till exempel en burn-out (under rubriken ovanliga körtillstånd):
Bakhjul som roterar under stillastående med dragen framhjulsbroms
 
Vad pratar ni om, det funkade ju utmärkt. Han fick stopp på ekipaget, det var nog det han ville.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top