Hur många mil körde du i dag?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tolv mil idag. Sju grader. Åkte runt i stan och kollade julstressen. Hittade ingen stress. Stockholmare är trevliga. Även de inflyttade norrlänningarna och göteborgarna. Man blir som man umgås. Noterade att modet fortfarande föreskriver svart jacka och svarta byxor. Det hade alla. Naturligtvis svarta skor, svart mössa och matchande handskar/vantar. Jag körde också svart från topp till tå.

image.jpeg
Jag är dålig på kyrkor. Var tvungen att kolla närmare. Japp Hedda Elionora Feskekyrka.

image.jpeg
Letade upp kontrasten. The road to nowhere. Soligt, varmt och tyst. Spår av hEstar.

Ja det duger en lördag i december. Det vankas normala vintertemperaturer det blir nog inget åkande på ett tag.
Tre hojar såg jag. En BMW med alla packväskor satt fast i trafiken på Birger Jarlsgatan. Jag körde om rätt enkelt på insidan. :D En Honda eller Yamaha 600 streetfighter körde mot rött på Ulvsundavägen. Sen en gubbe på en CB500X på Örbyleden.
Kawan såg ut att behöva en tvätt när jag kom hem...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Körde ca 300 mil i huvudet när jag satt och läste Pledians utmärka resebloggar. Norrlandsresan brukar jag återkomma till, den är lika underbar varje gång. Hoppas allt är bra med han, inte sätt han skriva här på ett tag.

Debuten i Indien är även den obetalbar.

Det där med att klyva en älg med en CX500 var nog suboptimalt. Blev sparsamt med inlägg efter den dramatiken, om jag minns rätt. Gillade hans vänliga och alltid försonliga hållning.

En stenhård äventyrare med soft stil!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Debuten i Indien är även den obetalbar.

Det där med att klyva en älg med en CX500 var nog suboptimalt. Blev sparsamt med inlägg efter den dramatiken, om jag minns rätt. Gillade hans vänliga och alltid försonliga hållning.

En stenhård äventyrare med soft stil!
Och han beskriver så himla bra hur han resonerar och hur han uppskattar det lilla i naturen många förbiser :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Och han beskriver så himla bra hur han resonerar och hur han uppskattar det lilla i naturen många förbiser :)
Det avslappnade förhållningssättet till lagar och förordningar, utan att vara provocerande vild.

Är han inte ryss till härkomsten? Förklarar kanske några anomalier...

Hur är det Pledians, var blev du av?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ni som är ute och kör på vinterhalvåret så här på stan, sköljer ni hojen när ni kommit hem? Tänker på saltet på vägarna.
Ja jag tvättar den att bara spola av funkar dåligt. Bilen kunde jag iofs spola av i hjulhusen på och dra av framrutan med en svamp. Att köra från varmgarage hemma till varmgarage på jobbet är betydligt sämre än att ha den ute hela vintern. Nu har jag ingen rost på min Passat -00 som jag köpte -04.

Vattnet går inte att reglera utan det håller 30 grader enligt en skylt.

På hojarna kör jag avfettning. Den på bilden är bra. Sedan diskborste. Mer avfettning om det behövs. Ja ni vet hur det går till.
Tvättsvamp och vaxshampo.
Sämskskinn och microfiberduk.
Jag körde kedjespray efter tvätt. Brukar dra med tandborste efteråt för att sprida den bättre.
Hade det varit 22 grader i skuggan och kvällssol nu kunde det blivit lite mer puts och vax.

När jag kan köra hela vintern brukar jag köra svinto på aluminium om det är flammigt eller matt. Blir ju enhetligt. Sedan på våren går det snabbt att polera upp med autosol på den lilla skumgummirondellen på skruvdragaren.
Nu ställde jag på Kawan 25 sept så den har inte oxiderat ännu.

Detta är en -82a så 40 säsonger har den gått.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


image.jpeg
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Körde Hondan tur å retur till jobbet. För tvätt. En hel km. men halt som f-n.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
3 mil på Suzuki 250 1980 tvåtakt i sällskap med två brölande KTM:er genom Stockholm med fikastop på café Jiffy på Hornsgatan. Halvljuset försvann, helljuset försvann, men det går att ta sig hem på parkeringsljuset!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lambretta-klubben bjöd in till nyårstur och jag hängde på med den gröna Vespan. Blev 4-5 mil i +7. Helt ok temperatur för en kortare sväng.

Fotobevis bifogas. Det som (inte) syns i bakgrunden är Göteborgs hamn. Ganska dimmigt alltså. Vi hörde flera fartyg på älven 100-200 meter från kajen där vi stod, men såg dem aldrig. Tjocka De Luxe!

Västkustvinter... Frost och snö ena dagen, +7 och dimma andra dagen.
Inget klimat för veklingar! :)

1640998138716.png
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top