Hur många mil körde du i dag?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Var du inte orolig att en ZX6R som gått 7000 mil skulle vara helt sopslut?

Eller omformulering - hur hade du vetat om den var slut?

För egen del så har jag svårt att greppa sådant, en mjuk dämpare kanske skulle vara sån, för man har ingen referens på hur en frisk är t.ex.
Jo det var jag. Dock var det några saker som övertygade. Säljaren verkade ärlig och sa att allt funkar och den går klockrent. Har repor på plats x med mera. Jag kommer dit och allt stämmer. Sen är den strypt så jag inbillar mig att det är bättre.

7k mil är ju inte så jäkla mycket ändå. Beror helt på hur dessa mil uppkommit.

Gällande dämpare, bromsar och sånt är jag inte för petig. Känns de bra och fungerar så är jag nöjd. Ska inte racea med hojen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här kommer den!
View attachment 484136
View attachment 484137
ZX-6R -95. En riktig SportHoj!

Helt galen power så den är nerstrypt från 77kw till 44kw. Då snackar vi SportHojs-kw, inga lame touring-kw. Gör typ 180 på neutralen. Har lite repor och sånt men det är vanligt på denna modellen då man överstiger mach ett så sliter en sonic boom lite på plasten. Testades såklart på riksvägen tidigare idag.
Avgasröret ser ut som en bazooka men låter som 500 smattrande AK4.

Jag har alltid varit kär i just den modellen och färgsättningen, så riktigt jäkla 90-tal. Kommer antagligen mest ha den till att glida runt i shorts och tisha och käka glass några gånger per år.

24 mil avverkade på SportHoj. Svarar gärna på frågor om detta unika fordonsslag.

Edit: Innan någon kommenterar droppen under SportHojen så var det jag som spillde bensin vid tankning. Att man ska behöva hålla på med den söliga korven helt själv.
Se nu till att föda den med E5.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
16 idag.

Upp till MC-Konsult, men fan.
Triumph och Honda får det ju inte att rycka i plånboken direkt.
Speed Triple, visst. Men resten?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alltid e10. Greta ❤️
Det var inget skämt.
Kollade listan för mc som är klassade för E10 och där var den inte med.
Tänker inte tjata.
Rekommenderar starkt att du matar den med E5, 98 oktan om du är rädd om slangar och förgasare. Bara fördelar. Din hoj, ditt val.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Blev 60 mil igår och 55 mil idag är på min årliga Tysklands runda och för en gångs skull träffat rätt med vädret idag mellan 14-20° hela dagen. Tidigare år har det ibland varit skyfall eller 35° varmt. Känns som att det blir en bra helg
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
9 mil med Triumph Sprint. Gamla Sötäljevägen, lite omvägar t Rosenhill, bulten och hem via V-Haninge och sedan Tullinge på en bakslinga!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
8 mil på en lånad Dragstar. Folk verkar förvånade att de ganska bekvämt går betydligt fortare än 65...
b41b0bc63360245fb63fbcb0026d6c30.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
7 mil med XT660R. Pinsamt få av dessa på grus, Men fick se två kompisar fulmeka med en hoj. Jag drack kaffe, rökte och försökte göra mig lustig. Gick sådär.
Brölloppsdag så in på blomsterhandeln och köpte en bukett ”som måste gå ner i toppboxen på hojen därute”. Hon såg lite förundrad ut, men tog ögonmått och grejade det galant!
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ca 10 mil som vanligt. FZ1:an fick sträcka ut.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
65 mil

IMG_0234.jpegIMG_0235.jpeg

Klämde min 20:e hufvudstad på egen hoj idag. Det blev Oslo. Har varit här några gånger tidigare men inte med hoj. Rusningstrafik en tisdag var ingen höjdare. Dessutom regnstänk och svalare än hemma.

Fikade lite vid en åker före Oslo, in i Oslo, ut ur Oslo, åkte lite på måfå, åkte lite fel, åkte på småvägar pga omledd trafik pga vägarbeten, underhåll samt nya vägar som norrmännen så väl behöver. Fint ska det va och fint blir det.

Lätt regn, lätt regn och samtidigt kvällssol och sedan bara kvällssol.
Nu är jag i Drammen, på en camping. Äntligen tält! 14 grader ute, 17 inne. Perfa.


IMG_0236.jpeg
IMG_0237.jpeg

Det duger en tisdag. ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
30 mil, Drammen-Röldal.
Lite tidigt på säsongen kanske. Tog ingen bild på snön där snöslungan fräst fram men uppåt tre meter som mest.
Mycket vägarbeten med rödljus och vid 3-4 av tunnlarna så det var väntetid och ”fölgebil”.
Varmt och skönt nere i Röldal.
Fint som fan. Jävla Norge :D Trevliga är dom också. Å int fan kör norrmännen som svin på svenska sidan. +/- 3-4 km/tim. Kanske är det värre på västkusten.

Synd att vägen mellan Södertälje och Arvika är så himla tråkig. Nu ska jag inte åka till Oslo fler gånger så det blir via Dalarna nästa gång. Ok, ot.




IMG_0253.jpeg
IMG_0252.jpeg

22 grader nu. Helt ok.
IMG_0254.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
55 norska mil, dvs 40, 50, 60, 70 och 80 km/tim. Varav några med ledebil. Iofs en kort bit på 100 och 120–vägar. Man får hålla i sig.
Snopet att se en mc-polis i kön när man blivit lotsad genom en tunnel. Han morsade tillbaka i alla fall.
Kallt inatt tydligen, -0,8. Med en dunsäck från 1981 så var det inga problem. Biltemas aluminiumfilt isolerade nog lite. Och det nya självuppblåsande liggunderlaget från… just det, Biltema, jag det var mjukt och skönt.

Lysebotn har jäkligt sköna böjar på nervägen. Inte samma flyt upp men öppna spjäll gjorde det lite kul uppåt också.
Sen går tillbakavägen alltid fortare. Det är sen gammalt.
Min gamla omlödda inne/utetermometer visade som minst 3,9 plus. Annars var det 5-8 grader uppe på fjället. Inte så jäkla varmt sen heller. Regnjacka, -byxor och -handskar fixade det värsta.

IMG_0257.jpeg
IMG_0259.jpeg
Mäktiga berg här och där. De gör sig inte på bild. Jag har fyllt kvoten av snö, fjäll, forsar, vattenfall, kurviga småvägar och branta stup och vägar.

IMG_0261.jpeg
Fotograf i bild. Lysebotn står det på skylten

IMG_0262.jpeg

IMG_0263.jpeg

Tänkte hoppa över den ”obligatoriska” turistbilden men va fan jag är ju turist.

Som sagt, det är jäkligt fint i Norge över lag, inte bara det exceptionella. Och dom är trevliga. Lämnade hjälmen på hojen när jag var in och handlade. Lite jobbigt att bli av med den. 17 mil in till Oslo. Bra också att hojen stod kvar med tändningsnyckeln i.

Vet inte vart jag ska åka imorrn. Sånt är skönt.

Märkligt att dieseln ofta är två kr billigare än 95.
95 kostar ca 19,50 eller ca 21,50. Nu drar ju hojen under 0,4 så det kvittar. Går sällan i mer än 16-17 liter (av 20).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top