Hur många uppkörningar

Hur många uppkörningar behövde du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Egentligen borde jag inte fråga efteersom jag är tillräckligt nervös ändå inför måndagens uppkörning men...

Hur många uppkörningar behövde du på dig för att få körkortet på MC?

Ni som bommat får gärna skriva vad ni bommade på och hur gamla ni var när ni körde upp!

Last edited:
Egentligen borde jag inte fråga efteersom jag är tillräckligt nervös ändå inför måndagens uppkörning men...

Hur många uppkörningar behövde du på dig för att få körkortet på MC?

Fast 1984 gick det knappt att kugga.
Bromsprov från 40 på en DT 125 LC
Inget krypköra
Ingen manöverbana
(ingen garagevändning)
Samt totalt 5 minuters trafikkörning i rondellösa (då) och i princip trafiklösa (på förmiddagen) Ängelholm.

dvs fixa på första.

Last edited:
Precis, det var ju en aaaaaning lättare på tidiga halvan av 80-talet...

Nja, -82 i Luleå gick det. Bromsprov med Honda Cb 125 från ca50 på grusplan. Garagevändning gjorde vi också på grus. Man gjorde uppkörningen på en grusplan framför ishallen. Många stöp i gruset, ffa vid bromsprovet.

tog mitt 11 juni, klarade de på första! men började blöda näsblod mitt under krypkörningen, inte speciellt kul :näsblod :tungan

Tog mitt på fjärde, den 3 gången fick jag inte köra upp hojen hade vällt på släpet o en backspegel hade gått åt fanders ej trafiksäker var kommentaren o så vart man kuggad o bara se glad ut o köra hem igen. Första gången var jag på flygfältet i hudiksvall på en hoj på som jag inte alls behärskade åkte upp en vecka i juni o fixade teorin sen en vecka i augusti då det var uppkörningsdags och då jag kört alldeles för lite på den hojen så gick det inget bra o andra gången på min egna som är lite för hög o fjärde gången på en trafikskola i närheten där jag bor o på en hoj med låg sittställning jämfört med min o då satt det klockrent

OK! Så fördelningen verkar vara att ungefär 3/4-delar klarar på första. Om man då dessutom är över 30 (tror faktiskt att de är lite snällare då), har kört bil i 16 år och kör upp på en snäll körskolehoj så borde det ju rent statistiskt gå ganska bra.

Å andra sidan är statistik en vetenskap som säger att om du sitter med ena foten i en hink med isvatten och den andra foten i en hink med kokande vatten så har du det i genomsnitt ganska bra.

Jag tog 2004 som pigg 34-åring med många års erfarenhet av bilkörning.
Jag missade första, tog på andra. Jag blev kuggad på 70-bromsningen, vilket var lite surt eftersom jag blev godkänd på 50- resp 90-bromsningen.

Lycka till, det går säkert bra :tummenupp

Jag tog 2004 som pigg 34-åring med många års erfarenhet av bilkörning.
Jag missade första, tog på andra. Jag blev kuggad på 70-bromsningen, vilket var lite surt eftersom jag blev godkänd på 50- resp 90-bromsningen.

Lycka till, det går säkert bra :tummenupp

Vad kuggade du på med 70-bromsningen? Låst däck eller?

Nej, han tyckte att jag såg nervös ut, och att jag vinglade lite precis när jag stannade helt. Han sa att den inte var fullt kontrollerad.

Men som sagt, 90 var ok........ :rolleyes:

Tog mitt förra året... 30+ och satte det på första.
Hade folk före mig som va typ färska i trafiken, två killar hade bara kört bil i nått år.
Jag hade bättre flyt o följde trafiken bättre va kommentaren.

Ta det lugnt på Måndag så lär du klara det.
Lycka till!

Första uppkörningen för lätt mc (1986) satte jag på första försöket trots att jag var så nervös att jag körde mot rött på vägen till uppkörningen. Andra uppkörningen (för bil, 1988) var jag betydligt mer avslappnad och fick dessutom en väldigt laidback uppkörningsförrättare som satt med nedvevad ruta och lyssnade på radion. Satte den uppkörningen också på första.
Tredje uppkörningen (tung mc 2003) var inte heller några bekymmer trots att jag hade svårt att hålla mig för skratt när vi åkte iväg :)
Min trafikskolelärare hade berättat för mig att en av inspektörerna gärna åkte till Norsholm och fyllde packväskorna på BMW:n med rökt fisk, och det först han sade i radion när vi åkte var "Ta ut på E4:an och sikta på Norsholm..."
Någon rökt fisk blev det inte, men körkortet fick jag denna gången också. :tummenupp

Det där lät ju skitlöjligt! Körde du privat eller via körskola?

Jag körde via skola, och min lärare var ganska förbannad och hade ett långt snack med uppkörningskillen från VV.
Nästa körning (ca två veckor senare) fick jag samma kille, och då var det inga problem. Jag körde ca 10 minuter i trafik, så då kom jag billigt undan.

Två. På den första: "BRistande planering/uppmärksamhet - hindrande. Hastöverträdelse".

Han sa att jag hade fel teknik på kurvig landsväg. Att jag gasade där andra bromsade. Fattade inte riktigt vad han menade, jag tyckte jag körde rätt. Hastighetsöverträdelsen var att jag vid ett tillfälle började gasa upp strax innan en skylt.

Andra gången var det en ny kontrollant. Jag körde med samma teknik som tidigare (förutom hastighetsöverträdelsen) och blev godkänd.

Älskar sådana här trådar, känner mig så duktig!

B-kort: Första försöket.
C-kort: Första försöket.
D-kort: Första försöket.
CE-kort: Första försöket.
A-kort: Första försöket.

Har spikat varje teoriskrivning också, t.o.m. traktorkortet, så jag vet fan inte hur det känns att misslyckas!

Tyvärr kör jag ändå hoj som ett luder! :näsblod

Älskar sådana här trådar, känner mig så duktig!

B-kort: Första försöket.
C-kort: Första försöket.
D-kort: Första försöket.
CE-kort: Första försöket.
A-kort: Första försöket.

Har spikat varje teoriskrivning också, t.o.m. traktorkortet, så jag vet fan inte hur det känns att misslyckas!

Tyvärr kör jag ändå hoj som ett luder! :näsblod

skönt att du allafall är ödmjuk :tummenupp

Krävdes 2 uppköringar för mig. Körde upp förra året som privatist.

Första uppkörningen kuggade jag på kurvig landsväg samt att jag blinkade försent i en vänstersväng. Gjorde tabbarna i början av körningen men fick köra över 1 timme utöver det. Kändes lite snoppet men nu i efterhand tycker jag att kontrollanten gjorde rätt. Fick en ny tid 1-2 veckor senare med samma kontrollant och var ute på en kurvig landsväg samt tillbax till VV, tog 10 minuter sen var det klart :=).

Kontrollanten tyckte det blev för mycket moppe åka, så tips till er som skall tar körkort nu. Fega inte ur på landsvägskörningen och skär kurvor där det är möjligt

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti