Hur många mm däck är min på SMC BKK?

Goki

.....
Gick med
23 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 2017
Någon som kan hjälpa mig jag skall köra min första kurs med SMC BKK steg 1. Problemet är att jag vet inte vad minimi nivån på däcken är. Jag har 2 mm bak och 1,7 mm fram till sträcket (hoppas ni förstår vad jag menar). Är detta OK eller kommer jag inte att få köra med detta?

Skulle verkligen vilja slippa köpa nya däck när det är så lite kvar på säsongen :rolleyes:

Jag skall till Gelleråsen den 5/9 om det spelar någon roll...

Väldigt tacksam för svar :confused:

Grymt :Bugar

Du är säker nu så att jag inte blir hem skickad ;)

Hur många mm måste man ha på gatan?
There's your answer...

det får ju inte vara mer slitet än slitagevarnarna, dessutom så sliter det ju en hel del på däck under dagen. tänk dessutom på att om det regnar så är dom extra hårda med bra däck!

I utskicket från SMC som jag fått står det: minst 1 mm på det mest slitna stället. Ska också dit den 5/9 för steg 2.

Vid regn kan det vara bra att ha ordentligt med mönster. Men mycket hänger på instruktören hur "snäll" de är som besiktar. Jag hade godkänt dina mönster om de är som du säger (men vissa är ju hårdare än andra).

Däckmönster

Jag tycker att det är ett gränsfall men en gyllene regel är att du ska kunna ta dig dit & hem på ett säkert sätt, det vill säga minimum 1 mm kvar då du anländer till ditt hem efter en trevlig kursdag med SMC.

Det är alltid huvudansvarig för BKK som vid minsta tvivel eller funderingar kring
tveksamheter vid besiktningen av de fordon som skall få köra på banan.

Skulle det mot förmoda bli regn så ligger framdäcket lite i farozonen
för att kunna användas på ett säkert & tryggt sätt.

Även i steg 1 på BKK så kommer du att avverka en hel del däck under dagen
& frågan är om det är sol eller regn när du ska köra hem?
Att ha dåliga däck är rätt visset att köra med.
-det är lite halare :tummenupp

Jag hade bytt mina däck om jag varit som du, trots att jag kör min mc på släp till & från kurstillfällena.

Ta även en kolla på det övriga så som bromsbelägg oljeläckage med mera.
allt som har med säkerhet inför en kursdag.
Är inget kul att få köra hem igen pga. sådan enkla saker som slitna däck eller bromsar ju.

Gör som jag är du det lilla minsta tveksam på om det ska klara sig med däck eller bromsbelägg etc. se till att byt det innan du åker eller kör till kursen.
på så sätt är du på den säkra sidan ju.

Lycka nu till på SMC BKK kursen & ha en trevlig dag ...
Trevligare eller roligare kan man knappast ha med kläderna på.
Det är hög trivselfaktor på SMC BKK kurser....:yoparty:tummenupp

// Mats Webmaster SMC BLEKINGE

Tack alla för era svar. Det verkar som att nya däck är rekommendationen speciellt om det är regn :(

Jag servade hojen precis idag 1200 mil servicen och allt var i sin ordning med olja, bromsar osv (SMC listan) mitt ända tvivel var däcken det verkar som jag får beställa ett set med Maxxis däck från hojdäck :)

Längtar till nästa helg skall verkligen bli hur kul som helst :tummenupp

Den delen av däcket jag använder på bana har inte speciellt mkt mönster ju ..hmmm

Jag är inte sugen på lägga ut 2100 när jag ändå har 1,7 mm till slitagevarnarna i mitten har mer på sidorna... detta var jobbigt

Jag trodde att man alltid räknar till slitagevarnarna sedan är ju dom inte lagliga mer ;)

Är du osäker så byt! Varför tveka om du e osäker? Bättre att vara på den säkra sidan allra hälst säkerhetsmässigt för din och din omgivning!

Är det 2,7mm kvar på mitten och bra mönster på sidorna skulle jag åkt på dom,sliter inte på mitten på bana.

Har du 2,7 på sidan och ska köra en dag för första gången skulle jag nog köra på dom oxå med viss reservation för hur hård du är på däck(mjuk eller hård körstil)med mjuk körstil räcker det.

Henrik

Jag kör med däcken jag har, jag kör inte så hårt...

En annan fråga hur många mm är nya däck är det som bil 6-7mm?

Last edited:
Tack alla för hjälpen... Men idag rasade kopplingen jag hoppas verkligen att Honda Center kan hjälpa mig på en vecka :mad::confused:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti