Hur många har en Husqvarna 256 här?

  • Thread starter Thread starter Str3 R
  • Start date Start date
Jag har en.
Tänker dock aldrig sälja den.
Portad cylinder (de är ganska lågvarviga med massor av bottenvrid original) och stenhårda växlingar.
Ett riktigt skogsmonster.

Jag anser fortfarande att riktiga enduromaskiner skall ha dubbla dämpare, stor tvåtaktare, luftkylning och ett djävulskt oväsen.
http://www.youtube.com/watch?v=b-eIsvNQ5Ug&feature=related

Varför är det speglar på tanken? Nästan lite löjligt att ha en riktig crosshoj som man putsat så jävligt på. Dom ska ju KÖRAS!
 
Åfan, man lär så länge man lever. Snyggt var det, men det känns ganska skumt på en cross. Orginal alltså?
 
Åfan, man lär så länge man lever. Snyggt var det, men det känns ganska skumt på en cross. Orginal alltså?

Original i många år, men olika färger runt.
Svarta är snyggast.
Just dessa med snyggtanken, dubbla öhlinare bak och "no nonsense attityd" har en särskild plats i mitt hjärta.
 
Hittade en bild på en gammal 256:a i gubben garage...
Sen fick de komma med en Husqvarna Cross med från de glada 60-talet

:tummenupp
 

Bifogat

  • BSA_Hsq.jpg
    BSA_Hsq.jpg
    252.7 KB · Visningar: 387
  • PICT0710.jpg
    PICT0710.jpg
    139.7 KB · Visningar: 271
En av modellerna som fortfarande är i drift är 258:an... de hade dom ett gäng på Ränneslätt som dom fick åka på om man inte körde egen Enduro (följeåkare i spåret).

Men dom flesta Mc-Ordonnanser tillhör hemvärnet numera, svenska försvaret har sk. Trafiksoldater och de som anv. MC har en som heter MC409 men även MC258 (Arméns sannolikt sista specialanpassade motorcykel) är fortfarande i tjänst.

Hittar inga bra bilder på MC409...

Arméns Lejon använd sig av följande märken innan dom avvecklades, MC258, Husaberg 400 (mitten på 90-talet förnyades dom), Sen var de runt 2000 som dom fick nya Husaberg 400:er, Sen runt 2007 körde dom på Husaberg FE 450 till dom lades ner...
 
Arméns Lejon använd sig av följande märken innan dom avvecklades, MC258, Husaberg 400 (mitten på 90-talet förnyades dom), Sen var de runt 2000 som dom fick nya Husaberg 400:er, Sen runt 2007 körde dom på Husaberg FE 450 till dom lades ner...

Min är en Arméns Lejon-cykel (256), de hade alltid militärt reg-nr som börjar på siffran 7, min Hva har också ett klistermärke från Arméns Lejon på luftfilterkåpan. Jag körde vinterkörning 2009 uppe i Älvdalen och där träffade jag på ett befäl som haft hand om Arméns Lejon, han blev lite salig när han såg min cykel, minns inte hans namn nu men mycket trevlig prick var det i alla fall. :)

Försvaret har haft Monark-Albin också, liksom Jawa men det var före Husqvarnornas tid.
 
Ja de är alltid trevligt med sådana herrar som får en liten glimt i ögat när dom ser gamla klenoder och nostalgia objekt... :D

Alltid kul med cyklar som har lite historia i bagaget, även om inte jag är riktigt lika insnöad på dessa, skulle kunna tänka mig att ha en gammal Husqvarna Cross 250 eller 390, för att bränna runt lite på nån trevlig bana för att sticka ut... :D

Måste nog se om ja inte kan testa en av gubbens hojar som är ihop plockade föra tt känna på de... Har inte gjort de tidigare...
 
Ååh, du kommer få uppleva en ny värld, det är riktigt skoj. :)
Själv är jag rätt så biten på just vinterkörningar, det är grymt kul.
 
Ja de är alltid trevligt med sådana herrar som får en liten glimt i ögat när dom ser gamla klenoder och nostalgia objekt... :D

Alltid kul med cyklar som har lite historia i bagaget, även om inte jag är riktigt lika insnöad på dessa, skulle kunna tänka mig att ha en gammal Husqvarna Cross 250 eller 390, för att bränna runt lite på nån trevlig bana för att sticka ut... :D

Måste nog se om ja inte kan testa en av gubbens hojar som är ihop plockade föra tt känna på de... Har inte gjort de tidigare...

Prova.
Det är kompetenta maskiner, men inte lika "användarvänliga" som moderna flickmopeder.
Orakad pung anbefalles.
 
Får väl återkomma med en rapport/omdöme efter nästa helg... :tummenupp
 
Finns den roligare motorn att få tag i nånstans tro? Tror den är på runt 36 hk?
 
Roligare än vadå?
Kronans harvar var på sisådär 15 hästar (om jag minns rätt), så alla andra (inklusive 125an) är roligare.

Den jag tänkte på som 256:an är baserad på, som bilden upptill i civila kläder visar. Originalmotorn var på ca 36 hk vill jag minnas men Försvaret tröp sina motorer till 15 hiskeliga hästar. :)
 
Finns den roligare motorn att få tag i nånstans tro? Tror den är på runt 36 hk?

Låt den vara och skaffa en till hoj istället om effekten inte räcker.

En annan motor kostar dig pengar, motorbyte kostar tid och kanske pengar. Sedan har du fortfarande ett gammalt chassi som inte är särskillt roligt. Och du har dessutom sänkt värdet på hojen.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top