Hur många mil är långt för en mc?

Tja, min FZR hade rullat 3500 när jag införskaffade den för tre år sen nu är tickar den över 7000 snart med kärlek, olja och lite skruvande så ska jag nog få den över 10000 med... Första året med den rulllades det ca 250 mil... Förra året var det 1250 och hittills iår snart 1500 och säsongen har långt kvar än. Fordon ska köras :yoparty:banana

Vad som gjorts på den är:
Ställt ventiler
Bytt topplockspackning
Packat om gafflarna
Regelbunden service
Renoverat frambromsarna

Tja det var väl allt...
 
Last edited:
förra året när jag var på tuvängen knix, så var det en äldre herre med en gammal honda som han hade ägt sen den var ny, en 80-talare den hade gått över 17k mil:tummenupp
 
Man blir förundrad ibland på blocket annonser.
- 01, 1000 mil, nytt drivpaket, täta oljebyte, aldrig bankörd.

Inte ens det är ju helt orimligt. Själv har jag kört 50 mil med gathojen i år, och det blir kanske max 50 till innan säsongen är slut. Har man fler än en hoj behöver det inte bli så många mil per styck.

Min gamla ZXR 750 -89 fick för övrigt ett mystiskt haveri vid ca 10000 mil av en sträckare som sträckte kedjan som drev oljepumpen. Fixade det själv hyggligt billigt, men på verkstad hade det kanske blivit för dyrt, så det var väl gränsfall för den hojen om det var värt att fixa. Nyare hojar tror jag dock går längre än så utan större problem.
 
Last edited:
min hojj hade enligt mätaren gått ca 3000 mil och är av årsmodell 81. Ägarprotokollet visade att samma en ägare hade ägt den i 20+ år. Jag var lite nojjig att den hade en skruvad mätare alternativt att den slagit runt vit 9999 mil men när jag gjorde mitt första däckbyte så upptäckte däckbytarkillen att däcken var av årsmodell 83 fram och 87 +- nånting bak, så jag slutade att nojja :P hur som helst så funkar den klockrent och har i dagsläget snart passerat 4 tusen mil. Finaste motorcykeln jag ägt!
 
Bytte precis till mig en GSXR 600 -01 med 6000mil på mätarn. Nu visserligen nerdrevad 2 kugg så den har väl inte riktigt rullat dom milen men den känns kanon i motor och låda :)
 
Som Slif säger så är ofta däcken en indikation hur mycket hojen gått/hur länge den stått.

För övrigt skiter jag rätt mycket i mil, det säger rätt lite om skicket. Som min ,nu mer tyvärr bortgångne, farfar alltid sade:
"Många mil och få år är ett omtyckt och välskött fordon".
Ligger en hel del i det.

Mår ju satan dåligt av den videon. Känns ju som någon begår ett mord. Den hojen med rätt hantering hade fått många att le :)

En av anledningarna att jag aldrig igen köper en begagnad sporthoj. Sedan stärker detta klipp bara min åsikt att folk är dumma i huvudet tills de bevisat mig motsatsen.

Fanskapet i filmen borde ha stryk för övrigt. (Då talar jag inte om den oskyldiga Yamahan)
 
Last edited:
En japansk radfyra (MC) tycker inte jag passar riktigt in i den jämförelsen. Inte om man ska hitta slitagenivå på motorn iallafall. Då tycker jag snarare att man bör multiplicera med ett tal mellan 3 och 4.
Min fd arbetskollega körde sin CRB1000F i 11000 mil utan annat än oljebyten och slitdelar. Den gick från mars till november varje år med kallstarter och allt. 3 år efter att han sålt den såg han hojen igen, och ägaren hade fortfarande inga problem med den. Det är inte så många bilar som klarar sig problemfritt motormässigt i 60 000 mil (dvs 5x12000 mil).

Men en Honda CBR1000F är ju som en gammal mercedes diesel ju, rena evighetsmaskinerna. :tungan Tror det ända som skulle kunna ta död på en sådan skulle vara att ramen rostar av :)

Men gud, var är min hagelbrackare? Jag mår innerligt illa av att se detta! Även om han är packad och har ADHD så har han inte rätt någonstans :( THE HORROR!!!!!!!!!!!!

Det där borde klassas som våldtäckt!

Fick dock mig att inse vilken empati man har för dessa tvåhjulade vidunder som man har växt upp med här i livet.
 
Last edited:
Karling har kört 13 000 mil med sin Harley Shovelhead, and still kickin. Dessutom mestadels med sidvagn :tungan

Jag tror att japssporthojar har ett enormt end of life span, men är svåra att renovera. Så vad gäller japssporthojar och andrahandsvärde så tror jag att det är ganska myckat beroende på hur man behandlar hojen. Svårt att ens för en skillad mekniker att få ordning på en topp där kammarna är lagrade direkt i aluminiumet. Inte lösa lager som på tex HD, Ducati, Guzzi eller BMW
 
Last edited:
Last edited:
Karling har kört 13 000 mil med sin Harley Shovelhead, and still kickin. Dessutom mestadels med sidvagn :tungan

Jag tror att japssporthojar har ett enormt end of life span, men är svåra att renovera. Så vad gäller japssporthojar och andrahandsvärde så tror jag att det är ganska myckat beroende på hur man behandlar hojen. Svårt att ens för en skillad mekniker att få ordning på en topp där kammarna är lagrade direkt i aluminiumet. Inte lösa lager som på tex HD, Ducati, Guzzi eller BMW

Sitter det inte vanliga glidlager till kammarna på japanare?
 
Min erfarenhet säger att det är sämre för fordon att dom inte används.

När jag började köra hoj i mitten på 70talet så hade jag 60tals Triumph T120. Körde massor och hade väldigt lite problem (värst var ett ekerbrott på "kärrekrade" bakhjul och kopplingsvajrar)

Jag har alltid kört massor av båt eftersom jag långa perioder bott på en ö. Alltid kört Evinrude eller Johnson utombordare på pendlingsbåtar utan att serva dom regelbundet. Väldigt lite problem.

Kör nu en Speed triple -06. En ägare servad enligt boken 7910 mil. Förutom en garantigrej bara bytt däck, drivpaket och bromsbackar.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top