Hur många mil körde du i dag?

Jo, det är ju bra att det finns bönder.
Men MÅSTE faktiskt alla gamla traktorer läcka så inåt? När det är 2dm breda oljeremsor i flera kilometer.
På många ställen.

Som du säger, det måste ju vara billigare att byta ut någon tätning än att pytsa i mer, för det måste ju vara någon liter?

*ALLA* läcker nog knappast... Något måste blivit fel. Ingen låter en traktor läcka på det viset. Men sen ska man upptäcka att det läcker först. Sen ska man ta hem eländet till verkstaden etc. Inget man lagar i fält.

Sen att det läcker lite från dom gamla är bara normalt. När du jobbat i 60 år så får det vara lite slitet. Jag kör fortfarande med maskiner från slutet på femtiotalet. Volvo BM! 💪 Men inte som du skriver. Då blir det verkstad. Se tidigare text.

*ALLA* läcker nog knappast... Något måste blivit fel. Ingen låter en traktor läcka på det viset. Men sen ska man upptäcka att det läcker först. Sen ska man ta hem eländet till verkstaden etc. Inget man lagar i fält.

Sen att det läcker lite från dom gamla är bara normalt. När du jobbat i 60 år så får det vara lite slitet. Jag kör fortfarande med maskiner från slutet på femtiotalet. Volvo BM! 💪 Men inte som du skriver. Då blir det verkstad. Se tidigare text.
Hur är det med oljetrycksmätare i traktorer, finns de ? Ute i åkern går det ofta tungt och då rusar oljan ut i en väldigt fart och kan skapa stor förödelse för bonden.

Hur är det med oljetrycksmätare i traktorer, finns de ? Ute i åkern går det ofta tungt och då rusar oljan ut i en väldigt fart och kan skapa stor förödelse för bonden.
På motorn ja. Men sen om dom fungerar eller inte efter SEXTIO år är en annan sak. Tändningslampan på en av mina traktorer från 1956 är iallafall obytt. Oljetrycksmätaren sådär. Men tar man av ventilkåpan sprutar den iallafall olja så jag utgår från att den har tryck. 😆

Men jag har inga nya traktorer. Dom kostar för mycket för att motivera ett inköp.

Ca 10 mil blev det nog. Västmanland. Testade att ta ut nya cykeln på grusvägar och passage av bommar där man tidigare fått kämpa mot vikten med den förra.

Låg vikt är verkligt plus när det börjar bli stök. ABS:när också mycket bättre på grus, denna låser däcken mer rejält istället istället för att bara ”glittra” utan någon speciellt bromsverkan.

IMG_5908.jpeg

Inte idag, men väl i helgen. 138 mil till Norge. Kom till Alvdal som längst, i höjd med Sveg och Lofsdalen ungefär. Där tog jag hojen upp på Tronfjellet (1666 m ö h) med min tungt packade landsvägshoj och vanliga landsvägsdäck. Gör inte som jag.

Såvida du inte kör en off road-kittad hoj med låg vikt och rejäla nabbade däck. Grusvägen upp till toppen var (nästan) ok till en början men ju högre man kom desto jävligare blev det. En osund blandning av mjukt grus och rullgrus, kombinerat med kraftig stigning och hårnålar med (grovt!) rullgrus. Riktigt jobbigt och svårt. Tänkte flera gånger att "nu går jag omkull om jag bara har lite otur eller klantar mig en smula". De var svettigt, trots svinkall vind.

Väl uppe på toppen var utsikten magisk, man ser ganska långt på en höjd av 1660 meter. Däremot var det svårt att parkera för att ta bilder. Gruset var löst och mjukt, skulle det hålla för sidostödet? Och vinden var så kraftig att det fanns viss risk (liten, men ändå) att hojen skull kunna blåsa omkull ifall man parkerade "fel". Så vi körde nedåt igen. I branterna med rullgrus. En pärs.

Får göra ett nytt försök en annan gång. På en endurohoj i så fall. Då blir det annat av!

Vägen när den var som bäst. Så bra att man kunde stanna och fälla ned sidostödet. :) Tog inga bilder där det var som svårast. I de partierna handlade det mer om att inte bli ett ärende för bärgare och försäkringsbolag.
View attachment 521599

Man kunde inte klaga på utsikten.
View attachment 521600

Syns svetten? Jaså inte... :)
View attachment 521601

Du är en förebild.

Gör som du!

Med vänlig hälsning,

Tog en dag ledigt…28 mil i skönt oktoberföre och imorgon skall man vända hem och minst 25-30 mil till. Kan nog landa på över 700 mil på Panigalen i år om oktober håller sig bra.

Bifogat

• IMG_3009.jpeg
    IMG_3009.jpeg
    5.5 MB · Visningar: 6
Var så fint väder, blev att passa på innan det blir kall kallt på cykeln å jägarna skall ut i skogen å jaga älg. 10,5 mil visade trippmätaren på. Fokus blev i skogsområden runt Surahammar och Hallstahammar.
Rätt lyxigt att kunna svänga in på betydligt smalare och besvärligare stigar mot förut och inte besväras av vikt och låg markfrigång.
Kör för det mesta själv, så man får ju undvika de värsta ställena. Hittade en stig med redigt mycket geggamoja som var riktig hal och rolig, bangade en bit in då jag kört fast förut och tvingas gå ett par km för att hämta hjälp :)

IMG_5919.jpegIMG_5921.jpegIMG_5925.jpegIMG_5927.jpeg

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...