Hur många lektioner ?

Jag hade haft mitt B kort i typ 2år sen bestämde jag mig för att ta mc kort. Jag körde 4 mc lektioner sen klarade jag det utan probs. Hade endast kört massa moppe innan och lite cross och testat en lätt mc. Jag tycker att 10 lektioner låter ruggit mycket, men vad vet jag.

Men priset du fick för 10 lektioner var inte så dyrt tycker jag.

:)

Cornsnake skrev:
2092215 Jag hade haft mitt B kort i typ 2år sen bestämde jag mig för att ta mc kort. Jag körde 4 mc lektioner sen klarade jag det utan probs. Hade endast kört massa moppe innan och lite cross och testat en lätt mc. Jag tycker att 10 lektioner låter ruggit mycket, men vad vet jag.

Men priset du fick för 10 lektioner var inte så dyrt tycker jag.

:)

Nej precis och det är därför jag tänker som ni alla säger att hellre ta dom där extra lektionerna så har man fått lära sig lite extra på vägen!

coolrider skrev:
2092221 Nej precis och det är därför jag tänker som ni alla säger att hellre ta dom där extra lektionerna så har man fått lära sig lite extra på vägen!

Det beror som sagt på hur mycket kör- och trafikvana du har sedan tidigare, men ett tips är att träna mycket privat (om man kan det) och sedan ta en lektion och säga till läraren att man vill han/hon ska kolla och säga vad dom tycker om körningen.

Så gjorde jag, körde som fan hemma sen tog jag en lektion och kollade med läraren vad han tyckte. Sen var de bara att köra upp :tummenupp

Lycka till med kortet! :tomten

gör som jag..enklast,
jag läste på lite..gick o skrev o klarade det..
knalla in på en körskola o sa att jag klarat teroi provet o vill ha 5 dubbellektioner o uppkörning...
allså deras hoj på uppkörningen.
betala typ 6000 kr för det kortet.

Håller på för fullt med mitt kort. Har valt grönlunds pga av bekvämlighetsskäl.

Tog ett paket med 10 st lektioner för 6200. Teorin klarade ja själv innan.
Då har ja lagt upp de med 4 st dubbellektioner, varav 2 st landsväg/kurvteknik och 2 st manöverkörning, så som konbana etc. Och dem 2 sista enkellektionerna använder ja till att åka med läraren på hojen till uppkörningen och tillbaka.
Känns väldigt tryggt att köra upp med den hojen ja har övningskört ett tag.

De va nån som försökte göra sig rolig och föreslog att ja skulle köra upp på min blackbird... haha. Jo tjena.

Respekt till den som fixar extrem krypkörning och garagevändning etc med en blackbird. :yoparty

Btw, uppkörning på tisdag nästa vecka. :gnissla

coolrider skrev:
2092137 Imorgon ringer jag till VV och till körskolan här i nynäshamn o kollar vad dom tar för några priser osv.
Om dom är hutlösa så blir det eskilstuna!

Finns tyvär bara en körskola i Nynäshamn som har mc utbildning. Det är kullstatrafikskola. Körskoleläraren som hade hand om mc utbilningen flyttade från Yvonns till kullsta bara så att du vet.
De nuvarande priserna har jag ingen koll på men de är nog ungefär lika hutlöst dyra som alla andra. Ta en provlektion innan du köper ett helt paket. Alla gillar inte han som har hand om mc utbildningen, jag tyckte han va bra men jag känner andra som tyckte han var värdelös.

Lycka till syns på vägen

/En som bor i Nynäshamn

Last edited:
Det ska räcka gott med tio lektioner. Jag körde åtta dubbellektioner (80min per pass) och sedan en repetition dagen innan uppkörningen (blev en väntan på uppkörning ca en månad). Hann dessutom med kanske 250-300 mil privat körning, men mestadels på små landsvägar (och egen konbana). Det som tog tid var att klara manöverproven så bra att man även en dålig dag och med nervositet, inte skulle klanta till det. Samt att nöta på de speciella grejerna i stan - Uppsala är en av de svåraste städerna att köra upp i (kör man upp på en mindre/okomplicerad ort finns det inte lika många fällor att åka dit på).

Det är körlektionerna som skiljer dig från gamlingarna som fått A-kortet "på köpet" - tänk på det! Exakt hur mycket kunnigare och skickligare förare vill du vara i jämförelse ? ;)

Teorin fixar du nog rätt lätt eftersom du har körkort redan, själv så tog jag inga lektioner alls utan jag köpte en hoj som jag körde omkring på själv (hade bara b kort då).
Hade inte mycket annat val då jag inte hade någon att övningsköra med och hade jag tagit lektioner på trafikskola så hade jag inte haft råd med någon hoj sen. Kör man bara med insidan av skallen och med rätt skyddsutrustning så blir man knappast stoppad.
Men har du pengarna så tycker jag såklart att du ska ta körlektioner, hur många du behöver är ju väldigt individuellt.

coolrider skrev:
2091964Jag hittade en trafikskola i Eskilstuna som tar 10st lektioner för 5200:- o det lät ganska bra, men tror ni att man kommer klara körkortet på ca. 10 lektioner á 60min ?

Jag betalade exakt samma pris för mina lektioner och jag tog 12 st innan jag var klar. 10 riktiga körlektioner och sen två stycken som var runt i området där uppkörningarna brukade vara inkl. vanliga fällor och sånt. Gick galant i slutändan. Teorin är ingen idé att slösa pengar på att ta på skola dock, den fixar du utan problem själv... :tummenupp

Jag tycker absolut det var värt pengarna att ta det på körskola och med körskolans hoj för jag skulle aldrig klarat manöverdelen med min Mille, körskolans CB750 må vara trist och trälig på vägen men den är grymt smidig på slalomen..!

Hade endast kört moppe före å för mig räckte det med 3 enkel lektioner.. Så d e inte så svårt att klara kortet! Lycka till! ////MVH Johan

Jag har tagit noll lektioner hittills och tänker inte ta några heller. Övningskör enbart med far min (trafiklärare), så det ska nog gå vägen. Hittills (jag kan fan inte stava till hittils/hittills längre :3freak) har det kostat mig 380kr+bensin, för jag fick göra om mitt teoriprov. Ska boka uppkörning idag, siktar på att köra upp i slutet av maj.

Det svåraste är nog manöverbanan, det skadar nog inte att lägga ner rätt mycket krut på den..

Fan vad alla verkar snåla! Själv tog jag nog minst 25 dubbellektioner innan jag körde upp! Varför snåla?! Pengar är ju bara papper...

Last edited:
Tog 5 st dubbellektioner och övade massor tillsammans med min sambo... Hade ingen mc-vana innan jag köpte hojen.

Lycka till :)

PS. teoriprovet gället ett år efter att du klarat det.

imaster skrev:
2093730
Jag tycker absolut det var värt pengarna att ta det på körskola och med körskolans hoj för jag skulle aldrig klarat manöverdelen med min Mille, körskolans CB750 må vara trist och trälig på vägen men den är grymt smidig på slalomen..!

Instämmer helt... hade inte heller klarat manöverbanan med min TRX som jag hade förra året. Hade däremot turen att låna polarens CB750. :banana

coolrider skrev:
2091964 Tjena grabbar!

Jag har nu fått en uppenbarelse att i sommar skall jag ta mitt A (obegränsat)

Nu är det så att jag har kört hoj innan inte mycket men jag "kan" köra, har dock aldrig kört en såpass "motorstark" hoj.
Jag hade tänkt att grejja teorin ensam utan körskola.

Jag har trafikvett o trafikvana då jag har haft mitt B-kort i snart 3år.

Men det jag hade tänkt är att försöka klara körkortet för runt ca. 6000:-

Jag hittade en trafikskola i Eskilstuna som tar 10st lektioner för 5200:- o det lät ganska bra, men tror ni att man kommer klara körkortet på ca. 10 lektioner á 60min ?

Nu vet jag att det är en fråga från person till person men hur många tog ni och vad hade ni för tidigare erfarenhet ?

Mvh CR ( som lider av 2-hjuls abstinens)

Tog 4 lektioner á 80 minuter och det enda jag kört innan var moped. Var dock bara mellankort.

Tog 3 ½ lektion a 60min.
Hade aldrig suttit på en motorcykel förut, klarade teorin utan körskolanshjälp också.
Slutade totalt på 4.200kr ~ för kortet.

Edit: Som ovanstående skrev, så tog jag också bara för mellan..

Tog 15 lektioner på en icke namngiven trafikskola i sumpan. Hela tiden flyttas min uppkörning framåt och efter lektion 15 får jag ett samtal om att det börjar bli brådis att hinna köra mer innan uppkörningen varpå jag frågar vad jag behöver öva mer på. Svaret lyder "när jag tittar i ditt kurshäfte så är du inte godkänd på något område". Ber dom vänligt avboka mina lektioner och aldrig höra av sig igen, samtidigt ringer jag VV och tar uppkörningen privat på första försöket.

Så att, om du litar på din lärare, fråga dom. Gör du inte det, ta ett par lektioner och fråga sen en rutinerad, hoj-åkande polare om hur mycket du har kvar.

Kan tilläggas att min lärare vart sur för att jag varit ute och övningskört med polare på småvägar, det skulle inte vara roligt att öva visst.

B-kort sen -03 och har kört en hel del moped, cross och trail i mina dar, så jag tänkte att jag skulle prova att köra upp utan en enda lektion, och det gick fint! :)

Så om du känner dig säker på dig själv kan du ju prova att bara ta någon enstaka lektion och känna hur det känns, lite onödigt att betala för 10 lektioner om du bara behöver 3 tex :)

coolrider skrev:
2091964 Tjena grabbar!

Jag har nu fått en uppenbarelse att i sommar skall jag ta mitt A (obegränsat)

Nu är det så att jag har kört hoj innan inte mycket men jag "kan" köra, har dock aldrig kört en såpass "motorstark" hoj.
Jag hade tänkt att grejja teorin ensam utan körskola.

Jag har trafikvett o trafikvana då jag har haft mitt B-kort i snart 3år.

Men det jag hade tänkt är att försöka klara körkortet för runt ca. 6000:-

Jag hittade en trafikskola i Eskilstuna som tar 10st lektioner för 5200:- o det lät ganska bra, men tror ni att man kommer klara körkortet på ca. 10 lektioner á 60min ?

Nu vet jag att det är en fråga från person till person men hur många tog ni och vad hade ni för tidigare erfarenhet ?

Mvh CR ( som lider av 2-hjuls abstinens)

Boka en lektion först och få en bedömning av läraren hur många lektioner du behöver. Han/hon kommer nästan helt säkert att ta i i överkant och vilja att du ska ta 15 lektioner eller nåt. I regel betyder det att du i själva verket behöver 5. Tricket är att boka in så många lektioner som körskolan säger att du behöver, få dem att boka en uppkörningstid åt dig och därefter avboka så många körlektioner som möjligt i sista sekunden. På så sätt får du en uppkörningstid genom skolan (= mycket större chans att lyckas) samt slipper bli rånad av körskolan. Så gjorde jag för både bil och mc, det funkade bra.
Se till att öva mycket själv på manöverbanan så slipper du betala dyra pengar för att någon ska titta på och gnälla på dig medan du kör mellan konerna. Vanliga pet-flaskor duger som koner när du övar själv.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman