Hur många lektioner ?

Gustafsson

Skrapar tungan...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
no bike
Tjena grabbar!

Jag har nu fått en uppenbarelse att i sommar skall jag ta mitt A (obegränsat)

Nu är det så att jag har kört hoj innan inte mycket men jag "kan" köra, har dock aldrig kört en såpass "motorstark" hoj.
Jag hade tänkt att grejja teorin ensam utan körskola.

Jag har trafikvett o trafikvana då jag har haft mitt B-kort i snart 3år.

Men det jag hade tänkt är att försöka klara körkortet för runt ca. 6000:-

Jag hittade en trafikskola i Eskilstuna som tar 10st lektioner för 5200:- o det lät ganska bra, men tror ni att man kommer klara körkortet på ca. 10 lektioner á 60min ?

Nu vet jag att det är en fråga från person till person men hur många tog ni och vad hade ni för tidigare erfarenhet ?

Mvh CR ( som lider av 2-hjuls abstinens)

Jag tog 2 dubbel lektioner, Missade dock första körningen men sen fixade det sig, öva själv istället då du lärt dig på skolan vad som krävs körlektioner kostar faan

jag tog 3 lektioner och fixade de. dock kugade jag uppskrivningen 2 ggr men de va för att jag inte pluggat så mycke.. tyckte de räkte me att ha haft bilkort sen 98 och bara plugga teorin för mc men sås va inte fallet...

just hojbiten hade jag alldrig kört landsvägs mc dock tävlat i enduro i ca 6 år..

Körde ni båda upp som privatister ?

Hmf, just nu låter juh 10st lektioner som tok för mycket, men jag kanske behöver det...(lr neee) :rolleyes:

coolrider skrev:
2091980 Körde ni båda upp som privatister ?

Hmf, just nu låter juh 10st lektioner som tok för mycket, men jag kanske behöver det...(lr neee) :rolleyes:

Enda sättet att köra utanför skolan, verkar vara extra grinit mot privatister

Om du har MC-vana sen tidigare så tror jag att du klarar det på 10 lektioner utan problem, kanske mindre t.o.m. Tänk bara på att uppkörningen är dyr om du ska låna körskolans hoj (typ 1700:-)

coolrider skrev:
2091964 Tjena grabbar!

Nu är det så att jag har kört hoj innan inte mycket men jag "kan" köra, har dock aldrig kört en såpass "motorstark" hoj.

Jag hittade en trafikskola i Eskilstuna som tar 10st lektioner för 5200:- o det lät ganska bra, men tror ni att man kommer klara körkortet på ca. 10 lektioner á 60min ?

Nu vet jag att det är en fråga från person till person men hur många tog ni och vad hade ni för tidigare erfarenhet ?

Jag tog miyy kort förra sommaren och hade endast erfarenhet från moppetiden samt en hel del crossåka. Mitt tips är att det skadar aldrig med en eller två lektioner extra! Man är inte Rossi direkt, tyvärr :3freak

coolrider skrev:
2091964 Tjena grabbar!

Jag tog ca 4 lektioner körning och jag har inte ens kört moped förut.
Däremot fick jag lägga ner mer arbete på manöverbanan.
Så ng tycker jag 10 lektioner låter mkt om du kört hoj förut.
Borde räcka med att du kör mkt privat och att du finslipar detaljer som kanske uppkörnings lärarna inte gillar.

Lycka till!
/m

5 dubbel lektioner blev det. Klarade uppkörningen utan problem. Hade säkert gått med mindre körningar, men vara snål med körningarna tycker jag verkar meningslöst. Speciellt om man skulle kugga pga det och få betala ännu mer.

Jag klarade mig utan någon lektion. Endast en hygglig farsa som ställde upp på att övningsköra varje dag i två veckor. Har man bara någon att övningsköra privat med så är det inga problem.

En uppkörning kostar ju ungefär som en dubbellektion, sås som jag såg det kunde jag gott kugga ett par uppkörningar o ändå tjäna på det. Nu blev det så att jag missade min första o klarade på andra försöket. Det tack vare att jag frågade ut första uppkörningsförrätaren (eller vad de heter) om vad jag borde tänka på och han berättade allt som var tveksamt med min körning. Sen var det bara att öva på det! :)

Mitt kort kostade 2400 har jag för mig.

Känns ju om inte annat riktigt nice att snuva de där pengasugande körskolorna på några tusenlappar, de tog alldeles för många sådana av mig när jag tog mitt B-kort :huvet

coolrider skrev:
2091964 Tjena grabbar!

8 st 2*40 min lektioner behövde jag, å det kostade 420 kr per 40 minuter = sammanlagt då 6700 kr plus vad det nu kosta med lån av hoj på uppkörning.
Jag hade aldrig kört en hoj innan (men självklart en hel del moppe i yngre dar) och jag körde inget privat då jag bor lååååångt ifrån alla handledarkandidater! Men jag hade suttit bak på polarna rätt så mycket så jag tänkte att "jag kör som dem för de kan ju detta med att köra hoj" och det funkade! Bara teknikkörningen jag hade lite problem med så det fick "nötas" in.

Det är ju inte så jävla svårt när allt kommer omkring. Jag sa till körskolan att "Jaja för i helvete jag har övningskört med farsan en hel del" så att de inte skulle försöka lura på mig "Du vrider här längst ut på styret, på det så kallade gashandtaget, för att variera mängden bränsla som sprutas in i motorn"-extralektioner bara för att jag var grön.

Så 3 min efter att jag för första gången satt på "förarplats" var jag ute i trafiken o härja :Rockbanan

Teorin klarade jag av själv, slöseri med pengar att köra det på skola!

Lycka till!

Last edited:
Som någon skrev tidigare hade jag också ett gäng års enduro/crosskörning bakom mig när jag tog a-kortet. Körde väl ca 5-6 lekioner och det funkade för mig. Men jag tyckte inte att enduroåkningen gjorde någon nytta alls! Ja, man visste ju var allt satt på hojen och vad som händer när man rycker och sliter i reglagen men i övrigt spelade det ingen som helst roll tyckte jag.

Jag hade aldrig kört hoj eller moppe (3 gånger kanske) innan jag tog kortet förra sommaren, och jag tog 6st 80min lektioner. Övningskörde ganska mycket privat, i synnerhet manöverbanan. Landsväg var inte så svårt när man väl vant sig vid att man sitter på en motorcykel och inte i en bil :)

Imorgon ringer jag till VV och till körskolan här i nynäshamn o kollar vad dom tar för några priser osv.
Om dom är hutlösa så blir det eskilstuna!

Nån som vet om jag skriver teori NU innan jag fyllt 21 (3:e juni) om den gäller för A obegränsad också ?

En 20 timmar på moppe var min erfarenhet.
0 Lektioner
Körde en massa teknik på flygrakan.
Skrev upp o körde upp kostade tot 1250kr + soppa.

Har du hojvana sen tidigare så kan det nog gå.
Vad många här inte tänker på "TROR JAG" är att det kom helt nya manöverprov 2005.
Det är inte lika enkla prov som tidigare... Då kunde man köra upp med en gml gsxr1100 från 95 som jag gjorde när jag tog om mitt kort.
Idag bör du ha en hoj som är mer lättmanövrerad för att klara teknikbanan. Sporthojar har inte tillräckligt styrutslag.

Visst svider det för stunden att pynta flera tusen för körkortet. Men glöm inte att det du lär dig på en körskola kan rädda ditt liv.
Samt även om det skulle kosta 20 000 kr att fixa körkortet så kommer du troligtvis ha det i många år framåt. Slå ut kostnaden på alla de åren så ser du att det inte rör sig om så mycket pengar...

20 000 på 10 år. Det blir 5.70 kr/dag

Bara en tanke.

Det jag vill säga är att ta så många lektioner som det behövs.

Lycka till

Började plugga teori en Torsdag, skrev upp dagen efter..klara det :tummenupp

Körde tre lektioner (ink uppkörning) på körskola...Klarade det...

Övningskörde dock 600 mil privat med Farsan innan uppkörningen så man hade ju varit ute en del i trafiken och fått lite rutin iaf.. så mitt tips är att kör så mycke man orkar och vill privat. och finslipa på skola!

Lycka till!

..

tog 8 dubbellektioner,hade åkt cross,moped ,trodde jag skulle klarat på ca 5 lektioner , man var inte så duktig som man trodde man var .inte jag iallafall.
men vad f.. nu har man ju kortet iallafall

coolrider skrev:
2092137 Imorgon ringer jag till VV och till körskolan här i nynäshamn o kollar vad dom tar för några priser osv.
Om dom är hutlösa så blir det eskilstuna!

Nån som vet om jag skriver teori NU innan jag fyllt 21 (3:e juni) om den gäller för A obegränsad också ?

Japp, teorin gäller fortfarande. Jag gjorde samma sak förra sommaren :)

Back