Hur många myndigheter är totalt onödiga?

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date

jetson

Guest
1. Hur många myndigheter kan vi stänga direckt med enda konsekvens att vinförsäljningen dippar lite?

2. Hur många procent skulle man kunna sänka skatten efter att vinpimpelmyndigheterna stängts?

3. Om vi hade haft 15% lägre skatt hade jag haft råd med fler bandagar i år.

Hur många jävla myndigheter har vi egentligen? Stäng alla!

Iaf någon som har det bra för skattepengarna :D

http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-lagger-miljoner-pa-vin-och-middagar
I slutet på maj hölls den årliga medarbetardagen
Tillsammans med kostnader för hotell för personal från kontoren utanför Stockholm slutar notan på över en miljon kronor.

Den här e skön också

I slutet på mars 2010 hyrde fem tjänstemän en isgående taxibåt för att ta sig ut till Sandhamns seglarhotell för ett internt seminarium. Pris med vin och övernattning 25.211.

Ps. Om nån har kontakter på tillväxtverket pm:a mig om dom söker öldrickare. ds'

Last edited:
"Hur många myndigheter är totalt onödiga?"

Mycket enklare att fundera på vilka myndigheter som ÄR nödvändiga!

Polisen, kriminalvården, skattemyndigheten, trafikverket, högskolan och sjukvård.

Finns några till? Sen röstar man på det parti som lovar att lägga ned resten.

Bra sida! Jag hittar direkt ca 30 myndigheter som antingen inte behövs eller har överlappande funktioner med andra myndigheter. Fast det ska inte förnekas att det vore gött och sitta av livet på någon av dessa musse pigg institutioner. Tjäna över 100 papp i månaden, semester när man vill eller alternativt låta staten betala ens lyxfyllor. Blir man uttråkad på sitt tjänsterum i gamla stan så släpper man en rejäl bomb för att jäklas med något företag alt. privatperson :dummer

Norge har ju en del sköna departement. Tidigare var 'Upplysningskontoret för ägg och kött' min favorit men härom dagen smög 'Norges_vassdrags-_og_energidirektorat' upp på ny förstaplats.
'NVE skal sikre en samfunnsmessig helhetlig og miljøvennlig forvaltning av vassdragene'

Norge har ju en del sköna departement. Tidigare var 'Upplysningskontoret för ägg och kött' min favorit men härom dagen smög 'Norges_vassdrags-_og_energidirektorat' upp på ny förstaplats.
'NVE skal sikre en samfunnsmessig helhetlig og miljøvennlig forvaltning av vassdragene'

Vassdrag betyder vattendrag, på nynorska (ifall det var oklart) och om jag vore norrman hade jag nog också velat ha lite koll på älvar och åar, de har ju ganska många...

Det allmänna myndighetsregistret, som förs av Statistiska centralbyrån, omfattade 490 statliga myndigheter i april 2010.[1] Till detta kommer de kommunala myndigheterna. - Wikipedia

Jag slår vad om att minst 450 av de är överflödiga. :smasha

Hur gör man för att få jobb på en myndighet? Ska CV:t innehåller bevis på total ignorans och att man inte kan få skrumplever?
Man skulle ju kunna bli chef på HR avdelningen med.

Flashback började på en lista för ett tag sedan. Faktum är att Tillväxtverket nämns i post 17... Nu har visst generaldirektören fått sparken men det känns inte som det ändrar något precis. Märkligt högerparti vi har i Sverige som har makten och låter det fortsätta så här.

https://www.flashback.org/t1612775

Som en liten aptitretare - hur gemytligt är det inte med en Stängselnämnd?

Wikipedia skrev:
Stängselnämnden var, fram till den 1 januari 2009, en svensk statlig förvaltningsmyndighet under regeringen (Näringsdepartementets infrastrukturenhet)[1][2] med ansvar för att avgöra tvister mellan kommuner och järnvägsbolag angående stängsel längs järnvägens sträckning. Nämnden avgjorde endast ett enda ärende, vilket skedde 1977. Det har felaktigt påståtts att nämnden inte tagit upp något fall.[3] Nämnden sågs av somliga som överflödig och som ett exempel på att Sverige hade för många myndigheter.[4][5] Nämnden saknade befattningshavare från den 18 februari 2008 till nedläggningen. Nämndens uppgifter har förts över till Transportstyrelsen.[6]

I 30 år kan en myndighet alltså göra absolut noll och ingenting innan det är motiverat att lägga ner den. Men nu ska vi inte beskylla stängselnämnden för att inte ha gjort något, de avgjorde ju ett fall 1977 :Bugar

Vi har också Statens Konstråd som har till huvudsaklig uppgift att köpa in konst till myndigheter. Eller vad sägs om Nordiska Afrikainstitutet som har till uppgift att "främja forskning om Afrika, samt att främja samarbete mellan nordiska och afrikanska forskare"? KRUS är en guldklimp också, en av de tre främsta uppgifterna är att "förebygga porrsurfning och köp av sexuella tjänster i samband med tjänst".

Last edited:
Högern klagar mest högljutt på att offentliga myndigheter suger ut de gemensamma medlen, men samtidigt har dom en inneboende motsträvighet till att bidra till offentligheten själva eftersom allt skall privatiseras, själv är bäste dräng osv. Ett roligt exempel på det är Stegö-Chilo som var minister i en vecka? En kulturminister som aldrig betalt tv-licensen och aldrig ämnar göra det heller men samtidigt är det lagstadgat att vi vanliga samhällsmedborgare skall göra det. FAIL :smasha

Flashback började på en lista för ett tag sedan. Faktum är att Tillväxtverket nämns i post 17... Nu har visst generaldirektören fått sparken men det känns inte som det ändrar något precis. Märkligt högerparti vi har i Sverige som har makten och låter det fortsätta så här.

https://www.flashback.org/t1612775

Som en liten aptitretare - hur gemytligt är det inte med en Stängselnämnd?

I 30 år kan en myndighet alltså göra absolut noll och ingenting innan det är motiverat att lägga ner den. Men nu ska vi inte beskylla stängselnämnden för att inte ha gjort något, de avgjorde ju ett fall 1977 :Bugar

Vi har också Statens Konstråd som har till huvudsaklig uppgift att köpa in konst till myndigheter. Eller vad sägs om Nordiska Afrikainstitutet som har till uppgift att "främja forskning om Afrika, samt att främja samarbete mellan nordiska och afrikanska forskare"? KRUS är en guldklimp också, en av de tre främsta uppgifterna är att "förebygga porrsurfning och köp av sexuella tjänster i samband med tjänst".

Haha... det är så sjukt.

Det är en sån gigantisk lekstuga :) .. ingen överraskning kanske, men man blir ju lite bitter när man har sånt skattetryck och man har känslan av att det mesta går till totalt värdelöst byråkratiskt bajs. Men pengarna tar ju aldrig slut.. det är bara höja bensinskatten osv så dom får leka vidare :rolleyes:

Flashback började på en lista för ett tag sedan. Faktum är att Tillväxtverket nämns i post 17... Nu har visst generaldirektören fått sparken men det känns inte som det ändrar något precis.

Tilläggas ska ju att generaldirektören har fått ett annat jobb på regeringskansliet istället med bibehållen direktörslön.

Det är ett redigt straff det.

Flashback började på en lista för ett tag sedan. Faktum är att Tillväxtverket nämns i post 17...

Tillväxtverket, Om man nu bortser från deras klavertramp så inser man ju ändå på direkten att den knappast kan ha tillfört oss den minsta nytta.

Hela personalstyrkan består/bestod väl av politiskt tillsatta individer som aldrig haft ett riktigt arbete och än mindre försökt driva ett företag. Vad vet dom om hur tillväxt skapas?

Ett riktigt tillväxtverk borde naturligtvis ha personal bestående av entreprenörserfarna personer.

Tillväxtverket, Om man nu bortser från deras klavertramp så inser man ju ändå på direkten att den knappast kan ha tillfört oss den minsta nytta.

Hela personalstyrkan består/bestod väl av politiskt tillsatta individer som aldrig haft ett riktigt arbete och än mindre försökt driva ett företag. Vad vet dom om hur tillväxt skapas?

Ett riktigt tillväxtverk borde naturligtvis ha personal bestående av entreprenörserfarna personer.

Det skulle jag vilja sätta som krav på de flesta positioner inom politiken.
Visst, miljöpartiet kan jag se som ett parti som kanske inte skall ha så jättemånga ur näringslivet då deras frågor skall ha miljön som största tyngd och inte ur ett ekonomiskt perspektiv, det skall de som ifrågasätter deras förslag ha.

Det skulle jag vilja sätta som krav på de flesta positioner inom politiken.
Visst, miljöpartiet kan jag se som ett parti som kanske inte skall ha så jättemånga ur näringslivet då deras frågor skall ha miljön som största tyngd och inte ur ett ekonomiskt perspektiv, det skall de som ifrågasätter deras förslag ha.

Jag ser inte varför ett miljöparti måste vara vänsterinriktat. Jag saknar faktiskt ett blått miljöparti. Skatter måste vi ändå ha i samhället så frågan är eg bara vad vi beskattar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman