Hur mår sporthojen ?

Rigge skrev:
Du skrev ovanför att du inte hade råd med helförsäkrat... betalar du 10 000:- halvåret för en halvförsäkring på en gammal Blade så ska du byta bolag!! Jag betalar under hälften och min hoj är en 98.
Jag bötar 9 papp på min nuvarande hoj i halv/halv iaf.
Går ej att få billigare för mig heller så det blir inga mer år med den.

Att sätta ett fast pris på försäkringen är ju svårt i vilket fall, det kostar iaf de där pengarna minst för att ha hojen en sommar.
 
Rigge skrev:
Den dag jag slutar åka plasträser och skaffar en motard hoppas jag att nån spärrar in mig och kastar bort nyckeln. Sporthojar är lätt bäst!
Du o jag har samma åsikter! :D

När jag ser en motard på gata så undrar jag om killen kört fel eller nått. ut o sprätt grus istället för att slita upp våran sporthojsasfalt. :D
 
Swedie skrev:
Du o jag har samma åsikter! :D

När jag ser en motard på gata så undrar jag om killen kört fel eller nått. ut o sprätt grus istället för att slita upp våran sporthojsasfalt. :D
Men du har ju lämnat gatan nu?

Försäkringen skulle ju käka upp dig annars:lol
 
Rigge skrev:
Jag hatar mycket :lol :lol Jag är ofrivillig fighteråkare... ska nog gå ner å mecka lite kåpor bara för att du sa sådär!

jovisst.. kommer ihåg hur exalterad du va när vi plockade av kåporna.. du drömde ju om att va lika cool som alla andra stuntåkare som hade fighters.. :tungan nädå, skämt å sido... tycker din hoj ska se ut sådär..
 
Last edited:
Silwer skrev:
Men du har ju lämnat gatan nu?

Försäkringen skulle ju käka upp dig annars:lol
jag fick senast 252.000 kr i försäkringspremie. Därav har jag lagt ner gatåkandet... Helt omöjligt att få en vettig premie.
 
Var ute och åkte igår runt Rimbo, norr om Stockholm, och mötte en massa sporthojar så helt dött är det inte.

Att säljarna har problem att få iväg nya sporthojar är rätt åt dem eftersom de inte verkar göra ett dugg för att minska olyckorna eller försäkringspremierna. Jämför med att köpa en ny bil, nästan alla tillverkare lämnar 3 års vagnskada vilket gör ägandet billigare.
Sen tror jag att många köper begagnat privat för att spara pengar och då blir det lätt lite tomt i försäljningshallen. På DinMC i Rotebro står det 03:or och samlar damm.

Visst är det en risk att åka sporthoj men det har inte blivit farligare med åren, tvärtom. Vägarna blir säkrare och hojarna bättre vilket borde minska olyckorna...
 
Swedie skrev:
jag fick senast 252.000 kr i försäkringspremie. Därav har jag lagt ner gatåkandet... Helt omöjligt att få en vettig premie.
Gör som oss andra, kör med trafikförsäkring och håll tummarna :D
 
Jag undrar om inte många av kidsen som kör runt på EU-moppar typ SM och Scooters i minst sjuttio knyck överallt kommer att vara fresatade att gå över till snabbare hojar när de fyller arton?

De kör ju som f-n redan idag så de har ju så att säga vanan inne. När jag var femton var vi ett tiotal grabbar på orten som hade moppe, klassiska Puch och Yamaha DT. Idag susar det fram säkert bortåt 60 mopeder på gatorna.

Kanske kan bli en ökad tjejrekrytering oxå, är ju många småtjejer som kör moppe nuförtiden.. :banana

Måste tyvärr avsluta med att säga att jag har planer på att sluta med hojåkandet direkt, har inte råd och mod nog i längden tror jag. Skrapad, spräckt plast, nytt batteri, ny baksula, massa P-böter och en tuss till i månaden i försäkring + soppa, oljor och utrustning. Mc-åkare är fanimej de sanna bratsen, klart dyrare än att segla farsans båt iallafall eller vad säger ni? :huvet
 
Jag fattar inte grejen med nakna hojar..man vad vet val jag. Sløa motorcyklar..då kjør jag hellre lagunan min den har varme och tak ha ha .
 
sandstream skrev:
Att säljarna har problem att få iväg nya sporthojar är rätt åt dem eftersom de inte verkar göra ett dugg för att minska olyckorna eller försäkringspremierna. Jämför med att köpa en ny bil, nästan alla tillverkare lämnar 3 års vagnskada vilket gör ägandet billigare.
Sen tror jag att många köper begagnat privat för att spara pengar och då blir det lätt lite tomt i försäljningshallen. På DinMC i Rotebro står det 03:or och samlar damm.

...
Hur ska de minska olyckorna?
Betänk sen att säljarna skulle betala några års vagnskador på en supersporthoj, vad tror du prishöjningen på hojen skulle bli?:lol

Däremot tror jag att många köper begagnat presis som du säger, man spar ju 50 papp lätt på en ett par år gamal hoj och känner man inte ett absolut måste att ha det senaste och kanske inte lägger tusentals mil per år så finkar ju en begagnad bra.
 
Ja fan jag betalar 7032 kr helår helförs på min bimota från 97. Det tycker jag är helt ok. Fast jag kommer ihåg tiden när man började då kostade en RD350 under 700 spänn helförsäkrad om året.. Snacka om prisstegring.. :arsele
 
Här har ni i alla fall en som förmodligen måste lägga ned (redan i månadskiftet). Skaffade kort och (ny) hoj våren 2000 efter att i 15 år drömt om att åka hoj. Första året kostade det mig 3 över papp i månaden bara i avbetalningar på hoj och utrustning. Till det kom service, slitage och soppa. Då körde man varje dag det inte ösregnade.

Det är fortfarande kul att köra, men när jag häromdagen gjorde ett överslag på vad mitt MC-intresse har kostat totalt de senaste 4 säsongerna så kom jag fram till hårresande 150 papp! Jag har ett hyfsat välbetalt jobb (Akademiker) men var detta år tvungen att ställa in semestern eftersom hojen var inne tre gånger på verkstad innan säsongen ens kommit igång till en sammanlagd kostnad på 6 papp (bara service o material). 1 vecka före semestern roade sig sedan dessutom någon med att i fyllan sparka in min bildörr (självrisk 5K) och då var det bara att lägga ned och cancellera alla semesterplaner. Satt hemma hos päronen och sparade pengar vilket kanske inte var så tokigt ändå eftersom det var 4 och en halv soldag på 4 veckor. Resten var det 10-15 grader varm och duggregn till skyfall.

För 150 lakan skulle man kunna ha gjort ett par jorden runt resor vid det här laget. Är det värt det?

För dagen är det inte det för mig. Det inte roligt att behöva dra in på så basala saker som mat o kläder bara för att kunna betala försäkringen på vad som i grund och botten mest är en leksak.

Kanske kommer jag tillbaks om några säsonger men då blir det nog ingen sportis. Varför inte en Mean Streak? Men vid det laget är väl försäkringarna för customs också uppe i stratosfären kan tänka...

Pricken över I'et blir väl nu också att man måste prisdumpa hojen för att någon överhuvudtaget skall ringa och därmed inte få en kron över efter löst lån....

Nån som är sugen på en 750 gixxer 97:a förresten :( ?

/Jonas
 
Silwer skrev:
en 97a tror jag inte du måste prisdumpa, ja om du inte hade tänkt dig sagopriser.

Frågan är vad som är sagopriser. Detta har ju dryftats en hel del på detta forum förut. Utan att direkt ha kollat mig omkring så är väl 45 K med sliders, lås och kapell OK (har gått nånstans mellan 3,5 o 4000 mil)? Eller?

Fan så mycket mer prisvärt än polarn som hårdnackat hävdade att 24K för hans GS1000-81 i bruksskick som gått närmare 10K mil var *billigt* för ett par säsonger sen...

:kocko
 
Jag tror att trenden verkar peka åt Twinhållet.....dvs sporthojarna lever vidare fast med mindre drag, humanare försäkringspremier och goare ljud :)

Jag hade inte ens en tanke på hoj nu när jag flyttat till Gbg men upptäckte classicaförsäkringen...och eftersom jag alltid kört sansat så räcker en gammal 750 för mig. Att ägandet sen är klart billigare än en EU-moppe är bara en bonus :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top