Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

  • Thread starter Thread starter Mavve
  • Start date Start date

Mavve

Guest
Nån som vill dela med sig?

Gör det så stor skillnad från original?

Vad skiljer en komplett Öhlinar-framgaffel från en race-kitat framgaffel med Öhlinsfjädrar i?

750RR
 
Vad gäller gaffelkit så är en fjäder en fjäder och enkel att förstå och hantera. Den stora grejen med kit i gaffeln är dämperit som ger en enorm skillnad. Hur mycket man sen bytar vet jag inte men just shimsningen ska väl vara en stor del av hemligheten.

Att kita gaffeln för gata tycker jag känns onödigt. Har man problem med genomslag kan man sätta i stöddigare fjädrar och det räcker antagligen långt.

Kitet i min gaffel gör att den svarar på justeringar på ett helt annat sätt än orginalgrejer vilket är oerhört positivt på bana.
 
K-Micke skrev:
Men hur skaffar man ett kit? Lämnar man in hela gaffeln till sin lokala stötdämparkrängare så bygger dom om, eller kan man köpa grejerna löst och montera själv?

Du kan köpa kitet löst om du har tur, men det är svårt att få loss och inte helt självklarthur det ska monteras.

Svaret är alltså att bena "ska" lämnas in hos folk med rätt kunskap (och leverantörer)-
 
Egentligen finns det två val att göra om man vill behålla sin orginalgaffel. Båda blir förmodligen sämre på väg men förbättrar gaffeln markant vid bankörning.

Steg 1 brukar vara att ta bort eventuella hydraulstopp, polera gaffelbenen, stoppa i hårdare fjädrar, tjockare olja samt att höja oljenivån jämfört med orginal. Detta klassas ej som en kittad gaffel, utan bara som ett fjäderbyte. Resultatet blir en mycket stummare gaffel som hårdnar ordentligt i slutet av slaget. Detta hjälper upp framför allt vid väldigt hårda inbromsningar från hög fart på ojämna banor. För vägbruk ger detta en stötig och obekväm gaffel vid lagliga farter. Kostar ca 1.500:-.

Steg 2 är att göra steg 1 men man byter eller modifierar också shimsstackarna (det är de som styr oljeflödet i gaffeln). Detta kallas för en kittad gaffel. Då får man en gaffel med lite annan karaktär på retur och kompression, och som är ännu mer anpassad för banåka. Fortfarande stenhård för gatåka och kan upplevas som riktigt obekväm (eller som att sätta två spett i gaffelkronan! ;) ). Kostar mellan 4-5.000:-.

Båda dessa steg är modifiering av orginalgaffeln. Att byta till en ren racegaffel och anpassa den efter hoj och förare enligt ovan, ger ett mycket bättre resultat än vad något kit i hela världen kan ge. Rent subjektivt så är t ex Öhlins Road & Track gaffel dubbelt så bra som en fullkittad R6 gaffel. Kostar det så smakar det. Runt 20.000:- har jag för mig Öhlins tar.

Sen bör man lämna in sina gaffelben till en erkänt duktig firma. Att de är bra på crossdämpare betyder inte att de vet hur man bygger om en gatgaffel. Skulle jag rekommendera en firma, så måste jag säga att service, kunskap, pris och bemötande var föstklassigt i baracken på Gelleråsen. :tummenupp
 
Om man byter fjädrar/olja i gaffeln måste man även fixa bakdämparen eller kan man nöja sig med originalprylarna där?
Nu pratar jag ur en talanglös o klart medioker förares synvinkel...

1500:- som du nämner antar jag enbart är material? Nån uppskattning om vad det skulle kosta att lämna in?
 
stavgren skrev:
Om man byter fjädrar/olja i gaffeln måste man även fixa bakdämparen eller kan man nöja sig med originalprylarna där?
Nu pratar jag ur en talanglös o klart medioker förares synvinkel...

1500:- som du nämner antar jag enbart är material? Nån uppskattning om vad det skulle kosta att lämna in?

Självklart lägger du runt 10.000:- på en vettig bakstöt också. Även en medioker, talanglös förare känner skillnaden, även om det kanske inte går fortare direkt. Men man kan behålla bakstöten och modifiera gaffeln och få ett bättre resultat, om ej till full effekt.

Utan polering gav jag 1150:- för gaffelfjädrar, olja och jobb. Poleringen kostar ett par hundra till.
 
EazyLiving skrev:
Självklart lägger du runt 10.000:- på en vettig bakstöt också. Även en medioker, talanglös förare känner skillnaden, även om det kanske inte går fortare direkt. Men man kan behålla bakstöten och modifiera gaffeln och få ett bättre resultat, om ej till full effekt.

Utan polering gav jag 1150:- för gaffelfjädrar, olja och jobb. Poleringen kostar ett par hundra till.
Tack för svaret.
Känner att det inte är värt att lägga några stora pengar på mitt lik men 1100 för att fräscha upp framgaffeln är ju klart överkomligt.
 
Man kan ju ofta hitta en beggad bakstuds-öhlinare/wilbers/vfsh för sådär 3000kr, till de flesta hojar.
Till nästa år ska min gaffel definitivt byggas eller bytas ut, haft svårt som fan att få till den så att det känts bra.
 
Re: Re: Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

EazyLiving skrev:
Egentligen finns det två val att göra om man vill behålla sin orginalgaffel. Båda blir förmodligen sämre på väg men förbättrar gaffeln markant vid bankörning.

Steg 1 brukar vara att ta bort eventuella hydraulstopp, polera gaffelbenen, stoppa i hårdare fjädrar, tjockare olja samt att höja oljenivån jämfört med orginal. Detta klassas ej som en kittad gaffel, utan bara som ett fjäderbyte. Resultatet blir en mycket stummare gaffel som hårdnar ordentligt i slutet av slaget. Detta hjälper upp framför allt vid väldigt hårda inbromsningar från hög fart på ojämna banor. För vägbruk ger detta en stötig och obekväm gaffel vid lagliga farter. Kostar ca 1.500:-.

Steg 2 är att göra steg 1 men man byter eller modifierar också shimsstackarna (det är de som styr oljeflödet i gaffeln). Detta kallas för en kittad gaffel. Då får man en gaffel med lite annan karaktär på retur och kompression, och som är ännu mer anpassad för banåka. Fortfarande stenhård för gatåka och kan upplevas som riktigt obekväm (eller som att sätta två spett i gaffelkronan! ;) ). Kostar mellan 4-5.000:-.

Båda dessa steg är modifiering av orginalgaffeln. Att byta till en ren racegaffel och anpassa den efter hoj och förare enligt ovan, ger ett mycket bättre resultat än vad något kit i hela världen kan ge. Rent subjektivt så är t ex Öhlins Road & Track gaffel dubbelt så bra som en fullkittad R6 gaffel. Kostar det så smakar det. Runt 20.000:- har jag för mig Öhlins tar.

Sen bör man lämna in sina gaffelben till en erkänt duktig firma. Att de är bra på crossdämpare betyder inte att de vet hur man bygger om en gatgaffel. Skulle jag rekommendera en firma, så måste jag säga att service, kunskap, pris och bemötande var föstklassigt i baracken på Gelleråsen. :tummenupp

Varför polera?
Det finns ju framgafflar från Öhlins för 36.000kr. Är det så stor skillnad från en tex. som du nämner en fullkitad R6 gaffel?

Tack för svren.

750RR
 
Re: Re: Re: Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

Mavve skrev:
Varför polera?
Det finns ju framgafflar från Öhlins för 36.000kr. Är det så stor skillnad från en tex. som du nämner en fullkitad R6 gaffel?

Tack för svren.

750RR

Det finns framgafflar för 70.000 och mer därtill om det är på det sättet..

Polering har ytterligare en fördel förutom att friktionen blir lägre. Om det blir riktigt utfört så småläcker gaffeln sådär racemässigt fränt åsså.. :cool:

/B
 
Re: Re: Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

[Skulle jag rekommendera en firma, så måste jag säga att service, kunskap, pris och bemötande var föstklassigt i baracken på Gelleråsen. :tummenupp [/B][/QUOTE]

http://www.wemi.nu
:fakta :bow
 
Re: Re: Re: Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

Mavve skrev:
Varför polera?
Det finns ju framgafflar från Öhlins för 36.000kr. Är det så stor skillnad från en tex. som du nämner en fullkitad R6 gaffel?

Tack för svren.

750RR

Polera gör man för lägre friktion.
Öhlins har en mängd olika gafflar att sälja. Den som rekommenderas för gatåkare och mindre rika racerförare, är deras Road & Track gaffel. Den har bla damskydd som helt saknas på de rena racegafflarna. Innehållet i gafflarna är sen ungefär detsamma, men de dyrare gafflarna har mer exklusiva material i sig och klarar att skruvas med lite mer än vad gatgaffeln gör. Varianter av Road & Trackgaffeln sitter ju orginal på vissa Ducati och Aprilia cyklar.

Jag, som glad amatör, märker en klar skillnad mellan en fullkitad Showa/Kayaba gaffel gentemot en Öhlins. Både vad gäller stabilitet och funktion. Sen att Öhlins gafflar är en dröm att skruva med jämfört med t ex Showa, är ju en klar fördel och värt många tusenlappar extra!!
 
Själv så påbörjades karriären med originalpryttlar på hojen.

När jag körde min första tävling så kändes hojen ostabil, den ormade sig hela långrakan (kemora) - då fick jag höra av andra att det förmodligen var framgaffeln som var rent dålig på min hoj (suzuki gsxr 750 -96). Fick också ett namn på en expert i finland som jag lämnade in gafflarna till och efter det körde jag ett tag med kittad gaffel och original bak. Vart en jäkla skillnad mot original, däremot kan jag ju inte jämföra mot en öhlinsgaffel.

Original bakdämparen funkade hur bra som helst i några varv. Det gick bra på träningar (dålig kondis - körde aldrig hårt i mer än några varv) men sen på nästa tävling så fick jag till en holeshot i starten och ledde i tre varv - tills det började sladda som faan bak. Inge kul att förlora en säker? vinst bara för att jag förlora grepp bak så nu har jag en öhlinare bak också.

Jag tycker ändå att framgaffeln gjorde mer än vad stötdämparen gjorde - till en början i alla fall. Sen det största plusset med öhlinaren var att den inte mattas likadant utan känns lika stabil över hela tävlingen.

/lastu
 
har fullt kit i min gsxr750 gaffel, hade bara olja och fjädrar förra året och det är en klar skillnad i justerings möjligheter, mycket bättre.
men skiten kör sig inte själv , än mindre ställer in sig, så köp wilbers av wemi och få ut maximalt av grejerna.

eller köp min hoj...
 
Äntligen fått besked om när min gaffel är klar!! den 19 Augusti.. (preliminärt.. ) så premiärtur lär bli nästa år.. :(

/B
 
Skit i gaffeln se bara till att den har en hyfsad inställning.
sen köper du däck för pengarna istället o tränar MYCKET.
När det går 1.10 på gelleråsen kan säkert nån sponsa dig med godisprylar
 
Re: Re: Re: Re: Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

EazyLiving skrev:
Polera gör man för lägre friktion.
Öhlins har en mängd olika gafflar att sälja. Den som rekommenderas för gatåkare och mindre rika racerförare, är deras Road & Track gaffel. Den har bla damskydd som helt saknas på de rena racegafflarna. Innehållet i gafflarna är sen ungefär detsamma, men de dyrare gafflarna har mer exklusiva material i sig och klarar att skruvas med lite mer än vad gatgaffeln gör. Varianter av Road & Trackgaffeln sitter ju orginal på vissa Ducati och Aprilia cyklar.

Jag, som glad amatör, märker en klar skillnad mellan en fullkitad Showa/Kayaba gaffel gentemot en Öhlins. Både vad gäller stabilitet och funktion. Sen att Öhlins gafflar är en dröm att skruva med jämfört med t ex Showa, är ju en klar fördel och värt många tusenlappar extra!!

Var hittar jag road&track gafflarna och var hittar jag racegafflarna?
Är det inte en fördel med en racegaffel om man kör bana OCH gata?

Bj.O.rn skrev:
Det finns framgafflar för 70.000 och mer därtill om det är på det sättet..

Polering har ytterligare en fördel förutom att friktionen blir lägre. Om det blir riktigt utfört så småläcker gaffeln sådär racemässigt fränt åsså.. :cool:

/B

Vad är det för skillnad på en framgaffel för 70.000kr och en för 20.000kr? :confused:

750RR
jag har däck.....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hur många har racekitat sin framgaffel och varför?

Mavve skrev:
Var hittar jag road&track gafflarna och var hittar jag racegafflarna?
Är det inte en fördel med en racegaffel om man kör bana OCH gata?

Eftersom Öhlins rekomenderar även tävlingsförare att använda deras Road & Track gaffel för tävlingsåkande så ska du se att det är det bästa valet om du ska köra bana och gata. De rena racegafflarna är inte roliga på gata eftersom de inte är byggda för gatåkning utan för riktig racekörning, som EazyLiving redan beskrivit. Som du säkert vet är det stor skillnad på asfaltens beskaffenhet på vägarna och på banorna, även de banor man upplever som gropiga är ju som salsgolv jämfört med vägarna.


Mavve skrev:

Vad är det för skillnad på en framgaffel för 70.000kr och en för 20.000kr? :confused:

750RR
jag har däck.....

Mestadels exklusivare/lättare material men säkert även mer handbearbetade detaljer och mindre toleranser samt färre tillverkade exemplar vilket gör att priserna skiljer.
 
Vad är skillnaden mellan Wilbers / Öhlins då? Spelar det egentligen någon roll???

/HW
 
HW skrev:
Vad är skillnaden mellan Wilbers / Öhlins då? Spelar det egentligen någon roll???

/HW

Wilbers gör väl inga gafflar vad jag vet. Men de som kört bakstudsarna säger att det inte är någon större skillnad mellan öhlins och wilbers, förutom priset.

Sen om det ena är bättre än det andra är ju svårt att säga, eftersom det är så mycket upp till användaren att se till att det blir rätt justerat.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top