Hur man fixar sin dator från virus mm...

Till er som precis som jag har problem med för klena maskiner(Det har man väl alltid oavsett årsmodell..) Vill även jag rekomendera NOD32! MYCKET mycket snabbt jämfört med allt annat jag testat!

Funkar även med max deep scanning av ALLA filer som körs, alltid, även på min P120..! Försökt med Norton,Mcaffee, Fsecure mfl. Typ alla större, Panda hittade inte virusen och de tog närmre 70-99%CPU-kraft... TOTALT jäkla oandvändbart faktiskt och jag har FULL förståelse för de som stänger av de skitprogrammen..Även om dom nu hittar alla virusen..Vilket dom inte gör..

Nod32 på max känslighet tar bara någon procent på min slöa bärbara dator, otrolig befrielse jämfört med de tidigare jag kört

http://www.nod32.com Huvudsida
http://www.nod32sweden.com/ på svenska men lite "B"-info
http://www.nod32sweden.com/site.asp?page=onlineshop Priser

Kolla länken till virusbuletin100 http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?eset.xml
Typ bäst..! OCH det är enligt mina jämförelser SJUKT mycket snabbare än alla de andra jag testat, väl värt att betala för! under 80ÖRE per dygn vid tvåårskontrakt för att du skall få ett av de absolut vassaste skydden som finns i dagsläget, och förmodligen det absolut snabbaste dessutom. Samt ett av de få som skall funka på winXP 64bit om du nu kör det.

Låter väl som jag jobbar där eller nåt.. Men jag tycker att när nån för en ggns skull gör UTMÄRKT programvara så skall det belönas och jag köper den och rekar den! Enda downside-grejen är kanske att interfacet är lite rörigt, men...inte jämfört med många av konkurenterna.. :-) Men det kan bli bättre. Prestandan är det dock inget som helst fel på! Köp det och stöd utveckling av riktigt vettig mjukvara. Virusdefinitionerna uppdateras oftast dagligen med det som ändrat sig! Det kollar själv ofta om nåt nytt finns ute att ladda hem.

Nyheter i programmets moduler i dagsläget:
Changelog
May 12, 2005 - Program components version 2.50.16

* Kernel
o Adware/Spyware/Riskware detection
o ThreatSense.Net Early Warning System
o License manager
* AMON
o Improved in-depth analysis of newly created files
o Automatic movement of newly created files to Quarantine
* DMON
o Manual start of the monitor
o Improved compatibility with Internet Explorer when DMON is disabled
* EMON
o Brand new module compatible with all versions of MS Outlook
* IMON
o Different compatibility mode for different servers
o Access blocking for websites with malicious content
* XMON
o Improved algorithm for calculating the real file size
o Option added for quick enabling/disabling rules
o Rule added for checking file size
* NOD32
o Information on file from which the memory infiltration originated
o Improved file specification by mask
o NTFS Alternate Data Streams (ADS) check

goodspeed skrev:
öhh... det där var väl inte riktigt bra förklaring. :kocko
Han formaterar ju bara vart 3/2 år vilket gör att hans dator skulle kunna innehålla virus under långa tider. Din kommentar är ungefär följande på mc-språk:

Jag har aldrig kört för fort för jag har inte betalt några fortkörningsböter, -ungefär den nivån är det att säga så.

Skaffa brandvägg + Antivirus, så länge man kör med: "Jag har aldrig haft virus så jag behöver inget antivirusprog" så är man i en moment 22 situation och kan därmed fortsätta leva i sin perfekta värld i all oändlighet.

Btw: Kör även win upd. (Om du kör windows på din maskin).

Och tror ni mig inte så ladda hem AdAware och kolla burken. (http://download.com.com/3000-8022-10214379.html?tag=lst-0-2)

lönt att ha norton antivirus då?

Har du tur så säger den att du har virus.. men den kan aldrig ta bort det.

Någon som vet varför mitt SH ser ut så här?Är många sidor som det saknas text och bilder på!Kört virusprogram och SpyBot men det hjälper inte.
Mvh Johannes

Bifogat

• SH.JPG
    SH.JPG
    113.1 KB · Visningar: 144
Trådlyft.

För säkerhets skull, kör senaste SpyBot, senaste MalwareBytes samt senaste SuperAntispyware i Safe Mode. Dvs kör alla tre. Det har varit mycket skit senaste månaden som inte de vanliga antivirusprogrammen klarar av att detektera. Framför allt, kör manuellt Windows Update via Internet Explorer, minst EN gång EFTER att du får NOLL uppdateringar kvar att installera.

NOD32 verkade lovande, men det kostar ju peningar! :gnissla

Finns det något bra antivirusprogram som smakar gratis?

NOD32 verkade lovande, men det kostar ju peningar! :gnissla

Finns det något bra antivirusprogram som smakar gratis?

Avast är ett bra antivirusprogram som är gratis för hembruk. Allt som krävs är att du registrerar dig så får du en licensnyckel som gäller 1 år. Du kan använda samma nyckel och installera på flera burkar utan problem. Efter ett år måste du omregistrera dig. Avast har fått bra recensioner.:tummenupp

Avast är ett bra antivirusprogram som är gratis för hembruk. Allt som krävs är att du registrerar dig så får du en licensnyckel som gäller 1 år. Du kan använda samma nyckel och installera på flera burkar utan problem. Efter ett år måste du omregistrera dig. Avast har fått bra recensioner.:tummenupp

Tackar! Ska kika på det. :tummenupp

Avast är ett bra antivirusprogram som är gratis för hembruk.

Kör också Avast och det funkar bra. Resurssnålt och verkar hålla otygen borta. Körde AVG tidigare och det funkade nog lika bra men var lite "mekigare". Har även haft NOD32 som också kan rekommenderas men hade lite problem med autouppdateringarna så man var tvungen att komma ihåg att köra dom manuellt.
Alla tre slår exempelvis Norton med hästlängder när det gäller resursutnyttjande och till viss del även när det gäller att hitta hot. Märkligt med tanke på priset för Norton, men det kanske hänger ihop med att dom lyckats smöra in sig hos i princip alla datortillverkare så skiten är förinstallerat när man köpar nytt :näsblod

Absolut bästa antivirusprogrammet är helt klart Kaspersky, upptäckte det efter att det fått högst betyg i råd och rön. Kräver Mycket mindre av datorn än tex Norton. Sedan släpper det in absolut minsta möjliga, jag har aldrig varit med om att kaspersky inte hittat något i tid. Jäkligt bra allt-i-ett program (antivirus, anti spyware, antiphishing, anti dialer osv).
Och detta ska man väl egentligen inte säga... Men alla program är gratis... Iaf i min värld ;)
Vill någon ha hjälp så kan väl det ordnas.

Som kompliment kör jag ändå uniblue powersuite. Också jäkligt bra program.

Ska man INTE va inloggad som admin till vardags?

Last edited:
Det spelar ingen roll, virus/trojaner hittar ivfsh vägar in i datorn pga hur Windows är systemerat. Det finns hur mycket som helst att läsa om det, som t.ex. @ http://www.sophos.com/blogs/chetw/g/2009/11/03/windows-7-vulnerable-8-10-viruses

tack för svaret, hade iofs glömt att jag frågade.

Vad säger du om att byta från xp pirated till 7 nu?
är den stabilt, säkert och kompatibelt nog ännu?

I övrigt så tycks jag ha fått till det rätt säkert efter förra virusangreppet,
windows brandvägg, superantispyware, malewarebytes, och symantec corporate full.
skulle en hård vägg göra det ännu säkrare?

Jag kör både XP Pro (org) och Win 7 Ultimate (org) i ett dubbelbootsystem då mycket men inte alla gamla program funkar i 7'an. Dessutom så blir det en mjukare övergång för det är helt klart ett steg upp till 7'an från xp.
har kört beta och RC virtuellt i över ett år och Ultimate sedan den släpptes och jag måste säga att det fungerar mycket bra för att vara ett nytt operativ.
Prestandamässigt upplever jag det som bättre än min gamla xp-installation, men så har ja en rätt så vass burk.

Så, vad ska man välja för antivirusprogram som är gratis? Finns ju en del råd i tråden men inget anno 2lax10. Eller håller de gamla råden än?

Ang. Antivirus så får du ofta vad du betalar för, tyvärr.
Det kan gå att få tag i nycklar till rimligt pris på tradera.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman