Hur mår sporthojar med stort R av lugn körning?

De kommer givetvis att må dåligt och ha ångest över att du aldrig vill gasa ur dem, de känner att du inte verkar tycka om dem för dem de är, om du nu skulle råka göra det någon gång (vid kanske någon "vild" omkörning) kommer de få den så kallade "bakfulle-effekten" vilket innebär att de kommer att gå dåligt nästkommande dag. Gör du dock detta alltför många gånger kan din hoj gå in i en så kallad "gas-depression" vilket är svårt att fixa då detta är ett tillstånd som är meka-psykiskt vilket oftast innebär att du måste hitta en ny hoj.

Det bästa är så klart att köra olagligt regelbundet, då slipper du alla dessa bekymmer :tummenupp

Låter som att skaffa sig ett kex, missnöjd oavsett vad man gör men kör man henne hårt ibland så fungerar hon iaf.

Det här är sporthoj. com, inte gubbkälke.nu.
En sporthoj ska piskas från morgon till kväll, håller du inte minst halv gas konstant så välj en Virrgo.

För den oinvigde så betyder Virrgo alltså en Yamaha Virago 535 med jätteruta, framflyttade fotreglage, sissybar och sönderborrade ljuddämpare "biltema-staylie"

Säger han som förlorade mot Ivan Drago...:glömdet

undra vad " hela kitet " betyder ??? :fyllisar

haha ;) Kanske inte formulerade mig så smidigt må jag erkänna! min nuvarande hoj är ju en touring/naken hoj utav R6an som jag förstått det. nu skall jag börja med slip-on tills ekonomin sjunger RR då är RR hojen "hela kitet" =):banana

Skriver ett tillägg här för alla som orkar läsa det.
Syftet med tråden är ju inte att söka info om att kör man sporthoj så skall man gasa för annars borde man köpa något annat.
Jag skrev i första inlägget att jag vill ha en sådan för utseende och ljud, men ändå hålla mig hyfsat inom lagen utan att Skada hojen på grund av det. självklart man måste känna på prylarna lite då o då när man kör sedan (typ som en läkarundersökning, kolla så att den "har alla hästar i stallet" hehe)

Last edited:
Vätskekylda fyrtaktare med fläkt ska väl vara hur lugnt som helst?
Tvåtaktare får nog bestyckas till det användningsområde de ska användas för.

Har du skinnställ med krage kilar den lätt in sig mellan hjälm och nacke i sporthojsställning. Ganska fett jobbitt, framför allt när man försöker hänga/svänga på bana men även i köer när man försöker vrida på skallen.

Ska du köra på bana så gör inte som jag. Köp en 600.

Dessutom - köper du en Sporthoj med stort R från en handlare är det en nedstrypt domesticerad och landsvägsanpassad variant av en fullblodsbanracer. Den kommer inte dö eller självmordsexplodera av normal trafik.

Skaffa en 400-kubikare från nittotalet istället. ZXR, FZR, VFR etc.
På dessa kan man ha väldigt kul även i någorlunda lagliga hastigheter, men de toppar ändå runt 200 om andan faller på.

Vad som kan hända OM... hojen är totalt felbestyckad förgasare eller insprutning OCH lager i motorn är slitna är.
För fet bränsleblandning tvättar cylinderväggarna på väldigt låga varv, vilket ökar slitaget och späder på motoroljan med bensin, vilket också försämrar smörjningen i resten av motorn.
Kör man på väldigt låga varv med varm motor blir oljetrycket väldigt lågt.
Risken finns att tändstiften slår igen om man kör långsamt med fet blandning också.

Men går motorn bra på låga varv, alltså inte rycker på grund av för fet blandning. Inga större skrammel från motorn. DÅ är det inga som helst problem att åka runt länge på låga varv. Undvik dock toklåga varv, redan vid 2000rpm och däröver blir cirkulation på både kylvatten och olja bättre inne i motorn.

När jag åkt i kortege ett par ggr så har en del triumph exemplar börjat koka så om du skall köra extremt långsamt och länge i sommarvärmen kanske du skall undvika dessa. :3freak

så länge du inte har däck och belägg som kräver en viss lägsta temp för att fungera (som ordentliga race-pryttlar gör) så kan du krypköra så länge du vill. Förutsatt att dina kylfläktar fungerar då.

Du tar slut före hojen av att puttra runt i laglig hastighet/stadstrafik. Välj en fabriks-streetfighter modell av något slag så kommer det vara roligare att både köra och att betala försäkringspremien.

En del twinnar, t.ex. ducatis sportmodeller, är extra jobbiga innanför tullarna.

Håller med. Hojen är knappast begränsningen utan föraren. En modern sporthoj klarar laglig, lågfartskörning lika bra som vilken annan motorcykeltyp. Frågan är snarare hur föraren mår av att sitta statiskt med hög belastning för nacke, axlar, rygg och armar.

Yzf R1;5969962 Däremot mår inte crossar så bra att användas på landsväg i ett konstant tempo - De mår bäst av full trottel/totalt avslag skrev:
Varför?? Har ju kört min yz250wr 1000 mil på en kolv utan problem i motard utförande på landsväg/ motorväg..
Har du prövat skälv eller pratar du bara om vad du läst/hört?
Mvh

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...