Hur många volt motsvarar 4st AA batterier

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har en elektronik pryl hemma som kräver 4st AAA batterier. Orkar inte med dessa batterier och då den alltid står på samma plats tänkte jag omvandla så den drivs av en DC/AC adapter men frågan är vad behöver den för kapacitet? 6v 1,5A?

1.5v paralellkopplat
6v seriekopplat (alla batterier efter varandra)

Är batterierna i serie blir det 6V, är de parallellt blir det 1,5V. Strömmen (el. effekten varifrån du kan räkna ut strömmen) borde stå nånstans på apparaten.

1.5v paralellkopplat
6v seriekopplat (alla batterier efter varandra)

tack!

Det är 4 batterier ligger 2 och 2 och inte på rad så alltså 1,5v om jag förstått det rätt.

6 volt ja, men det brukar inte vara så känsligt. Laddningsbara batterier är ju på 1,2 volt dvs 4,8 volt och det brukar ju inte utgöra nåt problem. Nyss bytte jag ut fyra 1,5 volts batterier mot ett laddningsbart LiFePo på 6,6 volt och det funkade också bra.

6 volt ja, men det brukar inte vara så känsligt. Laddningsbara batterier är ju på 1,2 volt dvs 4,8 volt och det brukar ju inte utgöra nåt problem. Nyss bytte jag ut fyra 1,5 volts batterier mot ett laddningsbart LiFePo på 6,6 volt och det funkade också bra.

Dessa batterier är ej laddningsbara utan vanliga AAA batterier. Spelar det nå roll?

Dessa batterier är ej laddningsbara utan vanliga AAA batterier. Spelar det nå roll?

Icke laddningsbara är ju på 1,5 volt men jag glömde ju som några var snabbare att nämna att dom kan vara parallellkopplade och då är det bara 1,5 volt totalt, eller så kan ju två vara parallella och två i serie så du har 3 volt. Kanske bäst att du lägger upp en bild.

Sitter dom monterade i grupper där dom ligger i linje med varandra och där det ena batteriets + "knopp" ligger mot det andras - "platt" så är det inte 1,5 iaf.

är dom monterade i 2 spegelvända grupper så är det troligtvis 6V, kan du även se att det byglas mellan dom 2 batteriparen vilket brukar vara ganska lätt att se så kan du vara säker på att det är 6V.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park