Hur många påsar ur en busamotor?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja, hur många hästar kan man plocka ut relativt safe? Hur mkt pallar stakarna med? Byta kolvar eller svarva? Oringat? Sprut? Många frågor :)

Nisse Järnet skrev:
Ja, hur många hästar kan man plocka ut relativt safe? Hur mkt pallar stakarna med? Byta kolvar eller svarva? Oringat? Sprut? Många frågor :)

HAHA har du sovit under lektionerna :va

Skoja bara

Orginal kolvar och stakar är riktigt bra på busorna 350+ är inga problem
Topp packningarna kör vi cometics (av orginaltyp)
inga oringar därimot M12 bultar till cylinder å topp (dras med 11kg)

Över 600 hk pallar dock inte cylindrarna för utan kräver då att man trycker i stålfoder :) :yoparty :yoparty

Du får väl komma in på studiebesök då jag för tillfället har 3 busamotorer
och en yamaha motor nerplockade för diverse fix å turbokonvertering

Peter

Last edited:
andersson turbo skrev:

Har hayan skruv eller pinnbult till toppen (orginal alltså)?

andersson turbo skrev:

Jag har bytt från skruv till pinnbult på min motor, tyckte blev för lite gods kvar om jag skulle gänga upp. Undra hur mycket man vinner i klämkraft? Blir det lika hårt som med M12 skruv?

heliac skrev:
Jag har bytt från skruv till pinnbult på min motor, tyckte blev för lite gods kvar om jag skulle gänga upp. Undra hur mycket man vinner i klämkraft? Blir det lika hårt som med M12 skruv?

Finns inget utrymme för mutter om man kör m12 pinskruv tyvär
så därför kör vi insexskruv det känns ju lite vanskligt att dra ner i aluminiumet
men har hitills inte havererat nån gänga. På busan finns utrymme även för innsatsgänga vilket jag har provat då jag gängade fel av misstag

Gängan jag använde heter "timesert " vilket är en gängad bussning i stället för den i min mening värdelösa helicoil fjädern som förr eller senare ALLTID kommer med ut

Denna gängbusning expanderas på platts med en speciell tapp
ser ut som en gängtapp utan skär . Jäkligt bra funkar det

Vet inte hur bra med gods du har på hondan men jag har gjort ett par 750R motorer med m12 de funka kanon

Klämmkraften blir avsevärt mycke bättre än m10 pinnbult med mutter (APE)
detta har testats många gånger både i USA och här hemma

Ok..får testa detta så länge, bättre än orginal-skruv blir det ju i alla fall. Sen bör jag ju kunna öka momentet lite eftersom pinnbulten sitter still nere i blocket jämfört med skruven som "skär" sig ner. Dessutom var mitt block inte riktigt rakt vilket det är nu och det gör väl oxå lite...

Kan bara hålla med Andersson avseende gänginsatser. Kör själv med Würth som funkar på samma sätt - d.v.s expanderas på plats, och skall EJ limmas.

Dr.Bike skrev:
Kan bara hålla med Andersson avseende gänginsatser. Kör själv med Würth som funkar på samma sätt - d.v.s expanderas på plats, och skall EJ limmas.

Är det inte "timesert" som wurt säljer ? jag har för mig det

Vet ej vad de kallar dem. OM de kallar dem nåt?
Möjligt. Jag säger bara "Würthhylsor i dim x" till gubben iaf! :hihi

andersson turbo skrev:
HAHA har du sovit under lektionerna :va

Skoja bara

Orginal kolvar och stakar är riktigt bra på busorna 350+ är inga problem

Över 600 hk pallar dock inte cylindrarna för utan kräver då att man trycker i stålfoder :) :yoparty :yoparty

Du får väl komma in på studiebesök då jag för tillfället har 3 busamotorer
och en yamaha motor nerplockade för diverse fix å turbokonvertering

Peter
Tack för svaret! :) 350hk säger du, är det med standardkomp?? Hur gör man med bränslet? Vad är det för utväxling på 6:an föresten? :) Hur skulle en 350hk busamotor se ut om du skulle bygga? (vilka delar osv)
Kommer gärna och fluktar lite :D Det är alltid kul att se hur proffsen gör!

*/ ?>
Back