Hur man blir ödmjuk?

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hello,

Jag har funderat mycket på hur man ska kunna bättra sig själv som person...
Jag skulle behöva bli lite mer ödmjuk, lyssna på folk, förstå och diskutera utan att idiotförklara... Jag lever med för starka åsikter, jag är högmodig, arrogant och skryter i många sammanhang.
Hur kan man arbeta för att bättra sig på den punkten?

Min förebild på detta forum kan ju endast vara en person, korvgubbe, det spelar ju ingen roll vad man läser som han skrivit så sätter han alltid saker i perspektiv till vad det är, saker som jag direkt tycker är vridet kan hans inlägg få mig att tänka en gång extra!

Jag har ett par kompisar som verkligen är ödmjuka och det är så kul att prata med dem, de är superschysta, kan mycket men vet inte bäst. Man känner sig så korkad kring dem på något vis, men ändå uppskattad...

// Peter

Är man sådär ödmjuk o jättemyspysig finns det garanterat en hel kennel begraven. :mad:

Läs böcker i kategorin "personlig utveckling", "själavård", "mental träning".
Man kan även söka på "livsenergi" på nätet.
Det är intressant och du har ingenting att förlora på att bläddra i materialet..Hjärnan är som en muskel, ju mer den används desto bättre fungerar den :)

Det är lätt att vara ödmjuk när man vet att man suger.

Det är värre, som för mig, som vet att jag är världsbäst men ändå lyckas vara djävligt ödmjuk! :mattias

En allvarlig stund:

En elogi till dig om du är seriös, det är inte lätt att själv inse att man är en arrogant jävel som alltid vet bäst (jag har fortfarande inte gjort det).

Kommer du på hur man gör, PM;a mig dirreckt!

Du har redan styrt in på rätt väg,genom att starta tråden..:tummenupp

Äh, halla har vi nån fågelkvitterperiod i livet då man blir fördnadfull av att det finns liv på jorden, man faschineras av hur allt hänger ihop och man intresseras mer av att människor har så många olika åsikter än att försöka hitta den som är rätt.

Sen upplever man en kärring i ica-kassan som spelar teater i hopp om att få 3 spänns rabatt, hör om män som låser in sina döttrar i källaren i 40 år, åker på kvarskatt, människor som går in i en som att man inte fanns, folk som tältar på gräsmattan framför huset som sen ser helt toma ut och åberopar allemansrätten när man konfronterar dom, mm och så är man synisk och trött på folk igen.

Det är grymt av dig att ha den självkännedommen du har och att du funderar på hur du upplevs av andra. Redan där har du kommit långt! Det är som att veta om en regel men bryta mot den i stället för att bara inte ha en aning om att man inte fick göra så.

:tummenupp

Är man sådär ödmjuk o jättemyspysig finns det garanterat en hel kennel begraven. :mad:

Hehe du har nog ganska rätt.:D

Last edited:
Det är lätt att vara ödmjuk när man vet att man suger.

Det är värre, som för mig, som vet att jag är världsbäst men ändå lyckas vara djävligt ödmjuk! :mattias
Haha, där sa du något! När man är kring smarta människor är man naturligt ödmjuk!

Det är grymt av dig att ha den självkännedommen du har och att du funderar på hur du upplevs av andra. Redan där har du kommit långt! Det är som att veta om en regel men bryta mot den i stället för att bara inte ha en aning om att man inte fick göra så.

:tummenupp
Ja, jag har blivit lite mer insiktsfull det senaste vill jag tro... Men bara för att jag vet hur jag fungerar så är det inte alltid jag gör något åt det.

En allvarlig stund:

En elogi till dig om du är seriös, det är inte lätt att själv inse att man är en arrogant jävel som alltid vet bäst (jag har fortfarande inte gjort det).

Kommer du på hur man gör, PM;a mig dirreckt!
Hehe, när jag kommer på det så ska jag PM;a! I promise!!

Last edited:
Ja, jag har blivit lite mer insiktsfull det senaste vill jag tro... Men bara för att jag vet hur jag fungerar så är det inte alltid jag gör något åt det.

Vill du vara dig själv då eller kristet lotsasödmjuk?:)

Vill du vara dig själv då eller kristet lotsasödmjuk?:)
Där ja... Jag vill ju inte vara lotsasödmjuk.. Jag vill bli det! Därför går det ju inte bara, man måste ändra sitt sätt att tänka, inte bara spela teater!! :gnissla

Det är lätt att bli ödmjuk!

Tänk positivt!

(Så kanske du blir lika bra som jag en vacker dag!!)
;)

Skämt åsido, det är ett allvarligt ämne, och de flesta går genom livet utan att ens ställa sig de frågor du gjort.
Antingen beroende på att de har n sån hybris och bara har höga tankar om sig själva, alternativt bara är pissigt uppfostrade.

En annan anledning kan vara att de aldrig varit allvarligt sjuka.
Då har man nämligen bara EN önskan.
Medan den självupptagne har 1000....

Läs böcker i kategorin "personlig utveckling", "själavård", "mental träning".
Man kan även söka på "livsenergi" på nätet.
Det är intressant och du har ingenting att förlora på att bläddra i materialet..Hjärnan är som en muskel, ju mer den används desto bättre fungerar den :)
Ska börja googla på en gång! ^^

Själv tycker jag inte om folk i största allmänhet just pga det Teo beskriver längre upp. Det finns så förbannat gott om idioter. Med den inställningen så skaffar man sig onekligen fiender. So be it. Jag kan hantera det.

Har dock själv så smått börjat fundera i samma banor som trådskaparen.
Mitt recept är att lyssna mer och kanske tänka en gång extra innan man vräker ur sig något. Ibland lyckas det faktiskt.

Sant. Jag blir väldigt misstänksam tillsammans med såna personer.

Last edited:
Själv tycker jag inte om folk i största allmänhet just pga det Teo beskriver längre upp. Det finns så förbannat gott om idioter. Med den inställningen så skaffar man sig onekligen fiender. So be it. Jag kan hantera det.

Har dock själv så smått börjat fundera i samma banor som trådskaparen.
Mitt recept är att lyssna mer och kanske tänka en gång extra innan man vräker ur sig något. Ibland lyckas det faktiskt.

Sant. Jag blir väldigt misstänksam tillsammans med såna personer.

Håller med men jag kallar dom dumma jeflarna inte för fiender ,bara för enkla människor.

Annars slående lik trådskaparen.
Jobbar på lyssnarbiten....

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen