Hur många har en Husqvarna 256 här?

  • Thread starter Thread starter Str3 R
  • Start date Start date
Körde en 258:a i "Spader Knekt", vilka var en uppvisningsgrupp vid mitt gamla och numera nedlagda regemente T3. Var en stryktålig maskin och den stod pall för mycket omild behandling såsom köra genom eld, hoppa, över vw-bubbla, +massor av endurokörning...jaja, en o annan eker fick ju bytas eftersom, men inga större slitage. Om jag minns rätt så borra vi bort lite vikt på kopplingsbackarna, vilket fick maskinen att varva lite mer innan nästa växel kom. Har för mig maskinen var på 15kw, alltså lite mer än tidigare nämnda 15 hkr.
 
Låt den vara och skaffa en till hoj istället om effekten inte räcker.

En annan motor kostar dig pengar, motorbyte kostar tid och kanske pengar. Sedan har du fortfarande ett gammalt chassi som inte är särskillt roligt. Och du har dessutom sänkt värdet på hojen.

Du har rätt, tanken var bara att ha den lite roligare men varför pilla i nåt som annars funkar bra, jag kanske bara blir stående pga jävelskap från motorn om jag byter. Den som sitter i går klockrent. :)

Har för mig maskinen var på 15kw, alltså lite mer än tidigare nämnda 15 hkr.

Får nog slå en titt i mina papper, jag har nog fel om det står 15 kW i dom he he. :)
 
Last edited:
Försvaret tog in nån KTM 450 och utrustade men det blev tydligen inget av med den för nu utbildar de fortfarande på 258.
De flesta 258:or ägs av FMCK och i Skövde står ett stort antal hojar, de som är helt slut skrotas och blir reservdelar.
 
Hej:)

Jag körde på en 256 i flera år på gatan,även lång åka
på 90 mil.Funkade ok men fan va ont i baken man fick:D
 
Ja sånädär har man både åkt med bakpå och kört ifrån med modernare grejer :) dr Hising är ju inte aktiv här längre, men har för mig att han berättade att han i lumpen fick gashäng och planterade en dylik tingest i sidan på en lastbil :näsblod (hade dock hoppat av strax innan)

Mässingsflis i oljan efter bara några få km, det är grejer det...
 
Ett gubbgäng från mina hemtrakter

Är dom självlärda(det brukar vara ovanligt inom kronan) eller är dom sådana som vägrar lyssna på instruktörer? Eller har dom haft sommarskolade instruktörer?

Att ligga med tryck på bägge skidor hela tiden är inte det mest optimala sättet att ta sig fram med skidor på hoj. Eftersom det minskar trycket på däcken och därmed har man reducerat sitt grepp.

Man ska snarast sträva efter minsta möjliga tryck på skidorna så har man även maximerat trycket på däcken och därmed greppet.

Undantaget är kurvor utan vall som man snabbast forcerar med högt tryck på ytterskidan. Det gör att hojen mer understyrd och man kan därmed åka snabbare genom kurvan.

Dock innebär det en viss risk för highsider ifall ytterskidan hugger. Särskillt med Jawans skidor... :näsblod
 
Är dom självlärda(det brukar vara ovanligt inom kronan) eller är dom sådana som vägrar lyssna på instruktörer? Eller har dom haft sommarskolade instruktörer?

Att ligga med tryck på bägge skidor hela tiden är inte det mest optimala sättet att ta sig fram med skidor på hoj. Eftersom det minskar trycket på däcken och därmed har man reducerat sitt grepp.

Man ska snarast sträva efter minsta möjliga tryck på skidorna så har man även maximerat trycket på däcken och därmed greppet.

Undantaget är kurvor utan vall som man snabbast forcerar med högt tryck på ytterskidan. Det gör att hojen mer understyrd och man kan därmed åka snabbare genom kurvan.

Dock innebär det en viss risk för highsider ifall ytterskidan hugger. Särskillt med Jawans skidor... :näsblod
Jag kör med fötterna på fotpinnarna, sätter ner en skida vid behov som sväng (innerskidan). Som färsking hade jag fötterna på skidorna men efter fyra dar hade ryggraden vuxit att fötterna hamnade på fotpinnarna istället.
Highsider har jag gjort, råkade sätta ner fel skida och flög som en vante, tyvärr landade jag på isen och slog sönder hjälmen.
 
råkade sätta ner fel skida och flög som en vante, tyvärr landade jag på isen och slog sönder hjälmen.

Att sätta ner innerskidan är ju den trygga men tråkiga lösningen.
Men som jag sa så går det snabbast med "fel skida" nertryckt genom kurvorna. :näsblod
Jag har nog bara highsajdat med Jawa. Men betydligt mer än en gång. Jawans skidor är verkligen felkonstruerade.

Fötterna på fotpinnarna kanske är att utmana ödet i terräng som på filmen men transportsträckor på slät väg(även om den är snötäckt) så är det ju där man ska ha fötterna.
Får man släpp i det läget så bör man ha tränat sig att hitta skidorna snabbt så man hinner få dit fötterna.
 
doah...

Jaha då har man varit i Skåne och åtminstone testat en 360 från 67 eller 68.. de var en upplevelse... Kan ju inte säga så mycket om jämförelse mot en moderna Cross men de var fruktansvärt roligt att köra på en bit historia och den räckte rätt bra för att motionera på i övrigt. Dock kan jag tänka mig att de är lite jobbigare och hålla rätt på den om man har ute den ofta och kör med den då delar och sånt inte är precis lagervara... Nog för jag vet var jag kan vända mig men i alla fall.

De var som Styv-farsan sa att han har dom mest för att titta på samt gno på, ska putsas upp för en utställning m.m.

eftersom han älskar att snacka riktigt gamla cyklar fick jag reda på att 258:an inte går att få gatreggad, dock hade han tidigare i sin ägo men ram till en 258:a som varit gatreggad för länge sen men som han sålde, ångrar han lite idag men men...

I övrigt visade de sig att han är ägare till ett av få levande exemplar av den första Husqvarna Crossen som gjordes och som släpptes i endast 100 exemplar i världen, från 1963 är den och är en 250cc. han har fått bud på 100K för denna men behåller den så länge för han vill inte sälja just nu... Kan jag förstå med tanke på att de finns så få "hela" exemplar i org. skick.
 
Last edited:
Ja där nere har man varit ett par ggr och gluttat... Mest intressanta är ju motordelen av museet... Brukar ju vara Fabriksrace 1 ggn om året i Hka med gamla Husqvarna cyklar... de e lite kul att se med...
 
Om man går och handlar en 256A från sent 60-tal, hur lätt är det att få tag på reservdelar 2021?
 
Om man går och handlar en 256A från sent 60-tal, hur lätt är det att få tag på reservdelar 2021?
En del finns men mycket går ej att få tag på, det gäller att känna andra entusiaster som kan idka byteshandel.

Typ en ny kolv mot en helg med din kärring ?
 
En del finns men mycket går ej att få tag på, det gäller att känna andra entusiaster som kan idka byteshandel.

Typ en ny kolv mot en helg med din kärring ?
Då fattar jag varför det mest är gamla gubbar som vill ha dem, enda chansen till fett på kolven ?
 
Har haft en 420 aut enduro, fanns en nyare vätskekyld 430 också..
Som trivia så fanns dom som 488 i cross versionen.
 
Om du vill grotta ner dig lite i automaterna så har vi nog gjort små filmer om alla grundmodellerna som funnits med automat med undantag för oljeautomaten. Den har jag inte startat ännu.
Kan ses på Spinnin Wheels youtubesidam se länk.
256 har vi ingen kvar och ingen film gjordes om den men 250 cross från 1968 är en civil variant med lite mer knak i löken, den finns på en snutt.https://www.youtube.com/channel/UC3q2FG1OKhloHKMwxZmwdXw/videos
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top