Hur många P-Böter kan man få?

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
På vägen hem från jobbet så står det en bil felparkerad, den står parkerad i en "Max 5 minuter" ruta. I slutet på förra veckan så satt det 1 p-bot på bilen. Idag när jag åkte förbi så satt det en hel drös me p-böter i framrutan.

Nu till min fråga. Hur många p-böter kan man få på en felparkerad bil? Eller blir den bort forsslad till sist? Har googlat lite på det men hittade inget. Finns kanske nån här som vet...... :)

Hon Kia lär ju veta.:)

Jag skulle tro att det är sådär 1/dag eller 1/dygn.
En tjejkompis har fått två på samma parkeringsplats över en natt. Alltså en på kvällen och en på morgonen.

Bortforslad blir väl bilen bara om den står trafikfarligt eller när parkeringsbolaget tröttnar på den.:tungan

Japp, jag vet.
Du kan få max en p-bot per dygn och totalt max 5 st. Den sista p-boten klistras fast på rutan med en stark tejp. Flyttas inte bilen inom ett dygt efter det så ringer p-bolaget kommunen och begär en bortforsling av bilen. Tyvärr så är detta inget som kommunen prioriterar så det kan ta sin lilla tid ändå. Står den trafikfarligt så flyttas den av polis naturligtvis.

Japp, jag vet.
Du kan få max en p-bot per dygn och totalt max 5 st. Den sista p-boten klistras fast på rutan med en stark tejp. Flyttas inte bilen inom ett dygt efter det så ringer p-bolaget kommunen och begär en bortforsling av bilen. Tyvärr så är detta inget som kommunen prioriterar så det kan ta sin lilla tid ändå. Står den trafikfarligt så flyttas den av polis naturligtvis.

Så med andra ord kan det vara riktigt lönsamt att ta p-boten istället för att betala p-avgift i många fall... good to know :tummenupp

Japp, jag vet.

Är det så?

Jag har sett felparkerade bilar med MINST 20 p-böter. Då är det ju naturligtvis satans eget företag CARPARK som lappar här.

Är det så?

Jag har sett felparkerade bilar med MINST 20 p-böter. Då är det ju naturligtvis satans eget företag CARPARK som lappar här.

Det spelar ingen roll alls. Bara carpark som slösar på sina block. Du behöver bara betala max 5 böter (+ev försenings avgifter då) hur många lappar som sen sitter på din ruta spelar ingen roll alls. Tar du däremot bort lapparna varje dag så kan du ju få betala hela lapplisans block om du inte flyttar bilen. Å 5boten ska ALLTID klistras fast som en markering att: FLYTTA BILEN NU! Annars försvinnner den. Men carpark har jag inget för alls heller, bara ute efter att lura folk.

Det spelar ingen roll alls. Bara carpark som slösar på sina block. Du behöver bara betala max 5 böter (+ev försenings avgifter då) hur många lappar som sen sitter på din ruta spelar ingen roll alls. Tar du däremot bort lapparna varje dag så kan du ju få betala hela lapplisans block om du inte flyttar bilen. Å 5boten ska ALLTID klistras fast som en markering att: FLYTTA BILEN NU! Annars försvinnner den. Men carpark har jag inget för alls heller, bara ute efter att lura folk.

Du vet möjligen inte var man kan hitta den informationen i en juridiskt hållbar form? Kunde kanske vara intressant att veta... just in case. :rolleyes:

Japp, jag vet.

Outstanding! Tack för svaret! :tummenupp

Outstanding! Tack för svaret! :tummenupp

Vassego, men se till att parkera rätt och slipp böterna helt istället.... :pannkyss
Om nu inte timpriset är ren ocker och du ska stå så pass länge att du tjänar på att chansa och riskera en p-bot. Hatar när p-bolagen tar ut ockerpriser på sina parkeringar. Jag är absolut för att man ska ha bevakade parkeringar som kostar en slant att stå på, för att få bort alla skrotbilar som ställs upp och bara tar plats. Men det finns ingen anledning att ta ut rena ockerpriser.
Undantag för kanske innerstäder där parkeringar är sällsynta då är man ju så illa tvungen för trängselns skull.

Å 5boten ska ALLTID klistras fast som en markering att: FLYTTA BILEN NU! Annars försvinnner den.
Det där stämmer inte.
Inte när det gäller kommunalmark och andra bolag i alla fall. Kanske är det någon specialregel för Carpark.
Sista lappen behöver inte klistras/fästas på något speciellt sätt.

-5 st lappar är max.
-1 lapp per påbörjat dygn med minst 6 timmar emellan. Dvs. du kan inte bli lappad 23:59 och 00:05 efterföljande dygn.
-Efter 5 lappen så raporteras den till fordonsflyttansvarig i kommunen.
Denne börjar grotta i vem som äger bilen.
Sen skickas det ut brev till vedebörande där han/hon ombeds flytta på fordonet. Annars gör kommunen det och då kostar det extra.
Samtidigt som brevet skickas ut så rödlappas bilen. Man fäster en uppmaning på bilen att den skall flyttas (denna rödlapp kostar inget). På rödlappen så skivs även sista datum när bilen skall vara borta.
Är den inte borta på det datumet så flyttar kommunen det till sin egen uppställningsplats.
Sen har man 3 månader på sig att hämta ut fordonet eller så säljs det och kommunen tar pengarna.
Är fordonet en skrotbil så skrotas den.

Det där stämmer inte.
Inte när det gäller kommunalmark och andra bolag i alla fall. Kanske är det någon specialregel för Carpark.
Sista lappen behöver inte klistras/fästas på något speciellt sätt.

-5 st lappar är max.
-1 lapp per påbörjat dygn med minst 6 timmar emellan. Dvs. du kan inte bli lappad 23:59 och 00:05 efterföljande dygn.
-Efter 5 lappen så raporteras den till fordonsflyttansvarig i kommunen.
Denne börjar grotta i vem som äger bilen.
Sen skickas det ut brev till vedebörande där han/hon ombeds flytta på fordonet. Annars gör kommunen det och då kostar det extra.
Samtidigt som brevet skickas ut så rödlappas bilen. Man fäster en uppmaning på bilen att den skall flyttas (denna rödlapp kostar inget). På rödlappen så skivs även sista datum när bilen skall vara borta.
Är den inte borta på det datumet så flyttar kommunen det till sin egen uppställningsplats.
Sen har man 3 månader på sig att hämta ut fordonet eller så säljs det och kommunen tar pengarna.
Är fordonet en skrotbil så skrotas den.

Då gör bolagen olika tydligen.
Carpark kan inte svara för vad de har för rutiner för de verkar följa stundens impuls bara. Där jag jobbade förut hade vi de rutinerna jag beskrev förut, det var ett privatbolag.

Så, hur många kan man få under en tidsperiod innan det "händer något" då?

Har en trött jävla sur-sosse-äckel-rökar-tant med, givetvis, en röd Skoda Felica, sleten som fan. Hon får fanimej minst 3 böter i veckan på vår 10 min-zon här längs gatan. Emellanåt får hon även ett gäng på avgiftsparkeringen för att hon inte betalar för sig.

Boten ligger alltid på gatan, eller i en giganthög i hennes skabbiga baksäte. Så, uppenbarligen funkar inte det här med böter, eftersom skiten fortgår, varvid p-luffarna ALLTID är här och lappar. Så, inte fan vågar man stå en minut längre än 10, för då har man garanterat en lappjävel på rutan.

Lappsystemet verkar således meningslöst för den som verkligen borde beröras av'et.

Så, hur många kan man få under en tidsperiod innan det "händer något" då?

Har en trött jävla sur-sosse-äckel-rökar-tant med, givetvis, en röd Skoda Felica, sleten som fan. Hon får fanimej minst 3 böter i veckan på vår 10 min-zon här längs gatan. Emellanåt får hon även ett gäng på avgiftsparkeringen för att hon inte betalar för sig.

Boten ligger alltid på gatan, eller i en giganthög i hennes skabbiga baksäte. Så, uppenbarligen funkar inte det här med böter, eftersom skiten fortgår, varvid p-luffarna ALLTID är här och lappar. Så, inte fan vågar man stå en minut längre än 10, för då har man garanterat en lappjävel på rutan.

Lappsystemet verkar således meningslöst för den som verkligen borde beröras av'et.

Det är ju just att hon tar bort böterna från rutan och använder bilen mellan böterna som är problemet. Antagligen har hon redan skulder och skiter i att hon får flera. Eller så står bilen på nån minderårig. Svårt att komma åt de jäklarna.... Tyvärr.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT