Hur mår sporthojar med stort R av lugn körning?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja. jag hittade inte någon tråd om detta, men vad jag vet med Riktiga vråltrimmade saker som t.ex skall gå på bana så mår de inte speciellt bra av att rulla omkring i laglig hastighet, ffa i stadstrafik (här märkt att min FZ6 tillomed blir riktigt varm på sommaren när man står i kö).

Frågan Är: Hur mår egentligen en renodlad sporthoj av lugn laglig körning? hojar så som GSXR600-1000 honda CBR600-1000RR osv osv.

Anledningen till varför jag frågar är för att jag gillar verkligen sporthojarnas utseende och motor karaktär, men jag är mer åt de laglydiga hållet, jag kommer både köra lugna puckar landsväg, men även hamna i stadstrafik och köra långsamt, för mig är inte hastigheten så viktig men ljudet e grymt, vilken känsla när man de mullrar på tillomed vid lugn acceleration till 10krpm jag älskar känslan, man känner sig som en moto-gp knutte fast de går inte så fort, men känslan (dräglar). nästa fråga är, hur mår hojen med mig som förare ?
skall börja med slipon till min nuvarande hoj, men i framtiden så kommer de bli hela kitet - då är jag baby rossi! i mina hela 110 på motorvägen! då jädrar! :rofl

Tackar ödmjukast för svar
/Jesper

Det ska inte vara några problem alls att köra lugnt med sporthoj. Kylproblemet med kö under varma sommardagar är troligtvis inte värre på sporthojar än på andra. Köp nåt med elfläkt och kylare i bra skick så ska det vara lugnt.

Inga problem att köra R-hoj sakta och lugnt (De flesta kör faktiskt precis så 95 % av tiden, det där med stenhård körning, varvtalsstopp och wheelisar stup i kvarten är ofta "skryt på krogen" - även om det inte gäller alla såklart)

Däremot mår inte crossar så bra att användas på landsväg i ett konstant tempo - De mår bäst av full trottel/totalt avslag, och det är kanske inte så konstigt - Det är ju konstruerade för detta.

De kommer givetvis att må dåligt och ha ångest över att du aldrig vill gasa ur dem, de känner att du inte verkar tycka om dem för dem de är, om du nu skulle råka göra det någon gång (vid kanske någon "vild" omkörning) kommer de få den så kallade "bakfulle-effekten" vilket innebär att de kommer att gå dåligt nästkommande dag. Gör du dock detta alltför många gånger kan din hoj gå in i en så kallad "gas-depression" vilket är svårt att fixa då detta är ett tillstånd som är meka-psykiskt vilket oftast innebär att du måste hitta en ny hoj.

Det bästa är så klart att köra olagligt regelbundet, då slipper du alla dessa bekymmer :tummenupp

Inga problem att köra R-hoj sakta och lugnt (De flesta kör faktiskt precis så 95 % av tiden, det där med stenhård körning, varvtalsstopp och wheelisar stup i kvarten är ofta "skryt på krogen" - även om det inte gäller alla såklart)

Däremot mår inte crossar så bra att användas på landsväg i ett konstant tempo - De mår bäst av full trottel/totalt avslag, och det är kanske inte så konstigt - Det är ju konstruerade för detta.

Det var lite de jag var ute efter som du skrev om crossar. eftersom Riktiga sporthojar är ju mer som tävlingsmaskiner än vad en vanlig standard hoj är.

/Lullen nejdå! menar mer som att jag skall bli Rossi inom lagens gränser :D men de kommer nog hända att man drar till motorvägsfart på 1an eller 2/3an just för ljudet. =)

Innan någon Skriver det så kommer ju inte jag att ALDRIG NÅGONSIN köra den i olaglig fart. de kommer balla ur någon gång o de vet jag, redan gjort på FZ6an i en 200knyck. men en övervägande majoritet kommer vara laglig. kommer nog välja vägar där man kan hålla 70 som max (utan att köra av) men istället ligga på lägre växel o ha mitt egna GP-Race fast mer inom ljud och små kurvor :hihi

Fortsätt gärna tråden det känns som att jag har fått goa svar so far! =):fyllisar

Måste tillägga att den enda kompisen jag har som kör hoj (här i polen) kör en R1a (01a?) och han kör precis så som de skryts om på krogen :P Var lite orolig att det var en konstant måste om man köpte en sådan hoj :hihi

Last edited:
De har ju fläkt, vad ska hända? Vänta med varvstoppkörning tills oljetempen har kommit upp bara.

...

Frågan Är: Hur mår egentligen en renodlad sporthoj av lugn laglig körning? hojar så som GSXR600-1000 honda CBR600-1000RR osv osv.

...

Ska du ligga o tugga motorväg på ettan?:gnissla

Frågan är väl snarare:
Hur mår egentligen du när du aldrig växlar upp från ettan?

På min R1:a ligger varvstoppet vid 150 km/h på mätaren. Har jag hört... :rolleyes:

(Jag har inte märkt att den mår dåligt av laglig körning. Problemet är bara att laglig körning leder till att hojen får anfall av spontangas och drar iväg lite nu och då. Det hinner jag ofta ta kontrollen över innan någon hinner se det...)

Varför skulle en motor må bra av fulltrottel/avslag?? oavsett vad den är till för . förklara gärna:rolleyes: en motor är en metalklump inte en muskel

Vad gäller de rena riktiga sporthojarna så brukar de ju kunna ha rätt höga växlar, så att tuffa runt i 30 blir en ren plåga för dig som förare. Så kökörningen blir lite dryg, om det står stilla och man inte bombar mellan bilarna i höga hastigheter.
I övrigt, håll dig i rörelse så är kylningen inget större besvär, står du stilla kommer du bli ångkokt i stället av all värmen som stigger upp på dig från motorn däremot, men det är ju lite samma för i stort sett alla hojar.

Stadkörning är en pina med R-hoj tycker jag. På landsväg däremot är det en fröjd, tyvärr extremt svårt att köra lagligt, ej heller så kul. Men man måste ju :rolleyes:

Det går att köra lugnt, min R1 fick sig en ca 80 knycksresa i närmare 30 mil förra året, förbrukning på straxt över 0,4, den har aldrig gått så snålt. MEN man sitter o såsar på hojen, nästan somnar i sadeln, en sporthoj skall ändå köras mest inspirerat enligt mig, inte för den saken att man behöver tokköra!

Du tar slut före hojen av att puttra runt i laglig hastighet/stadstrafik. Välj en fabriks-streetfighter modell av något slag så kommer det vara roligare att både köra och att betala försäkringspremien.

En del twinnar, t.ex. ducatis sportmodeller, är extra jobbiga innanför tullarna.

600kubiks sportis-radfyror mullrar inte så mycket i kökörning under sommarn, låter mer som en dammsugare :rolleyes:

Edit: eh, råkade visst citera xD

Det här är sporthoj. com, inte gubbkälke.nu.
En sporthoj ska piskas från morgon till kväll, håller du inte minst halv gas konstant så välj en Virrgo.

För den oinvigde så betyder Virrgo alltså en Yamaha Virago 535 med jätteruta, framflyttade fotreglage, sissybar och sönderborrade ljuddämpare "biltema-staylie"

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti