Hur man byter kamrem på en Transvestit

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jorpes kom på att det gick att prega in remmen med våld runt den nedre kamrullen, vi slapp altså ta bort det undre remhjulet, vilket innebär att Chrille har gjort fel i alla år... nu funkar bussen lika dåligt som förr :tummenupp

O jag kom på att makaronibilen piper som Camilo över 7000 varv...

/oscar

GSXR1100R skrev:
Jorpes kom på att det gick att prega in remmen med våld runt den nedre kamrullen, vi slapp altså ta bort det undre remhjulet, vilket innebär att Chrille har gjort fel i alla år... nu funkar bussen lika dåligt som förr :tummenupp

Modigt eller dumt, time will tell. Jag har försökt och fegat ur.....

du chrille, jag håller på och byter motorer nu, kan jag inte ta hela skiten ur sierran?
alltså lådan åxå, du får jag väl lite mer fart ur skiten och slipper ju krångla med det.

Åkej här kommer hela stårryn, Jorpes kör denna buss jorden runt utan problem, jag lånar bussen och kör en mil sen rasar kamremmen.

Eftersom Jorpes liksom jag är latsmart så försöker vi fuska oss fram till det ultimata fulmecket, att lossa den undre remskivan visade sig vara j-t svårt då rosten håller ihop det mesta på denna buss, men Jorpes är envis som en Kinesisk Lolexförsäljare, med lite våld och vaselin gick det att prega in den nya fina remmen runt det undre kamremsdrevet.

I glädjeruset så lyssnade inte Jorpes på mina råd om rotorläget, första försöket så tände inte bussen alls, men efter lite övertalning så flyttade vi rotorn ett kvarts varv och då smäller fanskapet igång med sitt typiska skrammel.

Team Fusk & Genväg har lyckats ännu en gång.

GSXR1100R skrev:
Åkej här kommer hela stårryn, Jorpes kör denna buss jorden runt utan problem, jag lånar bussen och kör en mil sen rasar kamremmen.

Ja, Micke task bara kör sönder grejerna. Transiten har tuffat snart ?8 000 mil, (?=1,2,3 eller 4, vem vet) på en o samma kamrem. Vad händer, jo, Micke skall ut o börna med brudarna (Åsa) och skall enligt rykten impat lite på Åsas pojkvän o pappa med Transiten. Fan, jag sa ju till dig att inte varva mer än 7000! :kiss

jorpes skrev:
Ja, Micke task bara kör sönder grejerna. Transiten har tuffat snart ?8 000 mil, (?=1,2,3 eller 4, vem vet) på en o samma kamrem. Vad händer, jo, Micke skall ut o börna med brudarna (Åsa) och skall enligt rykten impat lite på Åsas pojkvän o pappa med Transiten. Fan, jag sa ju till dig att inte varva mer än 7000! :kiss
Jag har hyrt ut din buss som bostad till en åttabarns familj ifrån muspackistan, dom betalar 20 kr dygnet och då bjuder jag på 220 volt :tummenupp

R2 skrev:
du chrille, jag håller på och byter motorer nu, kan jag inte ta hela skiten ur sierran?
alltså lådan åxå, du får jag väl lite mer fart ur skiten och slipper ju krångla med det.

Jag vet inte. Har inte en aning om lådorna på de olika modellerna.

Hade jag varit du så hade jag bara bytat "blocket" dvs klyva vid grenrören och växellådan. Då slipper man alla filuringar runt avgas/insug och utväxling genom lådan. Dessutom slipper man alla funderingar på problem vid besiktning som man annars kan få om man byta insprutning och drabbas av en kunnig besiktningsman.

Så ner med motorn,byta grenrör och växellåda mellan motorerna och upp med skiten igen. Måste vara allra enklast.

R2 skrev:

Klart att det går men det blir ganska så mycket jobb samt att din växelåda får helt fel utväxling och bilen kommer knappt orga gå på högre växlar än 3an(vid lite last).

GSXR1100R skrev:

Ja det där hade du kunnat fråga mej om. Ja det går... och vem bryr sig om det hamnar lite fel det är ju en transa den tål det.

Qwerty skrev:
Ja det där hade du kunnat fråga mej om. Ja det går... och vem bryr sig om det hamnar lite fel det är ju en transa den tål det.
Men asså den hamnar inte fel, man klämmer in remmen och sen drar man runt veven så att remmen taggar in, sen ställer man in alla kamremhjul i rätt läge, lägger på remmen samt spänner rullen.

GSXR1100R skrev:
Men asså den hamnar inte fel, man klämmer in remmen och sen drar man runt veven så att remmen taggar in, sen ställer man in alla kamremhjul i rätt läge, lägger på remmen samt spänner rullen.

Jag som är lika tekniskt bevandrad som en rakad iller läste följande ovan:

Bla bla bla fikonspråk bla bla öl är gott bla bla bla.

Läste jag fel?

Freppa skrev:
Jag som är lika tekniskt bevandrad som en rakad iller läste följande ovan:

Bla bla bla fikonspråk bla bla öl är gott bla bla bla.

Läste jag fel?
Lite pinsamt men vi fulmeckade utan öl... Jorpes skulle köra Polio till Halmstad och jag ville ut å gasa min nya Pizzaräcer

Qwerty skrev:
Klart att det går men det blir ganska så mycket jobb samt att din växelåda får helt fel utväxling och bilen kommer knappt orga gå på högre växlar än 3an(vid lite last).

Jag måste dryga mig lite grann..

Båda växellådor har samma utväxling på 4:an dvs 1:1 = ingen utväxling alls. De andra växlarna kan skilja. Det som bestämmer totalutväxlingen är slutväxeln dvs bakaxeln i detta fall. Lastbilar generellt har en mycket låg 1:a.
Med lite tur byter du från en 4-växlad Transalåda till en 5-petad Sierralåda.

pilsner

Last edited:
jag planerar att byta hela skiten, motor, låda, grenrör, sprut, allt, tycker det blir enklast.
nog kan det bli så att utväxlingen blir lite högre, men motorn orkar ju mer också, trans motorn har ju typ 70hk och sierran ca100.
Chrille, men vad du vet så är lådan också i bra skick?

R2 skrev:
jag planerar att byta hela skiten, motor, låda, grenrör, sprut, allt, tycker det blir enklast.
nog kan det bli så att utväxlingen blir lite högre, men motorn orkar ju mer också, trans motorn har ju typ 70hk och sierran ca100.
Chrille, men vad du vet så är lådan också i bra skick?

Låda, motor, koppling funkar felfritt.

Motorn är något så ovanligt som en 2litare som inte drar olja. Koppling bytade vi under den korta tid som syrran hade den, så ja den är frisk o fin.

Chrille skrev:
Låda, motor, koppling funkar felfritt.

Motorn är något så ovanligt som en 2litare som inte drar olja. Koppling bytade vi under den korta tid som syrran hade den, så ja den är frisk o fin.

En fordmotor som inte eldar olja? Det kan inte stämma...

Aaaaaah.....passerade just en Scorpio (årets bil 199? :rofl ) här utanför; det blåa molnet stod som en kvast efter "bilen" (läs Fårrden), och motorn lät som en hackspett på en telefonstolpe. HUR FAN ORKAR FOLK?! HUR KAN MAN UTSÄTTA SIG FÖR FORD?!

Pilsner skrev:
Jag måste dryga mig lite grann..

Båda växellådor har samma utväxling på 4:an dvs 1:1 = ingen utväxling alls. De andra växlarna kan skilja. Det som bestämmer totalutväxlingen är slutväxeln dvs bakaxeln i detta fall. Lastbilar generellt har en mycket låg 1:a.
Med lite tur byter du från en 4-växlad Transalåda till en 5-petad Sierralåda.

pilsner

Vadå dryga??? Du har ju rätt.

Okey, jag har bara kört båda bilarna och vet att det skilljer en del på varvet mellan transit och sierra. Men det kanske kan vara skönt att få femman som en överväxel.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026